Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5

    Även jag tänker skaffa ett par Apistogramma till mitt 180 liters kar med bla tetror.

    Vilken sort tycker ni jag skall välja ?

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      För att tråden inte skall falla i glömska

      Så kommer några bilder på min Ap. Agassizii hanne och en bild med både hon och hanne. (man ser henne som ett S i nedre högra hörnet)
      Bifogade filer
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • HannaB
        • March 2005
        • 53

        Snygg kille PiaJo! Vilket skimmer

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Tack! Ja, blir nog ännu snyggare när han växer till sig, han är inte riktigt fullvuxen
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Får jag också bidra med några bilder? Kanske inte lika fina bilder som de andra här, men tycker det är en vacker fisk. Det ser ni nog, men det är i alla fall regnbågsciklid, Apistogramma agassizii
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Shepard; 19 September 2012, 21:03.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Fina bilder på vackra fiskar Pia å Animaniac.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ursprungligen postat av gullefjun
                Fina bilder på vackra fiskar Pia å Animaniac.

                //Inger
                Tack det samma
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Tack det samma
                  .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    goa bilder allesammans,
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    • Goldstripe
                      • April 2012
                      • 23

                      Ursprungligen postat av Goldstripe
                      Tack för era svar.

                      Finns det någon annan tuffare Apisto som skulle klara att föröka sig i ett 200 L där det går 20 mindre pansarmalar? T.ex. nijsseni eller panduro?

                      Sagt och gjort: Borelii-paret åkte ur 200 L-karet och ner i ett 40 l-kar, där det endast finns en Endlers-hanne. Hur lugnt som helst i detta akvarium. Bortelii-honan har velat leka sedan 2 veckor, men hanen är hopplöst ointresserad. Jag får nog byta ut honom.

                      I 200 L -akvariet (där jag har 20 pansarmalar) släppte jag istället i ett Nijsseni-par. De fattade tycke direkt flör varandra. Redan efter 1 dygn skapade de ett revir på vänstersidan av akvariet (pansarmalarna är på högersidan). Sedan 4-5 dagar bor honan i den ena kokosnöten och gör lite småturer utanför. Hannen gör inget annat än jagar pansarmalar en bit utanför boet och äter.
                      Med andra ord har det varit lek och de måste ha ägg i kokosnöten. Jag tänker låta paret själva föda upp ynglen.

                      Jag har erfarenhet av att föda upp pansarmalar, men inte apistogramma.

                      Min fråga är: Vad ska jag mata med när ynglen är frisimmande? Nykläckt artemia? Frysfoder - i så fall vilken typ (Daphnia, Cyclops)?
                      Senast redigerad av Goldstripe; 22 September 2012, 21:02.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Goldstripe
                        Sagt och gjort: Borelii-paret åkte ur 200 L-karet och ner i ett 40 l-kar, där det endast finns en Endlers-hanne. Hur lugnt som helst i detta akvarium. Bortelii-honan har velat leka sedan 2 veckor, men hanen är hopplöst ointresserad. Jag får nog byta ut honom.

                        I 200 L -akvariet (där jag har 20 pansarmalar) släppte jag istället i ett Nijsseni-par. De fattade tycke direkt flör varandra. Redan efter 1 dygn skapade de ett revir på vänstersidan av akvariet (pansarmalarna är på högersidan). Sedan 4-5 dagar bor honan i den ena kokosnöten och gör lite småturer utanför. Hannen gör inget annat än jagar pansarmalar en bit utanför boet och äter.
                        Med andra ord har det varit lek och de måste ha ägg i kokosnöten. Jag tänker låta paret själva föda upp ynglen.

                        Jag har erfarenhet av att föda upp pansarmalar, men inte apistogramma.

                        Min fråga är: Vad ska jag mata med när ynglen är frisimmande? Nykläckt artemia? Frysfoder - i så fall vilken typ (Daphnia, Cyclops)?
                        Ja det är ju kul att det som är skrivet tidigare i tråden om olika Ap arter verkar stämma även hemma hos dig

                        Vad gäller yngel maten så finns det massor av olika tips och erfarenheter i tråden som jag inte kan sammanfatta i några korta rader.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Goldstripe
                          • April 2012
                          • 23

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Ja det är ju kul att det som är skrivet tidigare i tråden om olika Ap arter verkar stämma även hemma hos dig

                          Vad gäller yngel maten så finns det massor av olika tips och erfarenheter i tråden som jag inte kan sammanfatta i några korta rader.
                          Frågan är: Ska jag mata som vanligt till fiskarna - Levande tubifex, olika frysfoder (som Artemia, mygglarver, Cyclops och Daphnia), flingfoder, sänkfoder - och låta cikliderna sköta matningen själva av ynglen ELLER ska man ge speciell mat (tråden är trots allt 99 sidor lång)?
                          Senast redigerad av Goldstripe; 22 September 2012, 22:39.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Goldstripe
                            Frågan är: Ska jag mata som vanligt till fiskarna (Tubifex, olika frysfoder, flingfoder, sänkfoder) och låta cikliderna sköta matningen av ynglen ELLER ska man ge speciell mat (tråden är trots allt 99 sidor lång)?
                            Jag matar alltid de stora fiskarna och sen får ynglen vad som eventuellt blir över. Men jag har inte haft för avsikt att driva upp yngel till vuxna fiskar, utan jag studerar och naturen får ha sin gång, blir det någon som klara sig, så kul.

                            Har du för avsikt att dra upp ynglen så får du nog suga ut dem och ge dem en egen burk och då blir matfrågan en helt annan.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Den här fransktalande Canadensiska damen har varit med länge på YT och har ett genuint intresse, men kanske inte så bra filmer alla gånger

                              Nu har hon lagt upp dessa två filmer på för mig en helt nya Ap, dock variant i Macamsteri gruppen vad jag kan se?



                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Såg orangea apisto idag i en fiskeaffär. Otroligt fina. Funderar på om jag måste skaffa. :o
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...