Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goldstripe
    • April 2012
    • 23

    Jag har nu fått upp mitt nya 200 L kar. Sedan har jag också två nya 90 L kar som står under 200 L-karet. Allt står på en ställning.
    Dock tog jag akvarievatten från mina två gamla 54 och 40 L kar. Alla fiskar ska vara från Sydamerika.

    Jag köpte häromdagen mitt första Apistogramma par som åkte i 200 L karet. Det blev borelii. (Frugan har med sig kameran så det blir inga bilder nu).
    I 200 L karet finns också 5 vuxna Corydoras schultzei och 18 yngel (2 månader gamla), 10 endlers hannar och 3 otothyropsis piribebuy (algätare). Så det är ganska lugnt förutom då det är matdags för pansarmalarna. Fler algätare och ett 10-tal tetror ska i karet.

    Två kokosnötshalvor har jag lagt i (så att borelii ska kunna välja grotta). Jag har gjort öppningarna hyfsat små så att bara honan ska komma in.
    En stor mangroverot delar av akvariet i två delar. Därunder får pansarmalarna och cikliderna bra skydd. Har planterat en del växter.

    Kokosnötterna har ett hål ovanpå. Ska jag täppa till hålen eller låta det vara? Hålen ger ju bättre vattencirkulation i grottorna, men kanske ogillas av honan då eventuella framtida yngel kan smita ut....
    Senast redigerad av Goldstripe; 01 August 2012, 00:35.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Goldstripe

      Kokosnötterna har ett hål ovanpå. Ska jag täppa till hålen eller låta det vara? Hålen ger ju bättre vattencirkulation i grottorna, men kanske ogillas av honan då eventuella framtida yngel kan smita ut....
      Hmm, intressant tanke med hålet i "taket" angående cirkulationen, antar att hålet inte är så stort?

      Ap yngel är väldigt bottenorgenterade, framförallt om det finns löv, växter och grums på botten, så jag ser ingen större risk att de skulle smita ut genom takluckan.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • smedberg
        • February 2012
        • 8

        Ursprungligen postat av gullefjun
        Jag har Laetacara dorsigera tillsammans med mina Ap.baenschi, dom funkar utmärkt tillsammans - dessutom är det en vacker fisk. Sen skulle jag väl tro, att även Laetacara curviceps och Nannacara anomala skulle funka.

        //Inger
        Blev en Nannacara anomala, verkar komma hyfsat överens.

        Kommentar

        • Goldstripe
          • April 2012
          • 23

          Ursprungligen postat av c90368
          Hmm, intressant tanke med hålet i "taket" angående cirkulationen, antar att hålet inte är så stort?

          Ap yngel är väldigt bottenorgenterade, framförallt om det finns löv, växter och grums på botten, så jag ser ingen större risk att de skulle smita ut genom takluckan.
          Tack för svar. Hålet i taket är litet, så inga andra fiskar kan ta sig in den vägen.

          Jag har även tänkt köpa ytterligare ett apisto-par till ett av 90 L-karen - antagligen cacaduoides. Men i det karet har jag en större Ancistrus sp. 4 och några endlers-honor. Någon sa till mig att det kan bli problem att försöka odla apistogramma samtidigt som det finns en sådan stor ancistrus (ca 10 cm). Den skulle ge sig på ägg (om den får tag på dem) och ynglen. Stämmer det? Självklart kommer jag att använda en kokosnöt med llten öppning till apistona, så att ancistrusen inte kommer in.
          Senast redigerad av Goldstripe; 02 August 2012, 00:19.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av smedberg
            Blev en Nannacara anomala, verkar komma hyfsat överens.
            ...blev det bara en?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • smedberg
              • February 2012
              • 8

              Ett Par menade jag

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Goldstripe
                Någon sa till mig att det kan bli problem att försöka odla apistogramma samtidigt som det finns en sådan stor ancistrus (ca 10 cm). Den skulle ge sig på ägg (om den får tag på dem) och ynglen. Stämmer det?
                Ja det stämmer!

                Dessutom är den nattaktiv och stör Ap när de står på botten och vilar på natten vilket kan leda till stress och fiskar i dålig kondition.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Goldstripe
                  • April 2012
                  • 23

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Ja det stämmer!

                  Dessutom är den nattaktiv och stör Ap när de står på botten och vilar på natten vilket kan leda till stress och fiskar i dålig kondition.
                  Tack för svar igen. Då ska ancistrusen ut innan jag lägger ner apistogrammor i 90 L-karet. Jag ska beställa via Södermalms Akvarieaffär nästa vecka från Alex i Tjeckien (kostar 120-140 kr för ett par beroende på storlek). Alex ska vara en ganska bra uppfödare på Sydamerikansk fisk, enligt uppgift.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Några bilder på nya Ap.borelliihannen och en av honorna. Den här hannen, är inte lika hög som min förra - kanske kommer det med åldern.
                    Bifogade filer
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      Hej här verkar ni kunna en del om apistogramma så jag frågar här.
                      jag har tängt skaffa nya apistor då mina förra har gott bort då hade ja kakadua och hongsloi men dom gick inte ihop alls dom slogs hela tiden, speciellt kakadu hona va riktigt ilsk.. så då till frågan vilkla passar ihop liksom och inte sloss ja förutom lite revir bråk...
                      har tängkt mej att ha 2eller 3 olika par blir nog 2 först. jag kan tänka mej att man ska ha från samma region så att säga.. jah kommer innreda 2 olika ställen i karet som passar apistor, karet är på 860L
                      tackar på förhand/ Ulrik... =))
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        En fråga som varit uppe i tråden många gånger...

                        Se till att du har Ap som inte har samma färgteckning och kroppsform.

                        Dessa vanliga Ap får fungera som exempel.

                        Apistogramma macmasteri

                        Apistogramma agassizii

                        Två Ap från helt skilda släkten som inte liknar varandra. Men det finns trots det ingen garanti för att de inte kommer att slåss till sista fenstrålen. Detta beror ofta på temperamentet hos olika individer, fråga Mats B, han hade en agassizii som ville vara kung i hela 960 karet!

                        Många verkar ha Apistogramma borellii just nu, en väldigt trevlig Ap, men som bör vara solo eftersom den är vekare än andra Ap, så välj inte den.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • gonzo44
                          • October 2007
                          • 2770

                          ok tackar för svaret kollar lite vad dom kan ta hem häromkring...
                          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                          Kommentar

                          • Goldstripe
                            • April 2012
                            • 23

                            Hej,

                            Jag har nu haft ett Ap. borelii par i 3-4 veckor i ett 200 L-kar. Där går de tiillsammans med 20 pansarmalar (de flesta yngel), 10 kardinaler och 4 R. Lanceolata (algätare). Ganska fridsamt med andra ord. Bra vattenvärden (ph<7, mjukt till medelhårt vatten). Jag har inrett med två grottor (kokosnöt och kruka) med trånga ingångar så att de skulle kunna välja lekplats. Snårigt runt dessa grottor. På andra sidan i akvariet har jag en öppen yta för pansarmalarna.

                            Borelii-paret verkar vara nästan ointresserade av varandra. De inspekterar inte ens grottorna. Är det en tidsfråga innan de leker?
                            Jag funderar på att skaffa ett Borelii-par till i samma akvarie så att de själva får göra ett urval mellan partner. Är detta en bra (eller dum) idé? Skulle det uppstå problem för någon (hane eller hona) så har jag ytterligare en burk där jag kan släppa ner denne.

                            Dessutom har jag ett 90 L-kar där ett nyinköpt Ap. viejita Gold-par går sedan två dagar. Dessa visar ett direkt intresse för varandra, hanen spänner upp sig och de inspekterar grottorna. Hoppas på lek där så småningom.
                            Senast redigerad av Goldstripe; 19 August 2012, 00:58.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Goldstripe
                              Hej,

                              20 pansarmalar (de flesta yngel), och 4 R. Lanceolata (algätare). .
                              Ovan har du orsaken, de har inte den lugn och ro som de behöver.

                              De du har i en egen burk kan koncentrera sig på varandra och göra sin grej.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Goldstripe
                                Hej,

                                Jag har nu haft ett Ap. borelii par i 3-4 veckor i ett 200 L-kar. Där går de tiillsammans med 20 pansarmalar (de flesta yngel), 10 kardinaler och 4 R. Lanceolata (algätare). Ganska fridsamt med andra ord. Bra vattenvärden (ph<7, mjukt till medelhårt vatten). Jag har inrett med två grottor (kokosnöt och kruka) med trånga ingångar så att de skulle kunna välja lekplats. Snårigt runt dessa grottor. På andra sidan i akvariet har jag en öppen yta för pansarmalar



                                Borelii-paret verkar vara nästan ointresserade av varandra. De inspekterar inte ens grottorna. Är det en tidsfråga innan de leker?
                                Jag funderar på att skaffa ett Borelii-par till i samma akvarie så att de själva får göra ett urval mellan partner. Är detta en bra (eller dum) idé? Skulle det uppstå problem för någon (hane eller hona) så har jag ytterligare en burk där jag kan släppa ner denne.

                                Dessutom har jag ett 90 L-kar där ett nyinköpt Ap. viejita Gold-par går sedan två dagar. Dessa visar ett direkt intresse för varandra, hanen spänner upp sig och de inspekterar grottorna. Hoppas på lek där så småningom.
                                Som C90 säger, så har dina borelliisar alldelses för oroligt för att vilja ägna sig åt lek - eftersom dom måste hålla koll på andra invånare i karet hela tiden.
                                Borelliin är nog den art, som är den vekaste i apistosläktet - så vill du se deras rätta beteende, ska du nog ha dom i ett eget kar.
                                Mina går i ett 150-literkar hörnkar tillsammans med två gamla smycketetror - där den ena honan just nu har en kull med bebbar...så håller det på hela tiden.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...