Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    För egen del spelar det ingen roll om det är odlad eller VF, visste bara inte om det fanns olika varianter av macmasteri. Men visste ju om det där med viejita när jag tänker efter.

    Det stämmer att detta är en gammal fisk, så den har antagligen nått sin fulla prakt. Så länge jag haft den har den fått vara kungen i karet och fått växa utan att bli nedtryckt.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Bilder på mina Apistogramma "Rio Mamore"
      Bifogade filer
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • irwin_fletch
        • April 2009
        • 544

        Vackra fiskar Pia. Kommer säkerligen bli ännu finare med tiden.

        Kommentar

        • LS10
          • November 2010
          • 258

          Jag köpte nyligen ett A. borellii par som går i ett 60 liters. Honan har gjort sig en grotta under några rötter och nu tillbringar hon all sin tid där inne, lämnar den bara snabbt för att äta.
          Hanen jagar hon bort så fort han kommer till hennes sida av akvariet eller ibland bara så fort hon ser honom. Ser lite roligt ut då han är dubbelt så stor som henne.

          Så nu börjar jag fundera om hon kan ha yngel på gång redan nu? Jag har inte sett några lektendenser hos paret, men har i och för sig varit borta ganska mycket.
          Eller är det bara att honor över lag är så här tuffa mot hanarna?

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av LS10
            Jag köpte nyligen ett A. borellii par som går i ett 60 liters. Honan har gjort sig en grotta under några rötter och nu tillbringar hon all sin tid där inne, lämnar den bara snabbt för att äta.
            Hanen jagar hon bort så fort han kommer till hennes sida av akvariet eller ibland bara så fort hon ser honom. Ser lite roligt ut då han är dubbelt så stor som henne.

            Så nu börjar jag fundera om hon kan ha yngel på gång redan nu? Jag har inte sett några lektendenser hos paret, men har i och för sig varit borta ganska mycket.
            Eller är det bara att honor över lag är så här tuffa mot hanarna?
            Hej och välkommen till Ap världen!

            Du har har sett helt rätt, honan blir så dominant när hon har rom.
            I ett stort kar skulle hanen bevaka ett större revir runt rommen, men inte fått komma i närheten av lekplatsen.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • LS10
              • November 2010
              • 258

              Ursprungligen postat av c90368
              Hej och välkommen till Ap världen!

              Du har har sett helt rätt, honan blir så dominant när hon har rom.
              I ett stort kar skulle hanen bevaka ett större revir runt rommen, men inte fått komma i närheten av lekplatsen.
              Vad roligt att de kunde vara så snabba att leka, det hade jag inte väntat mig.

              Idag såg jag ett trettiotal frisimmande yngel, jätte roligt!
              Honan verkar väldigt duktig på att vakta, betydligt mer organiserad än när mina fjärilar fick yngel, så känns lovande. Även hanen vaktar ett yngel som kommit på villovägar, lika duktig han.

              Nu undrar jag hur jag ska göra med rengörningen av akvariet, kan jag göra den som vanligt? Hade planerat att göra rent det idag och eftersom mitt innerfilter pajjat och jag tillfälligt kör utan så vågar jag inte vänta så länge.

              Sen undrar jag över maten, klarar föräldrarna själva av att mata sina yngel eller bör jag försöka få tag på artemia?
              När mina sebraciklider fick yngel för många år sen så skötte de nämligen allt själva och spottade ut färdigtuggad mat till ynglena.

              Hur vanligt är det att borellii får yngel som överlever hela vägen, alltså vad är oddsen för att de ska klara sig till fullvuxen storlek?

              Tacksam för all svar och hjälp jag kan få!

              Kommentar

              • smedberg
                • February 2012
                • 8

                Jag har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?

                Jag har precis nyinrett ett 240l akvarium (120x40 i botten), tror ni det går att ha någon mer apisto än de kakaduor jag har nu ?
                Vad tycker ni skulle passa isåfall? Skulle det fungera med en Hongsloi eller är de för lika? Jag har försökt bygga gömställen med sten och rötter. Jag läste att man kan "rumsindela" akvariet men jag vill dock inte ha allt för mycket växtlighet då det skall vara ett sällskapsakvarium. Bild som det ser ut nu, kom gärna med tips.

                Vet att det inte finns något facit men ni har säkert en gissning på vad som ev funkar bättre.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av smedberg
                  Jag har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?

                  Jag har precis nyinrett ett 240l akvarium (120x40 i botten), tror ni det går att ha någon mer apisto än de kakaduor jag har nu ?
                  Vad tycker ni skulle passa isåfall? Skulle det fungera med en Hongsloi eller är de för lika? Jag har försökt bygga gömställen med sten och rötter. Jag läste att man kan "rumsindela" akvariet men jag vill dock inte ha allt för mycket växtlighet då det skall vara ett sällskapsakvarium. Bild som det ser ut nu, kom gärna med tips.



                  Vet att det inte finns något facit men ni har säkert en gissning på vad som ev funkar bättre.
                  Jag personligen skulle bara ha en art av apisar i ditt kar - andra kanske tycker annorlunda. Det finns andra arter av dvärgciklider du kan komplettera med.
                  Om man har fler än en art apisto, så får man nog inte se deras rätta beteende riktigt - med fler olika apisar, så kan det bli en hel del kiv, å då är det inte så kul - det är vad jag tycker i alla fall.
                  Du behöver fler lågväxande växter, som t.e.x. cryptocoryner och en hel del "pinnar" och rötter på botten - apisar vill "smyga" runt och gömma sig bland växter å rötter.
                  Det kommer säkert bli hur bra som helst!

                  /Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • smedberg
                    • February 2012
                    • 8

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Jag personligen skulle bara ha en art av apisar i ditt kar - andra kanske tycker annorlunda. Det finns andra arter av dvärgciklider du kan komplettera med.
                    Ok, har du några exempel på något som ev skulle fungera?
                    Kakaduorna verkar trivas bra iaf, det vaktas rom redan fast de inte ens fått mat i nya karet.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av smedberg
                      Ok, har du några exempel på något som ev skulle fungera?
                      Kakaduorna verkar trivas bra iaf, det vaktas rom redan fast de inte ens fått mat i nya karet.
                      Jag har Laetacara dorsigera tillsammans med mina Ap.baenschi, dom funkar utmärkt tillsammans - dessutom är det en vacker fisk.
                      Sen skulle jag väl tro, att även Laetacara curviceps och Nannacara anomala skulle funka.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        gullefjun, kan du inte "ärva" den här tråden av mig?

                        Jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte uppdaterar och håller koll

                        Du är varm i kläderna och ger helt korrekta svar som jag inte har några synpunkter på!

                        Så nu är det bara att köra, hoppas jag på
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av c90368
                          gullefjun, kan du inte "ärva" den här tråden av mig?

                          Jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte uppdaterar och håller koll

                          Du är varm i kläderna och ger helt korrekta svar som jag inte har några synpunkter på!

                          Så nu är det bara att köra, hoppas jag på
                          ...men du skämtar nu, eller hur?
                          Du startade den här tråden 2007, du kan bara inte "testamentera" bort den sådär - få trådar är igång i så många år.

                          Såklart blir jag smickrad, men jag kommer ju inte ens i närheten av ditt kunnande. Jag läser dom flesta trådar, men svarar inte i så många - eftersom jag inte anser mig kunnig nog.
                          Förmodligen har du ångrat idag, det du skrev igår.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ordet ärva kanske inte var det rätta ordet

                            Men jag uppskattar att någon/några svarar i tråden när jag numera inte är så aktiv. Den har ju utvecklats till att bli en allmän Ap tråd och har väldigt lite med mig och mina akvarier att göra.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Jag är allt inne och läser lite titt som tätt trots att även jag är allt annat än aktiv i trådarna längre.
                              För min egen del har jag inte så mycket att komma med, men jag kan kanske sätta in lite trevliga bilder här framgent, då det säkerligen blir några grupper apor i nya karet (som är i planeringsstadiet).

                              Kommentar

                              • Jaxen
                                • July 2012
                                • 45

                                Vilken lång tråd... men nu har jag tuggat i mig den. Massor av godis. Mitt eget kar är inne på dag 16 sedan start så det börjar bli dax att leta upp någon apisto och någon annan dvärgciklid. Behöver bara mecka lite med inredningen så revirgränsen nästan i mitten blir tydligare.

                                Borellii med fjäril eller båge, kanske rentav kurva. Fins redan neoner i som funkat som startfisk och 3 zebrabotior som rensat undan alla physor. Neonerna skulle behöva sättas på plats, de far runt som pistolkulor och spelar allan. Första karet på decennier så det är lite nytt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...