Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pelle
    • January 2002
    • 419

    Ursprungligen postat av wenna
    Ok. Nu har min tjusiga hane tyvärr redan haft ihjäl strykhonan (haft dessa fiskar i 2 veckor) och nu jagar han den andra honan ganska tufft, de är ett par, men han är extremt hård mot henne så jag vet inte hur länge hon klarar sig. Det verkar inte bli någon lek heller då hon inte längre visar några tecken på att vilja leka utan nu ligger hon mest och trycker under en rot, ganska blek. Hon vågar sig ut för att äta men håller sig i sitt hörn av akvariet och får hanen syn på henne så jagar han henne runt i akvariet ända tills hon flyr till roten och han "tappar" bort henne. Matar dem med levande artemia och frysmat och ibland lite pellets och de verkar äta bra iaf. Inga fiskar visar några tecken på sjukdom, så det verkar som om hanen är boven i dramat.

    Det är nog inte VF ap. trifasciata, iaf stod det inget om det när jag köpte dem. Min hane ser nästan ut som din på bilden men det skiljer sig lite. Han är inte lika gul på huvudet som din, kan ibland skifta till i gult i vissa lägen och ljus och han är något mer metallblå på huvudet och hela vägen ner mot stjärten (allt ovanför det svarta strecket) än din hane på bilden. Under det svarta strecket är han blek som din på bilden. Han har långa fenstrålar men inte fullt lika brandgula som din hane, iaf inte än. Han kanske är lite yngre än din hane är på bilden?

    Jag antar att aggressiviteten beror på individ och kanske underart också? Han är fantastiskt vacker och jag gillar dem skarpt men om han fortsätter att ha ihjäl alla honor jag tillsätter så som din hane gjorde så ser jag ingen vits att fortsätta med denna art. Det är svårt att veta hur de är som individer när de trängs i en liten burk i djuraffären. Det var ca 20 st i storlek mellan 2-5 cm och han var den enda som var helt utfärgad trots att det fanns större hanar (runt 5 cm) i karet. Jag borde nog ha valt en annan hane som inte var utfärgad men det hade kanske inte hjälpt ändå. När man ser en utfärgad vacker hane så vill man ju gärna välja just honom. Jaja, vi får se hur det går. Jag hoppas ju på lek men just nu ser det mörkt ut.

    Tråkigt att det det inte funkar med Trifasciatan. Jag skulle verkligen vilja se ett par foton på "honan". Det verkar lite skumt att din hane är så extremt aggressiv. Däremot om honan du har är en liten "sneak-hane", som ibland verkligen kan se ut som en hona. Så kan det bli så här.
    Försök ta en bild (med mobilen kanske?)
    Per

    Kommentar

    • wenna
      • April 2012
      • 10

      Ursprungligen postat av pelle
      Tråkigt att det det inte funkar med Trifasciatan. Jag skulle verkligen vilja se ett par foton på "honan". Det verkar lite skumt att din hane är så extremt aggressiv. Däremot om honan du har är en liten "sneak-hane", som ibland verkligen kan se ut som en hona. Så kan det bli så här.
      Försök ta en bild (med mobilen kanske?)
      Ok. Jag gjorde ett försök med mobilen men det blir inte så bra skärpa plus reflexerna från glaset, men lite kan man se iaf. Nu gillade varken honan eller hanen mobilen och speciellt hanen blev både blek och skrämd när mobilen kom nära glaset. Hann få två bilder på hanen vid två olika tillfällen innan han flydde ner under sin rot, den fegisen hehe. jag vet dock inte hur man postar bilder på forumet?

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0892.jpg
Visningar: 2
Storlek: 78,5 KB
ID: 2140852Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0893.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,7 KB
ID: 2140853Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0922.jpg
Visningar: 3
Storlek: 55,7 KB
ID: 2140854Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0925.jpg
Visningar: 2
Storlek: 66,6 KB
ID: 2140855
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • wenna
          • April 2012
          • 10

          aha man måste ju vara gold medlem för att kunna posta bilder vilket jag inte är men jag har laddat upp bilderna på imageshack och kan skicka dem med ett privat meddelande till dig Pelle så får du se "honan" och "hustrumördaren".

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            Ursprungligen postat av wenna
            aha man måste ju vara gold medlem för att kunna posta bilder vilket jag inte är men jag har laddat upp bilderna på imageshack och kan skicka dem med ett privat meddelande till dig Pelle så får du se "honan" och "hustrumördaren".
            lägg länken här istället så alla får se bilden
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • wenna
              • April 2012
              • 10

              OK will do.

              Ni får ursäkta den dåliga kvaliten och den dåliga skärpan som det blir med mobilen och ni får ursäkta det skitiga glaset och det skitiga akvariet.

              Den första bilden är "honan" som numera håller till runt och bakom pumpen och under sin lilla rot för att undkomma "hustrumördaren"



              Den andra bilden är också på "honan" som är blek och trycker efter att ha blivit jagad av hanen.



              Detta är "hustrumördaren" som redan avlivat en "hona" (ser precis ut som den andra honan). Han gillade inte alls mobilen utan blev blek och skrämd så fort mobilen kom nära glaset men jag lyckades få 2 bilder vid olika tillfällen innan han flydde ner under sin rot.



              Och ännu en suddig bild.



              Vad tror ni, är det en hona som jag har kvar eller är det en falsk hane?

              Kommentar

              • pelle
                • January 2002
                • 419

                Ursprungligen postat av wenna
                OK will do.

                Ni får ursäkta den dåliga kvaliten och den dåliga skärpan som det blir med mobilen och ni får ursäkta det skitiga glaset och det skitiga akvariet.

                Den första bilden är "honan" som numera håller till runt och bakom pumpen och under sin lilla rot för att undkomma "hustrumördaren"



                Den andra bilden är också på "honan" som är blek och trycker efter att ha blivit jagad av hanen.



                Detta är "hustrumördaren" som redan avlivat en "hona" (ser precis ut som den andra honan). Han gillade inte alls mobilen utan blev blek och skrämd så fort mobilen kom nära glaset men jag lyckades få 2 bilder vid olika tillfällen innan han flydde ner under sin rot.



                Och ännu en suddig bild.



                Vad tror ni, är det en hona som jag har kvar eller är det en falsk hane?

                Det verkar vara en hona tycker jag. Ganska säker faktiskt.

                Du skrev att de gömmer sig bland rötterna? Har du inga grottor, typ små blomkrukor, cocos nöt skal eller dyligt? Det brukar vara bra för små honor. Gör gärna ganska trånga öppningar så bara honan kommer in.

                Kul att se att du har den "äkta" Trifasciatan! Annars så har den variant som Mats har i sin ikon bild varit rätt vanlig de senaste åren. Den kallas Apistogramma cf Trifasciata "Guapore" och är en av de geografiska former som finns. Vissa "experter" menar att det skulle kunna vara en separat art.
                Per

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Fick syn på att Apistogramma-hannen spände sig för honorna mer än vanlig idag, han är ganska praktfull

                  Var tvyngen att ta lite snabba kort, bara ryckte till mig kameran och putsning av rutor var bara att glömma så tyvärr är inte bilderna blev lika praktfulla...
                  Bifogade filer
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • irwin_fletch
                    • April 2009
                    • 544

                    Helt underbar fisk och riktigt bra bilder

                    Kommentar

                    • irwin_fletch
                      • April 2009
                      • 544

                      Trådskaparen ville att jag skulle lägga upp ett litet filmklipp på mitt macmasteripar. Maths reagerade på att detta kanske är en odlingsvariant av macmasteri. Jag har inget att jämföra med då jag bara haft detta par. Så ni som har haft macmasteri, är det en "äkta" eller inte?

                      Kommentar

                      • pelle
                        • January 2002
                        • 419

                        [QUOTE=irwin_fletch;1592890]Trådskaparen ville att jag skulle lägga upp ett litet filmklipp på mitt macmasteripar. Maths reagerade på att detta kanske är en odlingsvariant av macmasteri. Jag har inget att jämföra med då jag bara haft detta par. Så ni som har haft macmasteri, är det en "äkta" eller inte?

                        /QUOTE]




                        Det är definitivt en "äkta" Macmasteri. Men om du menar om det är en odlad eller inte så är det svårare. En del vildfångade hanar kan vara ganska färggranna. Det som sticker ut lite på din hane, är det närmast helröda stjärtfenan. Normalt är bara över och underkant röda.
                        Om du vill titta på färggranna odlings former av Macmasteri, så titta på bilder av Viejita och Viejita II. Det är Macmasteris där man har fokuserat på att odla på individer med mycket rött i färgen.

                        Typ: http://www.rva.jp/zukan/apisto/ap_biejitaretud.htm
                        Per

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          [QUOTE=pelle;1593014]
                          Ursprungligen postat av irwin_fletch
                          Trådskaparen ville att jag skulle lägga upp ett litet filmklipp på mitt macmasteripar. Maths reagerade på att detta kanske är en odlingsvariant av macmasteri. Jag har inget att jämföra med då jag bara haft detta par. Så ni som har haft macmasteri, är det en "äkta" eller inte?

                          /QUOTE]




                          Det är definitivt en "äkta" Macmasteri. Men om du menar om det är en odlad eller inte så är det svårare. En del vildfångade hanar kan vara ganska färggranna. Det som sticker ut lite på din hane, är det närmast helröda stjärtfenan. Normalt är bara över och underkant röda.
                          Om du vill titta på färggranna odlings former av Macmasteri, så titta på bilder av Viejita och Viejita II. Det är Macmasteris där man har fokuserat på att odla på individer med mycket rött i färgen.

                          Typ: http://www.rva.jp/zukan/apisto/ap_biejitaretud.htm
                          När du säger det Pelle så kommer jag ihåg det här med Viejita vs Macmasteri.

                          Det jag reagerade på var de enormt förlängda fenorna, jag tror inte jag har sett det på någon Macmasteri förut, att hanarna har förlängda fenstrålar är normalt, men dessa är enorma i mina ögon.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • pelle
                            • January 2002
                            • 419

                            [QUOTE=c90368;1593052]
                            Ursprungligen postat av pelle

                            När du säger det Pelle så kommer jag ihåg det här med Viejita vs Macmasteri.

                            Det jag reagerade på var de enormt förlängda fenorna, jag tror inte jag har sett det på någon Macmasteri förut, att hanarna har förlängda fenstrålar är normalt, men dessa är enorma i mina ögon.

                            Jag tittade på filmen en gång till, och jag håller med dig om att hanen har enormt förlängda fen spetsar. Men det är inte helt säkert att det är en odlingsvariant trots det.

                            Med ålder kan apisto hanar ibland få riktigt långa "spröt" på fenorna. Speciellt på ryggfenan och bukfenorna.
                            Mest troligt är att det är en fisk som kanske är odlad i Tjeckien. (som de flesta av de vanligare apistoarterna), Men den har inte så tydliga tecken på att vara en av Macmasteris "odlingsvarianter" typ Viejita II formen.

                            Den har inte extremt mycket rött i färgen som de fiskarna kan ha. Men det är ju en otroligt vacker och välmående Macmasteri som man ser i filmen. Jag tycker själv det är det viktigaste, inte om de råkar vara odlade eller vildfångade.
                            Per

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              [QUOTE=pelle;1593083]
                              Ursprungligen postat av c90368


                              Jag tittade på filmen en gång till, och jag håller med dig om att hanen har enormt förlängda fen spetsar. Men det är inte helt säkert att det är en odlingsvariant trots det.

                              Med ålder kan apisto hanar ibland få riktigt långa "spröt" på fenorna. Speciellt på ryggfenan och bukfenorna.
                              Mest troligt är att det är en fisk som kanske är odlad i Tjeckien. (som de flesta av de vanligare apistoarterna), Men den har inte så tydliga tecken på att vara en av Macmasteris "odlingsvarianter" typ Viejita II formen.

                              Den har inte extremt mycket rött i färgen som de fiskarna kan ha. Men det är ju en otroligt vacker och välmående Macmasteri som man ser i filmen. Jag tycker själv det är det viktigaste, inte om de råkar vara odlade eller vildfångade.
                              Jag kan bara hålla med om att det är ett riktigt praktexemplar. Det kan vara så att det är en naturlig variant där man i många generationer har odlat på just förlängda fenspetsar. Tyvärr brukar sådan odling ofta innebära att det finns någon annan egenskap som inte är så bra.

                              Ska bli intressant att se om det dyker upp några liknande macmasteri i handeln, eller är denna hanne ett unikt praktexemplar?
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                Unik vet jag inte, har en macmasterihanne som är köpt som viejita 2 som har snudd på lika långa fenspetsar, kanske 0.5 cm kortare. Den har lite mer rött i fenorna, ffa i bukfenorna men även i analfenan.
                                Jag ska filma honom.

                                Edit: Här är filmen. Tyvärr suger min kamera så den är grynig och oskarp, men man får väl hyfsad koll på ungefär hur han ser ut iaf.
                                Senast redigerad av Moving Waves; 17 May 2012, 12:25.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...