Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    hmm aha. ska se vad jag hittar för skoj.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Kul att tråden lever

      Ett litet tips för nördar. En fransktalande madam i Canada, tror jag, som har ett gäng filmer som inte har bästa kvalitet, men visar mycket hjärta och kunskap.

      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Faliz
        • February 2012
        • 12

        Ursprungligen postat av c90368
        Kul att tråden lever

        Ett litet tips för nördar. En fransktalande madam i Canada, tror jag, som har ett gäng filmer som inte har bästa kvalitet, men visar mycket hjärta och kunskap.

        http://www.youtube.com/user/Boupette?feature=watch
        Självklart lever tråden. Fylls ju alltid på med nya människor som upptäcker att Apistogrammorna är fantastiska. :-)

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          kan bara instämma med föregående talare
          fick hem mitt första par igår å ja är helsåld efter en kväll framför karet. vilka underbara fiskar!
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • wenna
            • April 2012
            • 10

            Mina ap. borelli ynglar av sig som tusan men tyvärr äter hannen upp alla ynglena. Han använder sig av sin storlek och tyngd och när honan (som är hälften så stor) kommer och ska köra bort honom lägger han sig bara på sidan och härdar ut hennes attacker och sedan dyker han kvickt ner efter ynglena och äter dem en efter en. Samtidigt kör han bort alla andra fiskar. Snart finns inga yngel kvar! Inte för att jag hade tänkt odla dem ändå men lite synd när det är hannen som käkar upp dem. Honan gör annars ett bra jobb, vallar dem duktigt runt i akvariet och försvarar dem mot alla andra men hon orkar inte riktigt mota bort honom. Det ser ut som om hon försöker putta bort ett stenblock ungefär. Tvärstopp. De två andra honorna har han också lekt av men det har inte blivit några yngel, kanske käkade honorna upp rommen. Endast den mest dominanta honan har lyckats dra upp dem till frisimmande yngel, men inte länge till. Trodde inte apisto hannarna käkade sina yngel, så fel jag hade hehe. Inte mkt stress i karet annars då jag bara har endlers, några ancistrus yngel och några kuhliis tillsammans med borellisarna.

            Kommentar

            • pelle
              • January 2002
              • 419

              Ursprungligen postat av wenna
              Mina ap. borelli ynglar av sig som tusan men tyvärr äter hannen upp alla ynglena. Han använder sig av sin storlek och tyngd och när honan (som är hälften så stor) kommer och ska köra bort honom lägger han sig bara på sidan och härdar ut hennes attacker och sedan dyker han kvickt ner efter ynglena och äter dem en efter en. Samtidigt kör han bort alla andra fiskar. Snart finns inga yngel kvar! Inte för att jag hade tänkt odla dem ändå men lite synd när det är hannen som käkar upp dem. Honan gör annars ett bra jobb, vallar dem duktigt runt i akvariet och försvarar dem mot alla andra men hon orkar inte riktigt mota bort honom. Det ser ut som om hon försöker putta bort ett stenblock ungefär. Tvärstopp. De två andra honorna har han också lekt av men det har inte blivit några yngel, kanske käkade honorna upp rommen. Endast den mest dominanta honan har lyckats dra upp dem till frisimmande yngel, men inte länge till. Trodde inte apisto hannarna käkade sina yngel, så fel jag hade hehe. Inte mkt stress i karet annars då jag bara har endlers, några ancistrus yngel och några kuhliis tillsammans med borellisarna.
              Jag har aldrig någonsin sett en Apistogramma hane äta sina yngel, och ändå har jag haft apistos ända sedan 80-talet.
              Däremot har jag sett Borellii hanar som faktiskt tar hand om ynglen och flyttar runt dem. Speciellt om honan dör eller blir sjuk.
              Ibland har hanen hand om en yngel hop, och honan tar hand om resten.
              Per

              Kommentar

              • Anser
                • December 2011
                • 2

                Min hongsloihona dog tyvärr igår och hon hade en ett gäng yngel. Men hanen har tagit över vaktandet och vallar runt sina små. Jag har faktiskt inte sett det tidigare, men det är kul att han tar hand om dem. Men han har visat ganska stort intresse för dem från början men honan har såklart kört bort honom. Med Apor har man aldrig tråkigt.

                Kommentar

                • wenna
                  • April 2012
                  • 10

                  Ursprungligen postat av pelle
                  Jag har aldrig någonsin sett en Apistogramma hane äta sina yngel, och ändå har jag haft apistos ända sedan 80-talet.
                  Däremot har jag sett Borellii hanar som faktiskt tar hand om ynglen och flyttar runt dem. Speciellt om honan dör eller blir sjuk.
                  Ibland har hanen hand om en yngel hop, och honan tar hand om resten.
                  Ok. Som den nybörjare jag är på apistogrammor så trodde jag han åt upp dem men efter att ha läst ditt svar så satt jag och spanade intensivt och lyckades tillslut se att han tar dem i munnen och sedan spottar och håller på. Jag har så jädra mkt växter att jag knappt ser vad de håller på med, jag såg bara hans små dyk ned i gräsmattan (lilaeopsis brasiliensis) som täcker sågottsom hela bottnen framtill och trodde han var på jakt - typiskt att jag har så mkt rötter och tättplanterat med växter att jag knappt ser dem. Men nog får han mkt stryk för sitt deltagande i yngel vaktandet. Honan är på honom hela tiden när han kommer för nära men han tycks bara kura ihop sig och uthärda. Sista timmen innan lampan släcktes stod han helt still över en grotta, lite blek i färgen och jagade bort allt som rörde sig medan honan försökte putta bort honom tydligt irriterad över hans närhet. Men varför honan valde att lämna sitt revir och leta upp hanen bara för att klå upp honom fattar jag inte. De andra honorna som håller de mindre reviren som hon nu inkräktar på, ja de har blivit landsförvisade till hennes "gamla" kvarter för tillfället. Jag trodde ap. honorna höll sig till sitt revir även när de vallade yngel? Som den mest dominanta honan så håller hon också det största reviret.
                  Senast redigerad av wenna; 25 April 2012, 21:52.

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    en liten fundering här. får honorna färg på sina fenor? alltså, typ som hanen fast mindre.

                    jag köpte ett par kakaduor men ja funderar om ja inte fick 2 hanar. den ena vet ja är en hane för han är fullt utvecklad med fenorna å färgerna å så, men den andra är mindre och lite svårare att se men ikväll när ja kika på dom så såg jag att även den mindre har börjat fått orange i fenorna å börjar bli mer lik den andra hanen.

                    nån som vet hur de är me färgerna på honorna?

                    bild går tyvärr inte att ordna då ja inte har någon kamera.
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • wenna
                      • April 2012
                      • 10

                      Jag vet att det är några här som har haft ap. trifasciata och har erfarenhet av deras beteenden. Jag har lite funderingar kring dessa små dvärgar. Jag har inhandlat 1+2 till mitt andra kar och hanen är skitsnygg, riktigt långa lätt röda ryggfenstrålar, och är ca 4.5 cm och honorna är mindre 2-2.5 cm. Jag undrar om jag verkligen fått 2 honor eftersom den ena honan blir mobbad precis hela tiden av både hanen och den andra honan trots att hon håller sig på "sitt" revir. Hanen förföljer henne långsamt under lång tid runt i akvariet (300 liter tätt planterat med många rötter) utan att direkt jaga henne runt som en tok men hon ser inte ut att tycka om det utan flyr bäst hon kan. Hon ser ut som den andra honan, båda två var svagt gula redan när jag köpte dem och den mindre honan lockades ned i en grotta flera gånger av hanen redan första dagen men han jagade iväg henne när det inte blev lek direkt och sedan tappade han helt intresset i henne trots att hon försökte locka honom under flera dagar - hon sökte aktivt upp hanen under hans rot men han ignorerade henne fullständigt. Under en veckas tid jagade han båda honorna men nu har han börjat intresserat sig för den något större honan och de båda tolererar inte den mindre honan. Trivs ap. trifasciata bättre som par? Bör jag göra mig av med den mindre honan så de inte har ihjäl henne (om det nu är en hona)? Jag kan tyvärr inte ta några kort på henne då min kamera inte fungerar. Vad tror ni?
                      Senast redigerad av wenna; 09 May 2012, 18:59.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av wenna
                        Jag vet att det är några här som har haft ap. trifasciata och har erfarenhet av deras beteenden. Jag har lite funderingar kring dessa små dvärgar. Jag har inhandlat 1+2 till mitt andra kar och hanen är skitsnygg, riktigt långa lätt röda ryggfenstrålar, och är ca 4.5 cm och honorna är mindre 2-2.5 cm. Jag undrar om jag verkligen fått 2 honor eftersom den ena honan blir mobbad precis hela tiden av både hanen och den andra honan trots att hon håller sig på "sitt" revir. Hanen förföljer henne långsamt under lång tid runt i akvariet (300 liter tätt planterat med många rötter) utan att direkt jaga henne runt som en tok men hon ser inte ut att tycka om det utan flyr bäst hon kan. Hon ser ut som den andra honan, båda två var svagt gula redan när jag köpte dem och den mindre honan lockades ned i en grotta flera gånger av hanen redan första dagen men han jagade iväg henne när det inte blev lek direkt och sedan tappade han helt intresset i henne trots att hon försökte locka honom under flera dagar - hon sökte aktivt upp hanen under hans rot men han ignorerade henne fullständigt. Under en veckas tid jagade han båda honorna men nu har han börjat intresserat sig för den något större honan och de båda tolererar inte den mindre honan. Trivs ap. trifasciata bättre som par? Bör jag göra mig av med den mindre honan så de inte har ihjäl henne (om det nu är en hona)? Jag kan tyvärr inte ta några kort på henne då min kamera inte fungerar. Vad tror ni?
                        Stämmer ganska bra med de trifasciata jag har haft, att de skulle passa bättre som par är delvis rätt, tyvärr brukar hanen bli allt för ivrig mot honan så att hon inte klarar sig. Finns det en "stryk" hona så är det lättare att få ett fungerande par.

                        Hanen på min avatar lyckades döda en fyra fem honor under sin livstid. Sista veckorna innan han själv gick vidare lekde han dock av alla honor i närheten, typiskt manligt eller?

                        Det ska tilläggas att andra har haft trifisciata som har varit hur milda som helst. Det finns ett antal underarter, finns info i tråden om det, som kanske är olika i temperament?
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av MrH
                          en liten fundering här. får honorna färg på sina fenor? alltså, typ som hanen fast mindre.

                          jag köpte ett par kakaduor men ja funderar om ja inte fick 2 hanar. den ena vet ja är en hane för han är fullt utvecklad med fenorna å färgerna å så, men den andra är mindre och lite svårare att se men ikväll när ja kika på dom så såg jag att även den mindre har börjat fått orange i fenorna å börjar bli mer lik den andra hanen.

                          nån som vet hur de är me färgerna på honorna?

                          bild går tyvärr inte att ordna då ja inte har någon kamera.
                          Honan ska få svarta framkanter på fenan, inte orange. Men i dag finns så många odlingsvarianter så det är svårt att vara tvärsäker, bilder skulle göra det lättare att ha en åsikt.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            pratade med en kille som sysslat med just färgen dubbel red och han sa att hans honor hade en tendens till att få färg och mönster i fenorna, dock ytterst lite, men ändå så pass att man kunde urskilja det.

                            bild blir svårt då de troligen krävs en systemkamera för att kunna få med det på bild och en sådan har jag inte. men om jag får hem en så ska jag ta en bild.

                            så idag kunde jag se att "honan" hittat grottan och höll som bäst på att möblera om bland löven. så det är nog en hona trots allt får se om det blir någon lek nu. det vore ytterst roligt.
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • wenna
                              • April 2012
                              • 10

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Stämmer ganska bra med de trifasciata jag har haft, att de skulle passa bättre som par är delvis rätt, tyvärr brukar hanen bli allt för ivrig mot honan så att hon inte klarar sig. Finns det en "stryk" hona så är det lättare att få ett fungerande par.

                              Hanen på min avatar lyckades döda en fyra fem honor under sin livstid. Sista veckorna innan han själv gick vidare lekde han dock av alla honor i närheten, typiskt manligt eller?

                              Det ska tilläggas att andra har haft trifisciata som har varit hur milda som helst. Det finns ett antal underarter, finns info i tråden om det, som kanske är olika i temperament?
                              Ok. Nu har min tjusiga hane tyvärr redan haft ihjäl strykhonan (haft dessa fiskar i 2 veckor) och nu jagar han den andra honan ganska tufft, de är ett par, men han är extremt hård mot henne så jag vet inte hur länge hon klarar sig. Det verkar inte bli någon lek heller då hon inte längre visar några tecken på att vilja leka utan nu ligger hon mest och trycker under en rot, ganska blek. Hon vågar sig ut för att äta men håller sig i sitt hörn av akvariet och får hanen syn på henne så jagar han henne runt i akvariet ända tills hon flyr till roten och han "tappar" bort henne. Matar dem med levande artemia och frysmat och ibland lite pellets och de verkar äta bra iaf. Inga fiskar visar några tecken på sjukdom, så det verkar som om hanen är boven i dramat.

                              Det är nog inte VF ap. trifasciata, iaf stod det inget om det när jag köpte dem. Min hane ser nästan ut som din på bilden men det skiljer sig lite. Han är inte lika gul på huvudet som din, kan ibland skifta till i gult i vissa lägen och ljus och han är något mer metallblå på huvudet och hela vägen ner mot stjärten (allt ovanför det svarta strecket) än din hane på bilden. Under det svarta strecket är han blek som din på bilden. Han har långa fenstrålar men inte fullt lika brandgula som din hane, iaf inte än. Han kanske är lite yngre än din hane är på bilden?

                              Jag antar att aggressiviteten beror på individ och kanske underart också? Han är fantastiskt vacker och jag gillar dem skarpt men om han fortsätter att ha ihjäl alla honor jag tillsätter så som din hane gjorde så ser jag ingen vits att fortsätta med denna art. Det är svårt att veta hur de är som individer när de trängs i en liten burk i djuraffären. Det var ca 20 st i storlek mellan 2-5 cm och han var den enda som var helt utfärgad trots att det fanns större hanar (runt 5 cm) i karet. Jag borde nog ha valt en annan hane som inte var utfärgad men det hade kanske inte hjälpt ändå. När man ser en utfärgad vacker hane så vill man ju gärna välja just honom. Jaja, vi får se hur det går. Jag hoppas ju på lek men just nu ser det mörkt ut.
                              Senast redigerad av wenna; 13 May 2012, 11:54.

                              Kommentar

                              • Dippen98
                                • March 2012
                                • 67

                                Coola ;D
                                54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...