Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Jaha, nu är det dags att fundera på lite nya layouter i våra Ap kar...



    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Marnat på forumet hittade denna film och postade i en annan tråd, jag bara kände att den hör hemma här

      Den här killen har fått till allt rätt, storlek på akvariet, inredningen och framför allt mängden invånare!

      Jag blir super inspirerad

      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        Ursprungligen postat av c90368
        Marnat på forumet hittade denna film och postade i en annan tråd, jag bara kände att den hör hemma här

        Den här killen har fått till allt rätt, storlek på akvariet, inredningen och framför allt mängden invånare!

        Jag blir super inspirerad

        Fantastisk! Eller nej, mer ändå!
        Är det rödstjärtsrasbora? Så fruktansvärt lysande. Underbart!
        All we are, we are.

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          Röd smyckestetra
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            Ursprungligen postat av Saturnus80
            Röd smyckestetra
            Aldrig sett innan. Men nu är jag kär.
            Kan man få tag på dessa i sverige?
            All we are, we are.

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              Googla Nannostomus mortenthaleri, jag vet att akvarielagret har dessa http://fisklista.akvarielagret.se/?q...supplier_id%5D=

              Dom är väldigt dyra.
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • roosterboy
                • September 2010
                • 1094

                Ursprungligen postat av Saturnus80
                Googla Nannostomus mortenthaleri, jag vet att akvarielagret har dessa http://fisklista.akvarielagret.se/?q...supplier_id%5D=

                Dom är väldigt dyra.
                Tack så hjärtligt
                Så jäkla typiskt, de flesta små stimfiskar jag fattar tycke för (bortsett från röd fantom och neontetra) ligger på löjliga summor. 50-60 spänn för en stimfisk blir ju endel om man vill ha ett 30tal :O
                All we are, we are.

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  oj herre O.O 170 spänn?!
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    Ursprungligen postat av roosterboy
                    oj herre O.O 170 spänn?!
                    Dock kan jag glädja dig med att röda smycketetror inte är lika hårt stimbundna som många andra tetror, när de väl börjar komma in i lektagen så bildar de par nästan likt ciklider och håller sina revir stenhårt. Jag hade nog inte kört mer än kanske 6-8st ungefär 50-50 honor och hanar på ett 150-200l akvarium

                    Sen har han ju i mitt tycke den vackraste av alla apistogrammas Apistogramma Sp. Schwarzkinn och han har olikt mig skapat ett i mina ögon perfekt biotopkar åt dem.
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Marnat på forumet hittade denna film och postade i en annan tråd, jag bara kände att den hör hemma här
                      Den här killen har fått till allt rätt, storlek på akvariet, inredningen och framför allt mängden invånare!
                      Jag blir super inspirerad
                      Hej Maths!

                      Det var en jädra fin film - och ett fantastiskt skönt inrett kar. Detta skulle man väl kunna säga summerar den typ av inredning vi har gaggat om här i trådarna några år nu. Enkel sandbotten, mycket bôs på botten och en ordnad (genomtänkt) kaosinredning i stort sett enbart bestående av sirliga grenar och rötter. Sannerligen inspirerande, och något man blir sugen på att genomföra själv, mortenthaleri inräknat - det är ju egentligen bara att se det långsiktigt, spara deg och köpa en grupp.
                      Jag tror att man helt enkelt bara skall "våga" göra den här typen av inredning, alltså skita i snygghetsfaktorn och låta karet stå till sig - då blir det snyggt av sig självt och ser naturligt och faktiskt oemotståndligt ut. Tricket här är nog bara att hitta "rätt" typ av grenverk så att det inte blir de vanliga "stubbiga" rötter man ser i handeln. Ut i skogarna nu Boys, jag skall ut iallafall, lita på det!

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Hej Maths!

                        Det var en jädra fin film - och ett fantastiskt skönt inrett kar. Detta skulle man väl kunna säga summerar den typ av inredning vi har gaggat om här i trådarna några år nu. Enkel sandbotten, mycket bôs på botten och en ordnad (genomtänkt) kaosinredning i stort sett enbart bestående av sirliga grenar och rötter. Sannerligen inspirerande, och något man blir sugen på att genomföra själv, mortenthaleri inräknat - det är ju egentligen bara att se det långsiktigt, spara deg och köpa en grupp.
                        Jag tror att man helt enkelt bara skall "våga" göra den här typen av inredning, alltså skita i snygghetsfaktorn och låta karet stå till sig - då blir det snyggt av sig självt och ser naturligt och faktiskt oemotståndligt ut. Tricket här är nog bara att hitta "rätt" typ av grenverk så att det inte blir de vanliga "stubbiga" rötter man ser i handeln. Ut i skogarna nu Boys, jag skall ut iallafall, lita på det!

                        En annan skön grej med hans magnifika inredning är ju att utan växter så kan man ju köra enbart ledspottar för att dels framhäva thevattnet och samtidigt få skimmer på botten

                        Jag letar grenar varje gång jag är utomhus, till och från dagis, när jag går och handlar med lillskit etc etc. Tydligen ska jag och Dannne85 dra ut i skogen på söndag med båda familjerna, då jävlar ska det hittas en eller två ekgrenar och om vi har tur lite pilträd

                        Ska scapa om mitt 54L med det vi hittar och satsa på något liknande detta, dock till antingen ett par ivanacara adoketa om jag hittar eller en ny trevlig apisto art, har några på G som kan bli intressanta
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Marnat
                          En annan skön grej med hans magnifika inredning är ju att utan växter så kan man ju köra enbart ledspottar för att dels framhäva thevattnet och samtidigt få skimmer på botten

                          Jag letar grenar varje gång jag är utomhus, till och från dagis, när jag går och handlar med lillskit etc etc. Tydligen ska jag och Dannne85 dra ut i skogen på söndag med båda familjerna, då jävlar ska det hittas en eller två ekgrenar och om vi har tur lite pilträd

                          Ska scapa om mitt 54L med det vi hittar och satsa på något liknande detta, dock till antingen ett par ivanacara adoketa om jag hittar eller en ny trevlig apisto art, har några på G som kan bli intressanta
                          Jag är helt övertygad om att du kommer lyckas finfint med detta - bara att köra på!
                          Ja, klipp adoketorna, det blir (även om det blir dyrt) ett fantastiskt trevligt tillskott i ett kar! Dom har ett väldigt intressant beteende mellan sig (hona-hane) med ett rörelsemönster som inte påminner om något annat jag sett tidigare hos mindre ciklider. Hanen står på huvudet, lodrätt framför honan och gör små men intensiva darrningar - det är heller inte det envetna jagandet mellan individerna som man ofta ser hos apistogramma. Även deras kommunikation med färger är intressant. När hanen spelar för honan blir hon i stort sett kolsvart med röda fält i ansiktet och böjer sig som ett "S" framför honom. Hanen växlar snabbt mellan att bli intensivt mörkt färgad och alldeles blek, sedan mörk igen - under korta intervaller. Verkligen spännande att se. Jag skall försöka få till en filmsnutt på detta, ganska egna (tänker jag mig) beteende hos dessa ciklider.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Nästan en hel månad utan att någon har rapporterat något spännande om dvärgar!

                            Är nog nytt botten rekord.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Narien
                              • August 2010
                              • 181

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Såg i denna videon att en av apistohonorna "byter" färgmönster, från att ha ett svart sträck vågrätt genom kroppen till en enda svart prick på hela kroppen.

                              Är detta specifikt för just den arten, eller är det en "vanlig" förteelse för alla apistos, anedningen till att jag frågar är att jag har en kakadua )tror jag) hona som kan göra likadant. Normalt är den gulfärgad med ett svart vågrätt sträck men ibland tappar den all den svarta färgen förutom just en prick mitt på kroppen, min andra kakadua hona har aldrig gjort detta...

                              Precis som i filmen verkar dock min hane helt ointresserad av honan när hon byter täckning.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Narien
                                Såg i denna videon att en av apistohonorna "byter" färgmönster, från att ha ett svart sträck vågrätt genom kroppen till en enda svart prick på hela kroppen.

                                Är detta specifikt för just den arten, eller är det en "vanlig" förteelse för alla apistos, anedningen till att jag frågar är att jag har en kakadua )tror jag) hona som kan göra likadant. Normalt är den gulfärgad med ett svart vågrätt sträck men ibland tappar den all den svarta färgen förutom just en prick mitt på kroppen, min andra kakadua hona har aldrig gjort detta...

                                Precis som i filmen verkar dock min hane helt ointresserad av honan när hon byter täckning.
                                Ja, det är vanligt att Ap honor får en intensivare gul färg och att det svarta strecket försvinner mer eller mindre när de är i lektagen eller vaktar rom/yngel.

                                Har du kollat så att du inte redan har en romkaka någonstans? Man brukar se det på att honan försvinner till och från, samt att hon simmar fort tillbaka till samma ställe i karet hela tiden.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...