Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Ursprungligen postat av Hvarulf
    Var nere på lokala zoobutiken idag och hittade ett finfint par Apistogramma Trifasciata som jag bara inte kunde låta bli att köpa.
    De simmar nu i min 312 liters tillsammans med bland annat en trio Apisto. Cacatuoides. Kommer dessa fungera ihop?
    Akvariet är mycket mycket tätplanterat med en himla massa rötter och grottsystem.

    Ska slänga upp bilder på hanen så fort han vågar visa sig (koppade nyss in dem).
    Kan tänka mig att starta upp ett 54l till Trifasciatorna i värsta fall.

    med den storleken på karet så tror jag inte att det är något problem, risken är nog större att dina kakaduer kommer få stryk när väl triffarna bott in sig lite

    det är svårt att säga. jag har ju själv baenschi och trifasciata i ett 234 liters och det går hyffsat, honan är tyvärr död nu så jag har bara en triffe hane samt då paret med baenschi och 3-8 yngel i storleken 1.5-2.5cm av mina beanschi.

    Ska försöka fiska upp triffe hanen och flytta honom till en polare samt försöka kränga baenschi ynglen, mor och far börjar bli lite väl trötta på dem kan man väl säga
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Hvarulf
      • April 2010
      • 75

      Skönt att höra! Kakaduorna kan nog ta lite stryk, de har vart kungar i karet alldeles för länge nu
      Trifasciatahanen var verkligen otroligt fin, blåskimrande med ett par enormt långa fenstrålar på ryggfenan.
      Ska knipa bild så fort jag kan.

      Har du lyckats få lek på dina trifasciata? Hade vart skoj och dedikera ett litet (54l) kar och försöka få lek.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ett bra köp som säkert kommer att gå bra

        Att det är en av mina favoriter går ju inte att missa
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Hvarulf
          • April 2010
          • 75

          Den är inte riktigt som din avatar, men bra vacker iallafall.
          Känner att jag håller på att sugas ner i apistoträsket, sakta men säkert!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Har gjort en rejäl storstädning i mitt 150 kar där mina Apistogramma viejita går.

            Det här karet är inte så vackert att titta på, men fiskarna verkar trivas och det är ju liksom syftet med det

            Det är lite märkligt hur otroligt bra det växer i detta kar, får rensa bort javamossa vid varje vattenbyte och crypto växer som värsta ogräset.


            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Getingen
              • August 2010
              • 325

              Ursprungligen postat av c90368
              Har gjort en rejäl storstädning i mitt 150 kar där mina Apistogramma viejita går.

              Det här karet är inte så vackert att titta på, men fiskarna verkar trivas och det är ju liksom syftet med det


              Det är lite märkligt hur otroligt bra det växer i detta kar, får rensa bort javamossa vid varje vattenbyte och crypto växer som värsta ogräset.






              Jag tycker akvariet är snyggt. Föredrar akvarium som ser naturliga ut framför dom som ser planterade ut med en växt av varje sort.
              Vad är det röda i högra hörnan för något?

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Getingen
                Vad är det röda i högra hörnan för något?
                Ett eget konstruerat "bottenfilter", en blomkruka full med hyfsat grovt grus.

                I den står en plastflaska (vattenflaska till kaniner) som är fylld med en grov filtermatta.

                På toppen står en cirkulationspump som via en slang (med massor av hål i) ner i filtermattan suger sitt vatten.

                Har haft den här igång ett par år nu och den fungerar förvånansvärt bra, men den är inte snygg
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  Halloj
                  Vilen apa är bäst att börja med? Mest lättskött. Borelli?
                  Kan man hålla 2 par ciklider i 112 l?

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Falconer
                    Halloj
                    Vilen apa är bäst att börja med? Mest lättskött. Borelli?
                    Kan man hålla 2 par ciklider i 112 l?
                    Apistogramma borellii

                    Apistogramma cacatuoides

                    Apistogramma viejita

                    Alla dessa fungerar bra att börja med, borellii har lite mer krav på lågt pH värde än de övriga.

                    Istället för att ha flera arter så rekommenderar jag att du har en av dem och kör med en hanne och två honor.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • keen-eyed
                      • January 2009
                      • 409

                      Köpte mig ett par Ap. viejita häromdagen, en bild på hanen
                      Bifogade filer
                      &

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av keen-eyed
                        Köpte mig ett par Ap. viejita häromdagen, en bild på hanen
                        Ser fin ut!
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          Ursprungligen postat av keen-eyed
                          Köpte mig ett par Ap. viejita häromdagen, en bild på hanen
                          Riktigt välskapt hanne du fått tag på där
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • Falconer
                            • November 2005
                            • 786

                            Okej, viejitan ser fin ut
                            Hur lågt ph vill borellin ha gentemot dom andra två då?

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Falconer
                              Okej, viejitan ser fin ut
                              Hur lågt ph vill borellin ha gentemot dom andra två då?
                              Vill ha, ja det är frågan!

                              De trivs lika bra som de andra jag nämnde i ett något högre pH värde, problemet med Apistogramma är att rommen inte utvecklas för vissa arter när pH värdet är för högt. Vi använder pH värdet som en indikator, men det är säkert mycket mer som spelar roll. Mängden humusämnen i vattnet, hårdheten mm.

                              Så jag kan inte ge ett direkt svar i mätbara värden, det är bara att prova sig fram.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • keen-eyed
                                • January 2009
                                • 409

                                Ursprungligen postat av Marnat
                                Riktigt välskapt hanne du fått tag på där
                                Var egentligen ute och skulle köpa lite annat när jag fick syn på honom. Kärlek vid första ögonkastet, skulle bara ha med ett par hem!
                                &

                                Kommentar

                                Arbetssätt...