Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cgr
    • March 2005
    • 296

    Har någon tips på affär i Göteborgsområdet som har inne nån fin apisto-sort just nu? Antar att kakadua är enklast och mest lämplig. Det är ju sommar nu så lite lågsäsong, kanske värt vänta till hösten.
    Aktiva akvarium:
    180L Juwel Rio,
    Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      Troppen bakom kaggeledstorget hade fina både kakaduor och viejita nyligen Det hade nog Ciklidhuset i Lerum också förresten, där var jag i lördags.
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • cgr
        • March 2005
        • 296

        Det som fanns inne på Ciklidhuset var Ap. Panduro och en kakaduavariant som hette Orange något, den hade knallorange stjärt. Vad är de största skillnanderna mellan Panduro och kakadua?
        Aktiva akvarium:
        180L Juwel Rio,
        Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          De flesta kakaduor man ser har något odlingsnamn i stil med double red, double orange, triple... inget ovanligt så du vet Tror det har att göra med hur många fenor som är färgade.
          Panduro får någon annan svara på.
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av cgr
            Vad är de största skillnanderna mellan Panduro och kakadua?
            Om du söker i tråden kommer du att hitta mycket info om Panduro.

            Men en kort sammanfattning blir ungefär så här.

            Ap.cacatuoides är en medelskarp haremsruvare som går bra att ha tillsammans med de flesta andra Ap om karet är tillräckligt stort.

            Ap. panduro är troligen den skarpaste av alla Ap och är parlekare, kan vara svår på andra Ap hannar som har den minsta likhet i färg eller kroppsbyggnad.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Banderad
              • January 2006
              • 358

              Ursprungligen postat av cgr
              Det som fanns inne på Ciklidhuset var Ap. Panduro och en kakaduavariant som hette Orange något, den hade knallorange stjärt. Vad är de största skillnanderna mellan Panduro och kakadua?
              Jag tycker du ska kolla de röda varianterna av kakaduorna innan du köper den orangea. Enligt mitt tycke är de mycket snyggare, men det är onekligen en smaksak....

              /Jocke

              Kommentar

              • cgr
                • March 2005
                • 296

                Ursprungligen postat av c90368
                Om du söker i tråden kommer du att hitta mycket info om Panduro.

                Men en kort sammanfattning blir ungefär så här.

                Ap.cacatuoides är en medelskarp haremsruvare som går bra att ha tillsammans med de flesta andra Ap om karet är tillräckligt stort.

                Ap. panduro är troligen den skarpaste av alla Ap och är parlekare, kan vara svår på andra Ap hannar som har den minsta likhet i färg eller kroppsbyggnad.
                Ok. Tack för tips. Är den lagom skarp för att gå med fjärilar i ett 180L? Tänkte om nån testat.
                Aktiva akvarium:
                180L Juwel Rio,
                Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av cgr
                  Ok. Tack för tips. Är den lagom skarp för att gå med fjärilar i ett 180L? Tänkte om nån testat.
                  Det ska inte vara något problem, den är mest intresserad av andra Ap.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Banderad
                    • January 2006
                    • 358

                    Ursprungligen postat av cgr
                    Ok. Tack för tips. Är den lagom skarp för att gå med fjärilar i ett 180L? Tänkte om nån testat.
                    Jag har inte testat den kombinationen. Jag tror dock inte att det blir några problem heller. Tänk bara på hur du inreder karet. Fjärilarna leker ju ofta öppet på någon rot eller sten. Kakaduorna däremot föredrar en grotta. Om du inreder smart kan du nog båda arterna få ett eget revir där de kan leka.

                    Kommentar

                    • Kevin_III
                      • April 2010
                      • 100

                      jag har både kakaduor 1+1 och fjärilar1+1 i mitt 60l och det går jätte bra dom gillar varandra och har alldrig bråkat

                      Kommentar

                      • cgr
                        • March 2005
                        • 296

                        Tack för tipsen! Akvariet har gott om växter och rötter, och precis innan jag lägger i apistorna ska jag inreda ett antal grottor så de har flera olika alternativ att välja mellan som ingen annan mutat in. Men får se vilken sort det blir, inte bestämt mig än. Denna tråd tar så lång tid läsa! Är på sidan 35 nu.
                        Aktiva akvarium:
                        180L Juwel Rio,
                        Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                        Kommentar

                        • HenkeP
                          • January 2009
                          • 886

                          Tänkte ge mig in i den här tråden.. Fick med mig ett ap-yngel hem i höstas, efter att ha tjatat lite på min handlare.. Dock hade ingen av oss en aning om vad det var för något, eftersom det kom tillsammans med kardinaltetrorna.. Men men, under den första månaden försökte jag forska lite i vad det unde vara, och kom så småningom fram till att det var antingen A. Velifera eller A. Iniridae.. Nu så här 10 månader senare så är jag i princip övertygad om att det är en A. Iniridae-hane jag har lyckats komma över.. men är som sagt inte helt säker, så om någon av alla apisto-hållare här skulle vilja hjälpa mig att fastställa identiteten så man kan försöka komma över en hona eller två, så skulle jag vara väldigt tacksam..
                          Bifogade filer

                          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                          Kommentar

                          • danne0301
                            • July 2009
                            • 1128

                            Han är rätt häftig faktiskt
                            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                            2 gånger 54L odlingsprojekt
                            540L Ormhuvudfisk som blev CA

                            Kommentar

                            • cavelzini
                              • October 2009
                              • 318

                              Kakadua hanne vill inte äta??

                              Nu har troligtvis båda kakaduahonorna trillat av pinn

                              Hittade ju den stora halvt uppäten och har inte sett till den lilla på över en vecka så jag räknar med att hon har blivit snäckmat.

                              Hanen verkar heller inte riktigt kry tycker jag...har blivit mager som fan och har lite av vattenskalle looken som de får när kroppen magrar av...

                              matar som vanligt med blandat Svartamygg, Micromask och tubifex men han har inte direkt nån apptit...får försöka få tag på en ny hona och se ifall det piggnar till han.

                              Ynglena som överlevt växer iaf. på bra och övriga invvånare i karet verkar trivas så jag fattar inte riktigt vad det kan bero på??

                              Kommentar

                              • Hvarulf
                                • April 2010
                                • 75

                                Var nere på lokala zoobutiken idag och hittade ett finfint par Apistogramma Trifasciata som jag bara inte kunde låta bli att köpa.
                                De simmar nu i min 312 liters tillsammans med bland annat en trio Apisto. Cacatuoides. Kommer dessa fungera ihop?
                                Akvariet är mycket mycket tätplanterat med en himla massa rötter och grottsystem.

                                Ska slänga upp bilder på hanen så fort han vågar visa sig (koppade nyss in dem).
                                Kan tänka mig att starta upp ett 54l till Trifasciatorna i värsta fall.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...