Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    Om du inte vill ha tetror så föreslår jag Endlers guppy eller sydamerikansk molly.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • simondaman
      • October 2007
      • 236

      Aa börjar med apor, fjärilar och några ottosar iallafall
      180L
      75L
      20L

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av simondaman
        Aa börjar med apor, fjärilar och några ottosar iallafall
        Du har uppfattat budskapet och är på helt rätt väg
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • simondaman
          • October 2007
          • 236

          Bara en sista fråga? Kan man ha scalare med där i?
          180L
          75L
          20L

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av simondaman
            Bara en sista fråga? Kan man ha scalare med där i?
            Ja, men då kan man inte räkna med några överlevande yngel.

            Dessutom är 180 liter alldeles för litet för skalarer, enligt mig är 400 liter minimum. Det påstår jag av egen erfarenhet, hade skalarer i 180 liter förr och kan numera konstatera att det var alldeles för litet.

            En hög kub med färre liter kan fungera, med 400 liter syftar jag på standard mått på akvarier.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • simondaman
              • October 2007
              • 236

              Okej men då skippar jag den, men tack för hjälpen
              180L
              75L
              20L

              Kommentar

              • pelle
                • January 2002
                • 419

                En kul art att ha i ett akvarium tillsammans med Apistogramma, är Tanitchys Micagemmae. De rör inte apistoyngel överhuvudtaget.
                Jag har ett stort stim på ca 60-70 Micagemmae i mitt 550 liters. Tillsammans med 4 stycken Ap.Steindachneri och 7-8 Nyckelhålsciklider plus ett 10tal Ancistrus.

                Alla dessa arter förökar sig utan problem i detta akvarium. Just nu har jag också en massa Micagemmae yngel som kilar omkring bland hygrophilan och ett 30 tal Steindachneri yngel som nu är dryga centimetern.
                Så jag låter ynglen vara kvar med de vuxna fiskarna och det går alldeles utmärkt.

                Så här såg det ut när jag matade de just frisimmande Steindachneri ynglen med nykläckt artemia.

                A pair of Apistogramma Steindachneri with newly free swimming frys, A big group of Tanichthys micagemmae´s are swarming around to catch the artemia brine shr...
                Per

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  Ursprungligen postat av pelle
                  En kul art att ha i ett akvarium tillsammans med Apistogramma, är Tanitchys Micagemmae. De rör inte apistoyngel överhuvudtaget.
                  Jag har ett stort stim på ca 60-70 Micagemmae i mitt 550 liters. Tillsammans med 4 stycken Ap.Steindachneri och 7-8 Nyckelhålsciklider plus ett 10tal Ancistrus.

                  Alla dessa arter förökar sig utan problem i detta akvarium. Just nu har jag också en massa Micagemmae yngel som kilar omkring bland hygrophilan och ett 30 tal Steindachneri yngel som nu är dryga centimetern.
                  Så jag låter ynglen vara kvar med de vuxna fiskarna och det går alldeles utmärkt.

                  Så här såg det ut när jag matade de just frisimmande Steindachneri ynglen med nykläckt artemia.

                  http://www.youtube.com/watch?v=LDQDuMIqzkc
                  dvärgkardinaler är ju väldigt snarlika smycketetror både till utseende, storlek och beteende, så är man sm jag lite mer noga med att alla fiskar ska komma ifrån åtminstone samma världsdel så funkar ju smycketetror, har man däremot inget problem med att blanda världsdelar så är ju faktiskt kardinalerna lite snyggare än smycketetror Om man inte köper mortenthaleri så klart men ingen vettig människa köper ett stim såddanna :P såvidda man inte är miljonär dvs.

                  EDIT: Problemet jag ser efter att ha studerat dem vidare en smula är att de föredrar lite kallare vatten, beroende på vilken apisto man har så kan det bli krångligt med temperaturen.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av pelle
                    En kul art att ha i ett akvarium tillsammans med Apistogramma, är Tanitchys Micagemmae. De rör inte apistoyngel överhuvudtaget.
                    Jag har ett stort stim på ca 60-70 Micagemmae i mitt 550 liters. Tillsammans med 4 stycken Ap.Steindachneri och 7-8 Nyckelhålsciklider plus ett 10tal Ancistrus.

                    Alla dessa arter förökar sig utan problem i detta akvarium. Just nu har jag också en massa Micagemmae yngel som kilar omkring bland hygrophilan och ett 30 tal Steindachneri yngel som nu är dryga centimetern.
                    Så jag låter ynglen vara kvar med de vuxna fiskarna och det går alldeles utmärkt.

                    Så här såg det ut när jag matade de just frisimmande Steindachneri ynglen med nykläckt artemia.

                    http://www.youtube.com/watch?v=LDQDuMIqzkc
                    Helt klart rätt mängd fiskar i ett 500 liters!

                    Inte många som nöjer sig med "endast" dessa fiskar till så många liter.
                    Senast redigerad av c90368; 30 July 2010, 17:33.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • pelle
                      • January 2002
                      • 419

                      Ursprungligen postat av Marnat
                      dvärgkardinaler är ju väldigt snarlika smycketetror både till utseende, storlek och beteende, så är man sm jag lite mer noga med att alla fiskar ska komma ifrån åtminstone samma världsdel så funkar ju smycketetror, har man däremot inget problem med att blanda världsdelar så är ju faktiskt kardinalerna lite snyggare än smycketetror Om man inte köper mortenthaleri så klart men ingen vettig människa köper ett stim såddanna :P såvidda man inte är miljonär dvs.

                      EDIT: Problemet jag ser efter att ha studerat dem vidare en smula är att de föredrar lite kallare vatten, beroende på vilken apisto man har så kan det bli krångligt med temperaturen.
                      Huvudsyftet med det akvariet är bara att ge Ap. Steindachneri och Nyckelhål (biotopriktigt så långt! ) så bra miljö och förutsättningar som möjligt. Min erfarenhet är att man bör ha någon typ av ytlevande snabb och rörlig fisk i ett akvarium med Apistogramma. Utifrån mitt behov så måste det vara en art som reproducerar sig i akvariet. (vill inte hålla på och komplettera titt som tätt)
                      Jag har använt Guppy,medaka, vanliga kardinalfiskar, danio m. fl. men Micagemmae överträffar allt när det gäller lämplighet.

                      Jag har personligen svårt med begrepp som "biotopriktighet" och "sydamerikansk biotop". I den lilla begränsade värld som är ett akvarium så måste man nog kompromissa ganska mycket.

                      Jag har ca +27C i 550 liters akvariet och där trivs Micagemmaen ypperligt och har så gjort i ett par års tid. Jag har ett gäng i ett 160 liters tillsammans med A.Commbrae utan uppvärmning, cirka +23 C och de trivs bra och förökar sig också. Så man kan noig dra slutsatsen att de är anpassningsbara.
                      Per

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        Ursprungligen postat av pelle
                        Huvudsyftet med det akvariet är bara att ge Ap. Steindachneri och Nyckelhål (biotopriktigt så långt! ) så bra miljö och förutsättningar som möjligt. Min erfarenhet är att man bör ha någon typ av ytlevande snabb och rörlig fisk i ett akvarium med Apistogramma. Utifrån mitt behov så måste det vara en art som reproducerar sig i akvariet. (vill inte hålla på och komplettera titt som tätt)
                        Jag har använt Guppy,medaka, vanliga kardinalfiskar, danio m. fl. men Micagemmae överträffar allt när det gäller lämplighet.

                        Jag har personligen svårt med begrepp som "biotopriktighet" och "sydamerikansk biotop". I den lilla begränsade värld som är ett akvarium så måste man nog kompromissa ganska mycket.

                        Jag har ca +27C i 550 liters akvariet och där trivs Micagemmaen ypperligt och har så gjort i ett par års tid. Jag har ett gäng i ett 160 liters tillsammans med A.Commbrae utan uppvärmning, cirka +23 C och de trivs bra och förökar sig också. Så man kan noig dra slutsatsen att de är anpassningsbara.

                        vi har ganska lika tankar gällande kamrater åt apistogramma men jag kör kolglödstetror och smycketetror istället för kardinaler, det har fungerat för mig än så länge, dock har jag inte någon reproduktion på tetrorna i något av karen, ser lektendenser på smycketetrorna men de går i ett 54L med min Schwarzkinn så de har inte många möjligheter att undvika att rommen äts upp.

                        hade tänkt utöka stora karet med lite fler stimfiskar och då kan definitivt dessa kardinaler passa in. Måste dock överlägga med mig själv om jag vill slänga in en ike SA fisk eller fortsätta på tetror.


                        EDIT: Ja det låter onekligen som att de är anpassningsbara, kör själv ouppvärmt i båda kar och ligger på mellan 24-26 beroende på yttertemp. Uppskattas av mina baenschi som ynglar lite då och då, inte många yngel som överlever varje kull dock då jag oftast inte ser dem förrän det är för sent, har dock yngel som överlevt och kommit upp sig så mkt i storlek att jag snart måste fiska upp dem.
                        Senast redigerad av Marnat; 30 July 2010, 18:49.
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • cavelzini
                          • October 2009
                          • 318

                          Nu när det mot alla odds klarade sig ca: 15 kakaduayngel så är frågan när kan man se skillnad på kön.

                          De är drygt en månad nu...

                          Kommentar

                          • cavelzini
                            • October 2009
                            • 318

                            Ingen som vet hur gamla/stora de behöver va för att kunna se skillnad på dom??

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              Ursprungligen postat av cavelzini
                              Ingen som vet hur gamla/stora de behöver va för att kunna se skillnad på dom??
                              allt mellan en månad och tre månad skulle jag tro.
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              • cavelzini
                                • October 2009
                                • 318

                                Ursprungligen postat av Marnat
                                allt mellan en månad och tre månad skulle jag tro.
                                Ok!

                                De varierar väl mellan 1 och 1,5 cm i storlek nu skulle jag tro. Bara å vänta å se vad det är för nåt då

                                Kommentar

                                Arbetssätt...