Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Bladh
    Jag har lite trouble in paradise... Köpte för, tja, cirka två veckor sen, ett Hongsloipar.
    Sen dess har honan, som också var rätt liten, bara hållit sig på botten och nästan legat ner.
    I lördags gav hon upp, men utan tecken på sjukdom. Sen dess har hanen varit ganska hängig och idag är han väldigt blek.

    Karet är relativt nystartat med hårt, alkaliskt vatten (). Kan det i kombination med lite stress vara dödsorsaken?
    Antar att jag bör skaffa en ny hona till hanen också, frågan är bara hur brådskande det är?
    Du har nog rätt i dina funderingar angående dödsfallen.

    Tror du det är rätt att skaffa liknande fiskar innan du har ett bättre anpassat vatten för dem?
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Bladh
      • February 2010
      • 193

      Ursprungligen postat av c90368
      Du har nog rätt i dina funderingar angående dödsfallen.

      Tror du det är rätt att skaffa liknande fiskar innan du har ett bättre anpassat vatten för dem?
      Hanen har också dött nu... Hädanefter ska det labbas med vattnet, och det dröjer ett tag innan jag provar på ett nytt par.

      Kommentar

      • Virros
        • January 2010
        • 488

        Det går och ha 1 hane och 2 honor. Men köp 1 hane och 2 stora honor. Jag köpte en stor hona och en liten. lilla honan är jätte blek och visar sig knappt. ;(

        Kommentar

        • TinaM
          • February 2008
          • 1040

          Jag har inte skrivit på ett tag men det betyder inte att mitt intresse för akvarier och apor i synnerhet skulle ha avtagit - tvärtom!

          Nu har jag apor i nästan alla kar och jag har alltså träskat ner mig rejält.

          I mitt 720 har jag 4 olika sorter (agassizii, cacatuoides, borellii och hongsloi) och det har funkat väl hittills.
          I mitt 180 har jag två sorter (hongsloi och grön bågciklid) och vi får se hur det funkar. De nya (gröna bågcikliderna)landade i idag.
          I 112 går ett agazzisiipar
          I 54 går en borellii opalhane med två honor.

          Ett par bilder tog jag i kväll:

          Hongsloihanen i 180
          Klicka på bilden för större version

Namn: hongsloi_100512.JPG
Visningar: 1
Storlek: 168,7 KB
ID: 2124097

          Nykomlingen i 180, den gröna bågcikliden
          Klicka på bilden för större version

Namn: grön bågciklid_100512.JPG
Visningar: 1
Storlek: 174,1 KB
ID: 2124098

          Borellii Opalhanen i 54
          Klicka på bilden för större version

Namn: borellii_100512.JPG
Visningar: 1
Storlek: 176,3 KB
ID: 2124099
          I
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            I morgon skall jag försöka fota apistona i 720 och då speciellt hongsloihanen som går där. Han är bara sååå fin!

            Fast bossen i det karet är agazzisiin. Detta är något överraskande för mig, då mina tidigare agazzisiiexperiment inte slutat så bra då de alltid tagit mycket stryk av cacatuoides när de satts ihop. Men nu verkar det funka.
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              Ursprungligen postat av TinaM
              Jag har inte skrivit på ett tag men det betyder inte att mitt intresse för akvarier och apor i synnerhet skulle ha avtagit - tvärtom!

              Nu har jag apor i nästan alla kar och jag har alltså träskat ner mig rejält.

              I mitt 720 har jag 4 olika sorter (agassizii, cacatuoides, borellii och hongsloi) och det har funkat väl hittills.
              I mitt 180 har jag två sorter (hongsloi och grön bågciklid) och vi får se hur det funkar. De nya (gröna bågcikliderna)landade i idag.
              I 112 går ett agazzisiipar
              I 54 går en borellii opalhane med två honor.

              Ett par bilder tog jag i kväll:

              Hongsloihanen i 180
              [ATTACH]30578[/ATTACH]

              Nykomlingen i 180, den gröna bågcikliden
              [ATTACH]30579[/ATTACH]

              Borellii Opalhanen i 54
              [ATTACH]30580[/ATTACH]
              I

              Gillar starkt din borelli hane! Vilka fina färger han har. Jag fick själv hem igår borelli (dock inte opal). jag tycker om dem starkt .
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • TinaM
                • February 2008
                • 1040

                Tack Markus! Jag gillar också opalen.

                I 180 liters har det varit kraftmätning i princip hela dagen idag mellan hongsloien och den gröna bågcikliden. Nu har det äntligen lugnat ner sig till kvällen.

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5676.JPG
Visningar: 1
Storlek: 176,4 KB
ID: 2124136

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5720.JPG
Visningar: 1
Storlek: 175,3 KB
ID: 2124137

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5730.JPG
Visningar: 1
Storlek: 175,6 KB
ID: 2124138

                Hongsloihanen i 720 tillsammans med cacaduahona
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5689.JPG
Visningar: 1
Storlek: 167,4 KB
ID: 2124139

                Agassiziihane och cacaduahane i 720
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5702.JPG
Visningar: 1
Storlek: 169,8 KB
ID: 2124140
                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                Kommentar

                • TinaM
                  • February 2008
                  • 1040

                  Den där gröna bågfensciklidhanen jag köpte är visst en riktigt elak jävel!

                  Trodde det skulle finnas plats för både bågfensparet och hongsloiparet i mitt 180, men nu har bågfenan lagt beslag på hela karet.
                  32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    Ursprungligen postat av TinaM
                    Den där gröna bågfensciklidhanen jag köpte är visst en riktigt elak jävel!

                    Trodde det skulle finnas plats för både bågfensparet och hongsloiparet i mitt 180, men nu har bågfenan lagt beslag på hela karet.
                    tyvärr är ju just hongsloi inte alls så skarpa som de flesta apistos är i allmänhet, dock trodde jag faktiskt att de skulle vara skarpare än gröna bågar, jag hade ju själv bågfenor med mina Baenschi, men Baenschi hanen tog livet av både bågfenshanen och honan inom loppet av en månad ungefär, fick införa ett par trifasciata istället som klarade av att stå emot Baenschins kaxighet

                    Han äger fortfarande hela karet men han accepterar triffarna, även om mina Baenschi nyss lekt igen och har yngel i storleken 5-7mm
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      Ursprungligen postat av Marnat
                      tyvärr är ju just hongsloi inte alls så skarpa som de flesta apistos är i allmänhet, dock trodde jag faktiskt att de skulle vara skarpare än gröna bågar, jag hade ju själv bågfenor med mina Baenschi, men Baenschi hanen tog livet av både bågfenshanen och honan inom loppet av en månad ungefär, fick införa ett par trifasciata istället som klarade av att stå emot Baenschins kaxighet

                      Han äger fortfarande hela karet men han accepterar triffarna, även om mina Baenschi nyss lekt igen och har yngel i storleken 5-7mm
                      Just denna hongsloihane är rätt stor och kaxig, så jag trodde att det skulle gå vägen och han satte upp rejält mog bågfenan till en början. Jag trodde faktiskt att det skulle vara han som skulle visa var skåpet stod.

                      Men det visade sig att han mest spänner upp sig och slår med stjärtfenan medans den där bågfenan tar sats och kör rakt på som en ilsken tjur.

                      Jag hade denna hongsloihane tidigare ihop med 4 borelliis som jag fick flytta till andra kar eftersom han var bara för mycket för dem.

                      Den andra hongsloihanen jag har som går i mitt 720 tillsammans med borellii, agassizii och cacatuoides har inte alls varit så kaxig.

                      Intressant det du skriver om trifasciata. De är ju inte större än agazzisii vad jag vet. Jag har en längre tid varit sugen på triffar men inte riktigt vetat var jag skall ha dem. Menar du att de är så tuffa?

                      En bild måste det ju vara och det får bli en till på opalhanen i 54 liters.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5732.JPG
Visningar: 1
Storlek: 184,2 KB
ID: 2124153
                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      • TinaM
                        • February 2008
                        • 1040

                        Konstiga saker händer här hos mig!

                        Cacaduahonan i mitt 720 har sedan en tid varit mer dragen till hongsloihanen än till cacaduahanen. I kväll tog jag dem nästan på bar gärning! Den mesta tiden var de inne i grottan men jag lyckades ta några bilder när de var utanför. Har någon av er varit med om något liknande?
                        What is this?

                        Nu hoppas jag bara att cacaduahanen och hongsloihonan skall finna varann!

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5740.JPG
Visningar: 1
Storlek: 185,7 KB
ID: 2124162
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5742.JPG
Visningar: 1
Storlek: 172,0 KB
ID: 2124163
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5743.JPG
Visningar: 1
Storlek: 178,2 KB
ID: 2124164
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5744.JPG
Visningar: 1
Storlek: 172,1 KB
ID: 2124165
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN5745.JPG
Visningar: 1
Storlek: 157,7 KB
ID: 2124166
                        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av TinaM
                          Den där gröna bågfensciklidhanen jag köpte är visst en riktigt elak jävel!

                          Trodde det skulle finnas plats för både bågfensparet och hongsloiparet i mitt 180, men nu har bågfenan lagt beslag på hela karet.
                          Jag har följt Marnats bågfenar med stort intresse eftersom de inte har stämt med mina erfarenheter av bågar.

                          Det jag har upplevt med bågar är att de är mycket skarpare än Ap.

                          De Ap som jag skulle ge en chans med bågar är trifiasciata, nijsseni och panduro.

                          Men sammtidigt ska man komma ihåg att dessa Ap inte trivs så bra med varandra.

                          Jag har haft trifiaciata och nijesseni i samma kar, men de delat upp karet i varsit revir och någon mer Ap eller annan dvärgciklid hade inte fått plats där.

                          Bildbevis 2 minuter in i filmen:

                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av TinaM
                            Konstiga saker händer här hos mig!

                            Cacaduahonan i mitt 720 har sedan en tid varit mer dragen till hongsloihanen än till cacaduahanen. I kväll tog jag dem nästan på bar gärning! Den mesta tiden var de inne i grottan men jag lyckades ta några bilder när de var utanför. Har någon av er varit med om något liknande?
                            What is this?

                            Nu hoppas jag bara att cacaduahanen och hongsloihonan skall finna varann!

                            [ATTACH]30659[/ATTACH]
                            [ATTACH]30660[/ATTACH]
                            [ATTACH]30661[/ATTACH]
                            [ATTACH]30662[/ATTACH]
                            [ATTACH]30663[/ATTACH]
                            Är du 100% säker?

                            Hanarna är ju lätt att se skillnad på, men honorna är väldigt lika och har en förmåga att skifta i färg efter humör.

                            Vill inte på något sätt vara kritisk mot vad du sett, men det verkar minst sagt otoroligt med dessa arter.

                            Men osvuret är bäst
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Auratusen
                              • March 2010
                              • 874

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Är du 100% säker?

                              Hanarna är ju lätt att se skillnad på, men honorna är väldigt lika och har en förmåga att skifta i färg efter humör.

                              Vill inte på något sätt vara kritisk mot vad du sett, men det verkar minst sagt otoroligt med dessa arter.

                              Men osvuret är bäst
                              man ser på stjärtfenana att det är en kakaduahona, samt rygg- och analfena

                              Kommentar

                              • TinaM
                                • February 2008
                                • 1040

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Är du 100% säker?
                                Japp - jag har själv fött upp henne och hennes föräldrar var cacaduor de med! Så hon har nästan en stamtavla!

                                Cacaduor brukar ju inte leva så länge, men denna dam är från min första cacaduakull som föddes i oktober 2008. Den kullen finns väl dokumenterad i ett projekttråd jag skrev här på Zoopet då när det begav sig.

                                Hon kanske börjar bli gammal, senil och desperat och tänker att "it's now or never!"

                                Annars är detta flörtande nog bara ett naturens nyck och det kommer knappast att resultera i annat än en flyktig romans.
                                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                                Kommentar

                                Arbetssätt...