Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av pelle
    Nu har en av Trifasciata gruppens varianter äntligen blivit vetenskapligt beskriven! Ap. sp Mamore har fått namnet: Apistogramma Erythrura. Och så har ytterligare en art i Uwe Römers cichlid atlas 1 fel bilder till sin art beskrivning. Bilderna tillhörande Ap. Maciliensis är alltså föreställande Ap. Erythrura.
    (Römer har haft åsikten att Ap. sp. Guapore och Ap. Maciliensis är samma art)

    Se denna länk för artbeskrivning:



    Mvh
    Gud vad gillar gamla surrävar som aldrig ger sig utan har koll på allt som händer

    Var skulle vi hamna om vi inte hade sådana som du Pelle!

    Jo, i det polsk tjeckiska odlingsträsket!

    Tyvärr har min Trifasciata hane gått vidare.

    Har just startat upp mitt 400 liters för att kunna ta emot några Ap. Men jag vill inte blanda och ge och utbudet i närområdet är väldigt dåligt just nu.

    Replacing 180 litres.Fish:Pangio kuhliiNannostomus spCorydoras pygmaeusOtocinclus hoppeiSphaerichthys  osphromenoidesDicrossus filamentosusPomacea bridgesiTr...
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • pelle
      • January 2002
      • 419

      Ursprungligen postat av c90368
      Gud vad gillar gamla surrävar som aldrig ger sig utan har koll på allt som händer

      Var skulle vi hamna om vi inte hade sådana som du Pelle!

      Jo, i det polsk tjeckiska odlingsträsket!

      Tyvärr har min Trifasciata hane gått vidare.

      Har just startat upp mitt 400 liters för att kunna ta emot några Ap. Men jag vill inte blanda och ge och utbudet i närområdet är väldigt dåligt just nu.

      http://www.youtube.com/watch?v=QBq77Q5aGv0
      Haha, ja man är ju som man är...
      Kan inte precis hålla med om att jag har "koll på allt", men apisto arterna försöker jag hålla en viss koll på.
      Hoppas du inte uppfattade att det var ett inlägg i vår gamla diskussion om "sp. Guapore"..och att det skulle vara något "besser wisser" inlägg från min sida.
      Jag ville bara haka på någonstans, där ap. mamore var omnämnt.
      Problematiken kring Ap. Sp. Trifasciata "Guapore" finns alltså kvar tillsvidare...
      Per

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av pelle
        Hoppas du inte uppfattade att det var ett inlägg i vår gamla diskussion om "sp. Guapore"..och att det skulle vara något "besser wisser" inlägg från min sida.
        ...
        Definitivt inte!

        Det som är bra med sådana här långa ämnes trådar är att det går just att haka på info allt eftersom.

        Den som dessutom varit med från början och läst alla inlägg har en enorm kunskaps bank att ösa ur.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Winnie
          • September 2008
          • 115

          Hej alla Apistofiler!
          Jag är rätt flitig läsare av den här tråden, även om jag inte varit aktiv. Kom helt osökt att tänka på Jörg Vierkes bok "Dvärgciklider" (Icas förlag). På sidan 31 finns en bild på "Röd Kleei". Det har jag aldrig tyckt eller trott, men aldrig lyckats klura ut vad det igentligen är för art. Min bästa gissning är A eremnopyge?? Någon som känner till boken / bilden och har något förslag? Hög villhafaktor på den!(har ingen scanner hemma)
          //Johan

          Kommentar

          • pelle
            • January 2002
            • 419

            Ursprungligen postat av Winnie
            Hej alla Apistofiler!
            Jag är rätt flitig läsare av den här tråden, även om jag inte varit aktiv. Kom helt osökt att tänka på Jörg Vierkes bok "Dvärgciklider" (Icas förlag). På sidan 31 finns en bild på "Röd Kleei". Det har jag aldrig tyckt eller trott, men aldrig lyckats klura ut vad det igentligen är för art. Min bästa gissning är A eremnopyge?? Någon som känner till boken / bilden och har något förslag? Hög villhafaktor på den!(har ingen scanner hemma)
            //Johan
            Det är en Ap. Bitaeniata. Ap. "Kleei" var ett tidigare ej giltigt artnamn. Det finns ingen Apisto art som numera har det namnet.

            Mvh/ Per
            Per

            Kommentar

            • pelle
              • January 2002
              • 419

              ....boken har 31 år på nacken, så den är full av felaktiga namn.

              Apistogramma Reitzigi = Apistogramma Borellii
              Apistogramma taeniata = Apistogramma sp. redpoint

              Apistogramma Kleei = Apistogramma Bitaeniata
              Apistogramma Klausewitzi = Apistogramma Bitaeniata
              Apistogramma Sweglesi = Apistogramma Bitaeniata

              Alla dessa tre arter Kleei, Klausewitzi, och Sweglesi som omnämns i Jörg Vierkes bok är synonyma med Bitaeniata !

              Mvh/
              Per

              Kommentar

              • minihus
                • March 2005
                • 47

                Alltså.. det är inte lätt att hålla reda på alla färgvarianter när man sitter och kollar i en beställningslista.. Skulle behöva lite experthjälp!
                I listan finns följande: Ap. cacatuoides, Ap. cacatuoides "orange" och Ap. cacatuoides "röd". Efter mycket googlande har jag kommit fram till denna ordning.. Stämmer det?
                (Ordningen på bilderna är: Red, orange och "vanliga")
                Bifogade filer

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av minihus
                  Alltså.. det är inte lätt att hålla reda på alla färgvarianter när man sitter och kollar i en beställningslista.. Skulle behöva lite experthjälp!
                  I listan finns följande: Ap. cacatuoides, Ap. cacatuoides "orange" och Ap. cacatuoides "röd". Efter mycket googlande har jag kommit fram till denna ordning.. Stämmer det?
                  (Ordningen på bilderna är: Red, orange och "vanliga")
                  När det gäller röda varianter så får andra svara!

                  Mitt färgseende är inte som de flesta andras
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Winnie
                    • September 2008
                    • 115

                    Ursprungligen postat av pelle
                    ....boken har 31 år på nacken, så den är full av felaktiga namn.

                    Apistogramma Reitzigi = Apistogramma Borellii
                    Apistogramma taeniata = Apistogramma sp. redpoint

                    Apistogramma Kleei = Apistogramma Bitaeniata
                    Apistogramma Klausewitzi = Apistogramma Bitaeniata
                    Apistogramma Sweglesi = Apistogramma Bitaeniata

                    Alla dessa tre arter Kleei, Klausewitzi, och Sweglesi som omnämns i Jörg Vierkes bok är synonyma med Bitaeniata !

                    Mvh/
                    Jo, Vierkes bok är en gammal relik vid det här laget, iallafall och i synnerhet när det gäller latinska namn. Det är bara det att jag sällan eller aldrig sätt denna variant (om det nu är Bitaeniata?). Kan ju vara sinnesstämningen så klart, har själv hållit och odlat arten för husbekov i flera omgångar. Jag ska skanna bilden på jobbet på måndag, kanske någon ytterligare kan bekräfta att det rör sig om just A. bitaeniata.

                    Tack för svaren så långt//Johan

                    Kommentar

                    • pelle
                      • January 2002
                      • 419

                      Ursprungligen postat av Winnie
                      Jo, Vierkes bok är en gammal relik vid det här laget, iallafall och i synnerhet när det gäller latinska namn. Det är bara det att jag sällan eller aldrig sätt denna variant (om det nu är Bitaeniata?). Kan ju vara sinnesstämningen så klart, har själv hållit och odlat arten för husbekov i flera omgångar. Jag ska skanna bilden på jobbet på måndag, kanske någon ytterligare kan bekräfta att det rör sig om just A. bitaeniata.

                      Tack för svaren så långt//Johan
                      Hej

                      Du behöver inte skanna från boken. Jag googlade fram ett foto på samma fisk som Vierke visar i boken. Men från en annan vinkel. Det är en Bitaeniata med mycket rött i färgerna. Det finns färgvarianter med mycket gult och blått också. Men likafullt Bitaeniata.



                      Mvh/
                      Senast redigerad av pelle; 22 November 2008, 22:29.
                      Per

                      Kommentar

                      • Winnie
                        • September 2008
                        • 115

                        Ursprungligen postat av pelle
                        Hej

                        Du behöver inte skanna från boken. Jag googlade fram ett foto på samma fisk som Vierke visar i boken. Men från en annan vinkel. Det är en Bitaeniata med mycket rött i färgerna. Det finns färgvarianter med mycket gult och blått också. Men likafullt Bitaeniata.



                        Mvh/
                        Tack för din info. Jag håller med; Bitaeniata, fallet löst. Helt klart samma fisk som i boken. Dock inget man ramlar över dagligen i butiken... och det är väl en del i tjusningen.
                        En av anledningarna till min tvekan var avsaknaden av / otydliga lodräta linjer i stjärtfenans bakkant som är så typisk just för bitaeniatan.

                        //Johan

                        Kommentar

                        • pelle
                          • January 2002
                          • 419

                          Ursprungligen postat av Winnie
                          Tack för din info. Jag håller med; Bitaeniata, fallet löst. Helt klart samma fisk som i boken. Dock inget man ramlar över dagligen i butiken... och det är väl en del i tjusningen.
                          En av anledningarna till min tvekan var avsaknaden av / otydliga lodräta linjer i stjärtfenans bakkant som är så typisk just för bitaeniatan.

                          //Johan

                          Jo, jag håller med dig i fråga om linjerna på stjärtfenan, de saknas faktiskt. Men det finns så enormt många varianter av Bitaeniata. Jag sökte lite på Apistogramma.com och det är faktiskt intressant att se hur varierande de kan se ut.

                          vildfångade från "manaquiri"(?)


                          Vildfångade, brasiliansk vild variant från "Careiro".


                          Bitaeniata, "rio tefe"


                          Bitaeniata "shishita" +lite biotop bilder.



                          Angående Jörg Vierkes bok. Jag tycker att den är den absolut bästa boken som har kommit ut på svenska med fokus på dvärgciklider. Om man bortser från de föråldrade namnen så är den en guldklimp för speciellt nybörjare. Bra skötselråd och detaljerade art beskrivningar (på de få arter som finns med). Det vore bra om den kom i ny utgåva med uppdaterade artnamn.
                          Den skulle hålla lika bra idag som för trettio år sedan.

                          Mvh
                          Per

                          Kommentar

                          • pelle
                            • January 2002
                            • 419

                            Ursprungligen postat av minihus
                            Alltså.. det är inte lätt att hålla reda på alla färgvarianter när man sitter och kollar i en beställningslista.. Skulle behöva lite experthjälp!
                            I listan finns följande: Ap. cacatuoides, Ap. cacatuoides "orange" och Ap. cacatuoides "röd". Efter mycket googlande har jag kommit fram till denna ordning.. Stämmer det?
                            (Ordningen på bilderna är: Red, orange och "vanliga")
                            snygga Cacatuoides! Alla tre bilderna visar odlings varianter av denna art. Jag har sett diverse namn på alla dessa varianter. Red, Double red, Triple red, Red strike, Red Flash, Orange flash, etc, etc.
                            Jag har inte sett någon direkt koppling mellan namnen och utseendet på fiskarna. Jag tror att de olika export firmorna använder lite olika namn för att väcka intresse hos köparna.

                            Om du syftar på "vildform" när du skriver "vanlig", så finns det inte någon sådan med på bilderna.
                            Länkar till en bild på en vildfångad fisk:



                            Mvh/
                            Per

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av pelle
                              snygga Cacatuoides! Alla tre bilderna visar odlings varianter av denna art. Jag har sett diverse namn på alla dessa varianter. Red, Double red, Triple red, Red strike, Red Flash, Orange flash, etc, etc.
                              Jag har inte sett någon direkt koppling mellan namnen och utseendet på fiskarna. Jag tror att de olika export firmorna använder lite olika namn för att väcka intresse hos köparna.

                              Om du syftar på "vildform" när du skriver "vanlig", så finns det inte någon sådan med på bilderna.
                              Länkar till en bild på en vildfångad fisk:



                              Mvh/
                              Just det, det var det där med polen/tjeckjen träsket
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Winnie
                                • September 2008
                                • 115

                                Ursprungligen postat av pelle
                                Jo, jag håller med dig i fråga om linjerna på stjärtfenan, de saknas faktiskt. Men det finns så enormt många varianter av Bitaeniata. Jag sökte lite på Apistogramma.com och det är faktiskt intressant att se hur varierande de kan se ut.

                                Angående Jörg Vierkes bok. Jag tycker att den är den absolut bästa boken som har kommit ut på svenska med fokus på dvärgciklider. Om man bortser från de föråldrade namnen så är den en guldklimp för speciellt nybörjare. Bra skötselråd och detaljerade art beskrivningar (på de få arter som finns med). Det vore bra om den kom i ny utgåva med uppdaterade artnamn.
                                Den skulle hålla lika bra idag som för trettio år sedan.

                                Mvh
                                Ja, visst finns det många varianter. Är det någon som hänger med ett par månader till Pebastrakten? Shishitan är grym. Mitt ex av Vierkes bok är riktigt välläst. Håller med om att boken förtjänar en nyutgivning. Det skulle nog få fler att börja med apistogramma och det skulle öka utbudet här hemma. Så får det bli!

                                //Johan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...