Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Halloj Maths!
    Du ville ju se bilder på mina nya Borelli. Här är två av dom;
    Bifogade filer

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av MaxB
      Halloj Maths!
      Du ville ju se bilder på mina nya Borelli. Här är två av dom;
      Den hannen är verkligen fin!
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av c90368
        Den hannen är verkligen fin!
        Ja, han är flott! Det var därför jag (som vanligt) drog igång ett kar på typ två timmar... Den killen var för snygg för att låta gå någon annanstans. I med killen och några kärringar i en påse och sen hem och börja dona.

        Det går några urfina Viejita ner i shopen - och det finns högoktanig risk att det får bli ytterligare ett Ap-kar inom kort...

        Kommentar

        • Svanvik
          • November 2006
          • 38

          Jag har också Borelli azur, en mycket trevlig och vacker fisk. Sitter dock med ett udda problem. Den senaste kullen resulterade i 45 honor och 3 hannar. Efter att ha avyttrat 2 hannar och 8 honor var jag övertygad om att några doldis hanar skulle färga ut, men icke. Är det någon som sitter med det omvända problemet eller bara vill ha några honor till får ni gärna höra av sig.

          Kommentar

          • sundancer
            • October 2008
            • 145

            Hejsan! Vad kul med en tråd för bara apistogramma-fans :-).

            Jag är i full planering av ett 240L Sydamerikanskt ( http://www.zoopet.com/forum/showthre...40L+sydamerika ) och har tänkt mig några Apistogrammas där tillsammans med Corydoras, en eller två L-malar några tetror och ett par Scalarer. Hur många Apistogrammas kan jag ha tror ni?

            Vilken sort rekommenderar ni till någon som inte haft det förrut? Skulle gärna vilja ha någon som är ganska lätt till lek och som är bra på att sköta sina ägg och yngel, men ge gärna andra förslag också :-)
            Senast redigerad av sundancer; 02 November 2008, 22:20.
            --------------------------------
            240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
            47 L (Guppy)

            Kommentar

            • pelle
              • January 2002
              • 419

              Ursprungligen postat av Svanvik
              Jag har också Borelli azur, en mycket trevlig och vacker fisk. Sitter dock med ett udda problem. Den senaste kullen resulterade i 45 honor och 3 hannar. Efter att ha avyttrat 2 hannar och 8 honor var jag övertygad om att några doldis hanar skulle färga ut, men icke. Är det någon som sitter med det omvända problemet eller bara vill ha några honor till får ni gärna höra av sig.
              Bilden visar en Borellii "Opal" (Opal är den blå ytterligheten av Borellis färg morfer, Yellowhead är den andra "gula" ytterligheten. Sedan finns alla varianter däremellan naturligtvis. Faktiskt på samma fångstplatser också)

              För Borellii; Temperatur på ca +25C och Ph på ca 5,5 ger ungefär jämn fördelning av honor/ hanar.
              Lägre temp = Lägre andel hanar. Högre temp = högre andel hanar.
              Per

              Kommentar

              • fishking
                • August 2007
                • 80

                Ursprungligen postat av Glenn
                Tänkte bara lyfta tråden lite med en ny, bättre bild där löven har sjunkit och dom första fiskarna har flyttat in, nämligen 4st otocinclusar
                Har kanske missat det? Men hur ser det ut nu?
                Hare bra!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av sundancer
                  Hejsan! Vad kul med en tråd för bara apistogramma-fans :-).

                  Jag är i full planering av ett 240L Sydamerikanskt ( http://www.zoopet.com/forum/showthre...40L+sydamerika ) och har tänkt mig några Apistogrammas där tillsammans med Corydoras, en eller två L-malar några tetror och ett par Scalarer. Hur många Apistogrammas kan jag ha tror ni?

                  Vilken sort rekommenderar ni till någon som inte haft det förrut? Skulle gärna vilja ha någon som är ganska lätt till lek och som är bra på att sköta sina ägg och yngel, men ge gärna andra förslag också :-)
                  Tyvärr kommer det bli svårt att få några överlevande yngel från Ap med ditt tänkta sällskap. Både Corydoras och tetror kommer att äta småyngel. Om det mot förmodan skulle bli några som blir lite större tar Skalarerna hand om dem.

                  Men det är roligt med Ap även om det inte ynglen klarar sig. I fråga om vilka Ap du ska välja så är det väl tyvärr så att utbudet i affärerna får styra väldigt mycket. Finns hur många roliga arter som helst, men att få tag på dem kan vara svårt.

                  Jag tycker att du kan prova med två familjer, förutsatt att det finns gott om gömställen. Försök att välja två artet som är så olika som möjligt, samt att du helst släpper ner dem samtidigt i akvariet.

                  Lycka till och välkommen till Ap tråden
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Simon--B
                    • May 2008
                    • 720

                    Har kommer några suddiga bilder på Min kakaduaciklidshane. Tyvärr ingen bra kamera.

                    Tryck på 3 november. http://zoopet.bilddagboken.se/p/main.html

                    Kommentar

                    • sundancer
                      • October 2008
                      • 145

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Tyvärr kommer det bli svårt att få några överlevande yngel från Ap med ditt tänkta sällskap. Både Corydoras och tetror kommer att äta småyngel. Om det mot förmodan skulle bli några som blir lite större tar Skalarerna hand om dem.

                      Men det är roligt med Ap även om det inte ynglen klarar sig. I fråga om vilka Ap du ska välja så är det väl tyvärr så att utbudet i affärerna får styra väldigt mycket. Finns hur många roliga arter som helst, men att få tag på dem kan vara svårt.

                      Jag tycker att du kan prova med två familjer, förutsatt att det finns gott om gömställen. Försök att välja två artet som är så olika som möjligt, samt att du helst släpper ner dem samtidigt i akvariet.

                      Lycka till och välkommen till Ap tråden
                      Ok, tack för informationen och det är ju ganska logiskt :-). Får nog nöja mig med de vuxna AP då, och om jag någon gång i framtiden gärna skulle vilja se yngel så får jag ha ett artakvarium istället ;-).

                      Jag har kollat runt lite i de närmsta djuraffärerna och de flesta har fjäril- och kakadua och någon annan sort, tyvärr inte så stort utbud på den fronten.
                      --------------------------------
                      240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                      47 L (Guppy)

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Var inne på YouTube och kollade in mina filmer, döm om min förvåning, denna film på min före detta Trifasciata hanne har rusat iväg på antal visningar.

                        Frågan är om det beror på filmen eller musiken till filmen

                        He has killed four female! Now I have two new in another tank, but they have to grow some before he could meet them.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Galion
                          • December 2004
                          • 337

                          Hejsan!
                          Det va väldigt längesedan jag va riktigt aktiv här i forumet nu men kan juh börja min comeback med att berätta att jag tar med ett par ruskigt fina A.trifasciata med mig hem nu på fredag och ev en annan Ap art som får flytta in i mitt 720L Sa
                          Har jagat som en galning efter A.Wilhelmi men utan några resultat änsålänge tyvärr
                          Mvh Peter

                          Kommentar

                          • Henrik_von_Jyndevad
                            • January 2006
                            • 272

                            Har varit lite dött på apisto-fronten för min del.. för tillfället har jag bara 2.2 Ap. Juruensis VF.

                            Jag tänkte bara höra med er töser och pågar, vad har ni för värden i era apisto-burkar?

                            Erfarenhet slår alla uppskattningar!

                            Skriv gärna era värden (pH, GH, kH), kan va väldigt intressant
                            Temperatur också kanske?

                            Ska inte säga att ni inte har skrivit det innan långt bak i sidorna. Jag vill bara samla allt och eventuellt göra en liten sammanställning
                            MVH Henrik

                            Kommentar

                            • Henrik_von_Jyndevad
                              • January 2006
                              • 272

                              Nu tänkte jag även göra lite smygreklam (hoppas inte Kjell blir arg).
                              Sidan http://apistosweden.com/ har nyöppnat o jag tycker vi apisto-nördar bör hjälpa sidan för att hålla sig kvar. Genom att t.ex va aktiv i forumet osv. Än så länge har den ingen hög standard men det kan vi väl ändra på? Vi kan även bidra med vår erfarenhet för att kunna utöka artbeskrivningarna (helt ärligt saknar zoopet en hel del artbeskrivningar på apistogrammor)

                              Vi synes!


                              MVH Henrik

                              Kommentar

                              • pelle
                                • January 2002
                                • 419

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Jag både håller med dig och inte!

                                Inledningen som du refar till verkar vilja hålla "dörrarna öppna", men i slutet verkar författaren vilja framföra sin åsikt. Den åsikten tolkar jag som att det troligtvis finns två arter där ena gruppen består av

                                A. trifasciata,
                                A. trifasciata maciliensis,
                                A. cf. trifasciata Guaporé,

                                och den andra av

                                A. sp. Mamoré

                                Tyvärr så kommer dom nog se ganska frågande på mig i akvariebutiken om jag kommer dit och betäller tre honor A. cf. trifasciata Guaporé

                                Tyvärr kan det finnas en annan baksida av detta också. Min hane har fram tills idag dödat fyra honor. Inte rent fysiskt utan via stress, även dessa honor kanske var "vanliga" A trifasciata och att det inte "tänder" riktigt mellan dem

                                Nu har en av Trifasciata gruppens varianter äntligen blivit vetenskapligt beskriven! Ap. sp Mamore har fått namnet: Apistogramma Erythrura. Och så har ytterligare en art i Uwe Römers cichlid atlas 1 fel bilder till sin art beskrivning. Bilderna tillhörande Ap. Maciliensis är alltså föreställande Ap. Erythrura.
                                (Römer har haft åsikten att Ap. sp. Guapore och Ap. Maciliensis är samma art)

                                Se denna länk för artbeskrivning:



                                Mvh
                                Per

                                Kommentar

                                Arbetssätt...