Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    Händer inte mye på Ap-fronten. Har 3 viejita-hanar och ett ungdjur som kan vara en hona kvar. Finns inte så mycket i butikerna såhär års heller direkt.

    Dock ska det beställas Schackbräden, Dicrossus filamentosus nu i veckan, hoppas på det istället.

    Inte för att Nyckelhål riktigt räknas, men dom är en fantastiskt härlig stor dvärgciklid

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Äntligen har mina Schackbräden lagt rom där jag kan se den.

      Naturligtvis dagen innan vattenbyte och rengöring av glas
      Bifogade filer
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        Ah, grattis. Hoppas leken lyckas!

        /Jocke

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Banderad
          Ah, grattis. Hoppas leken lyckas!

          /Jocke
          Tyvärr, rommen var borta redan i morse
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            En vecka med Dicrossus filamentosus kan sammanfattas såhär: 10 fiskar i en liten påse (tack Imazo, hälften dog). Tur att man har bra vatten så att de andra fem kräken ville överleva. Länge leve artemia som stimulerande foder, de första tre dagarna låg dom bara still och ville knappt röra sig. Nu är dom de piggaste dvärgcikliderna jag har. Tror jag hade lite tur med könsfördelninge, 1 hane, 4 honor. Kan vara 2 hanar men jag är osäker. Hoppas dom leker innan nån trillar av pinn bara, känner ju inte för att beställa från samma leverantör igen lixom...

            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              Ursprungligen postat av c90368
              Äntligen har mina Schackbräden lagt rom där jag kan se den.

              Naturligtvis dagen innan vattenbyte och rengöring av glas
              Bara en fråga:P
              Ska man hålla på schemat även om sådant inträffar?
              Senast redigerad av Albinfiskare; 17 July 2008, 14:01. Anledning: staffel

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Albinfiskare
                Bara en fråga:P
                Ska man hålla på schemat även om sådant inträffar?
                Det beror på om fiskarna är rädda eller inte.

                Jag har bytt vatten när både Discus, Scalarer och dvärgciklider har haft rom. Naturligtvis så är jag inte precis vid rommen och suger med häverten.

                Discusarna får man akta sig för så man inte får ett nyp i armen bara

                Eftersom alla dessa fiskars rom är känslig och lätt möglar så anser jag att det är viktigt att följa schemat just då.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Det beror på om fiskarna är rädda eller inte.

                  Jag har bytt vatten när både Discus, Scalarer och dvärgciklider har haft rom. Naturligtvis så är jag inte precis vid rommen och suger med häverten.

                  Discusarna får man akta sig för så man inte får ett nyp i armen bara

                  Eftersom alla dessa fiskars rom är känslig och lätt möglar så anser jag att det är viktigt att följa schemat just då.
                  Okej! själv är man rätt dålig på att följa schemat, jag borde skaffa ngn stor neonskylt som blinkade över karet en gång i veckan:P

                  Kommentar

                  • Miina
                    • April 2005
                    • 215

                    Hej på er! Nu har jag hållit mig borta från zoopet VÄLDIGT länge. Har inte ens förnyat mitt gold-medlemsskap...

                    Anyway, har införskaffat mig Apistogramma Borellii, 1 kille och 2 tjejer (sägs det) och nu måste jag fråga experterna innan jag kontaktar fiskpsyk. Hur ser det ut när apisto leker?!
                    Kram Miina

                    Kommentar

                    • Miina
                      • April 2005
                      • 215

                      Ingen som vet? (Apisto. lek)

                      Kan jag tro ha frågat i fel tråd? Borde kanske ha satt frågan i en egen. Admin kanske kan flytta den på rätt om det hamnat fel?

                      Tack på förhand!
                      Kram Miina

                      Kommentar

                      • Banderad
                        • January 2006
                        • 358

                        Ursprungligen postat av Miina
                        Hej på er! Nu har jag hållit mig borta från zoopet VÄLDIGT länge. Har inte ens förnyat mitt gold-medlemsskap...

                        Anyway, har införskaffat mig Apistogramma Borellii, 1 kille och 2 tjejer (sägs det) och nu måste jag fråga experterna innan jag kontaktar fiskpsyk. Hur ser det ut när apisto leker?!

                        Honan visar en lekdräkt innan lek som ofta är knallgul (kommer inte ihåg hur det är just med borellin). Oftast håller paret sig intensivt runt den blivande lekgrottan. Fiskarna uppvaktar varandra intensivt och skakningar med hela kroppen brukar förekomma. Till slut lägger honan rom i grottans tak som hannen befruktar. Sedan tar det 3-4 dagar innan de extremt små ynglen kläcks, och ytterligare några dagar innan de är frisimmande. Under dessa dagar håller sig honan inne i grottan. Det är lite olika (vilken apistoart det är) om hannen stannar och vaktar eller om han leker av en annan lekmogen hona. Oftast tror jag han stannar och försvarar reviret. Det kan också skilja lite om honan släpper honom nära yngel. Jag är inte på något sätt någon Apistoexpert, men du kanske fick lite hjälp i alla fall....

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Miina
                          • April 2005
                          • 215

                          Tack så mycket! Då är det kanske det de försöker sig på då. Nog för att jag sett fiskar leka tidigare, men de här tar priset! Snacka om att flippa en aning av kärleksrus...
                          Kram Miina

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Honan visar en lekdräkt innan lek som ofta är knallgul (kommer inte ihåg hur det är just med borellin). Oftast håller paret sig intensivt runt den blivande lekgrottan. Fiskarna uppvaktar varandra intensivt och skakningar med hela kroppen brukar förekomma. Till slut lägger honan rom i grottans tak som hannen befruktar. Sedan tar det 3-4 dagar innan de extremt små ynglen kläcks, och ytterligare några dagar innan de är frisimmande. Under dessa dagar håller sig honan inne i grottan. Det är lite olika (vilken apistoart det är) om hannen stannar och vaktar eller om han leker av en annan lekmogen hona. Oftast tror jag han stannar och försvarar reviret. Det kan också skilja lite om honan släpper honom nära yngel. Jag är inte på något sätt någon Apistoexpert, men du kanske fick lite hjälp i alla fall....

                            /Jocke
                            Bra beskrivet
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Har nu varit hos Åleds och fyllt på med en del dvärgciklider.

                              Apistogramma baenschi ett par vildfångade

                              Apistogramma barlowi (Ap sp. Maulbrüter) ett par vildfångade
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58642
                              http://www.aquaticcommunity.com/se/c...maulbruter.php


                              Dicrossus maculatus"santarem" ett par riktigt stora, också vildfångade.

                              Ska bli spännande och följa.

                              Får se om någon av dem fastnar på bild eller film när de känner sig hemma.
                              Kan tyvärr konstatera att att både baenschi och barlowi fiskarna är döda

                              Min teori är att de inte klarade att äta Discus maten Matar med Stenkers frysta Discus foder.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Fanbyalperna

                                • September 2005
                                • 752

                                Hongsloi-yngel

                                Har tidigare skymtat några större överlevare av de yngel som kläckts i sällskapskaret, nu har de visat sig så att det gått att fotografera dem.
                                Beklagar att kvaliteten på bilderna är bättre.
                                Bifogade filer
                                Har inte alltid rätt, men fel ibland

                                Kommentar

                                Arbetssätt...