Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Jemmba
    thnx MaxB!
    You´re Welcome! Det var det där lilla "i":et där istället för "o" - som i Otocinclus - som gjorde att du inte hittade dom!
    Fina små malar som jag själv funderar på att ha några stycken senare - när jag skaffar Apor... snart någon gång...

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Jemmba
      Ok tack så mycket!ska försöka följa dom riktlinjerna.
      Får köpa mej lite ek extrakt eller liknande? som sänker ph.

      Några tips på prepparat som är bra?

      Ska dom bladen förvellas då?
      Ekextrakt finns det ett flertal olika märken här är en som jag har använt.



      Det ska vara torra "vissna" ekblad. Man kan lägga i dom direkt, om de är rena, men då flyter de ganska länge.

      Jag brukar koka upp vatten och ta det av värmen och sedan lägga i bladen i det varma vattnet några minuter. Låter man dem ligga för länge eller kokar dem så löses de upp ganska snabbt i akvariet.

      Tack MaxB för rättningen av mina piruetter på tangentbordet
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Jemmba
        Vad är riktigt najs Ap mat då=)
        Ett bra basfoder gärna granulat som sjunker till botten snabbt typ det här



        Samt en variation av fruset foder, favorit hos mina är mysis. Men jag använder även vita mygglarver och räkmix.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Vill bara flika in att detta är en mycket bra och informativ tråd! Ett bra initiativ av Maths att starta upp en tråd som innehåller, inte bara hård fakta utan även utrymme för lite "nybörjarfrågor", något jag själv kommer att ställa många då jag sätter igång. Trots att man är "van" akvarist så känns det gôtt att kunna få insikt och läsa om alla andras problem, erfarenheter och framför allt lyckade resultat angående dessa fina ciklider - allt paketerat här i tråden!

          Nu skall jag rösta fem stjärnor för denna tråd!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Trodde jag hittat en ny Ap sida på nätet, men det var visst fel

            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Jemmba
              • January 2008
              • 432

              Jag har två honor till min hane(Hongsloi) men det är bara en utav dom som han ser ut att gilla och den har blivit riktigt gul och fin.Dom har förövrigt tagit kokos nöten som revir.Hona nr 2 som nästan är svart blir jagad av både honan och hanen så fort den visar sej.När jag nu ska flytta över fiskarna som ser lek sugna ut till ett mindre och mer vattenvärdesanpassat(stavning) kar så är det väll ingen ide att ta med den utstötta?

              Trode hongsloi pojkar ville ha fler partners?
              Va iaf vad dom sa i affärn.

              Förövrigt så tycker jagg att zoopet är kannon!!
              Riktigt bra att kunna fördjupa sina kunskaper inom sin hobby på det här viset!


              När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Jemmba
                Jag har två honor till min hane(Hongsloi) men det är bara en utav dom som han ser ut att gilla och den har blivit riktigt gul och fin.Dom har förövrigt tagit kokos nöten som revir.Hona nr 2 som nästan är svart blir jagad av både honan och hanen så fort den visar sej.När jag nu ska flytta över fiskarna som ser lek sugna ut till ett mindre och mer vattenvärdesanpassat(stavning) kar så är det väll ingen ide att ta med den utstötta?

                Trode hongsloi pojkar ville ha fler partners?
                Va iaf vad dom sa i affärn.
                Det finns inget glasklart svar på din fråga. Det här är tänkbara scenarier.

                1. Om du inte tar med den mobbade honan kan hanens uppvakning av den kvarvarande honan bli allt för kraftfull. Framförallt så kan de bli osams när/om de lägger rom vilket slutar med att de äter rommen. Eller så kommer ynglen fram och hanen vill "hjälpa till" med yngelvården för mycket eftersom han inte har något annat som upptar hans intresse.

                2. Om du tar med den mobbade honan kan det mycket väl sluta med att hon är död efter två dagar.

                Jag skulle ha valt alternativ ett. Visar det sig sedan att de leker men hanen blir för ivrig så prova med att byta hona till hanen. När/om den nya honan blir accepterad av hanen så stoppa i den före detta dominanta honan också. Då kanske hanen tycker det är helt ok med två tjejer.

                Men som sagt var, det finns inget facit att läsa ur. Det är bara att prova sig fram och att ha lite fantasi.

                Jo, det är bra med flera honor, men det är sällan man får lek samtidigt på bägge två. Däremot händer det ofta att hanen leker med dem i tur och ordning. Vilket medför att honorna får "vila sig" mellan lekarna och hanens ibland ganska hårda uppvaktande.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  Baenschi eller panduro?
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Baenschi



                    Panduro


                    Skulle även kunna vara en nijsseni.
                    Senast redigerad av c90368; 18 April 2008, 19:39.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • JEK
                      • March 2007
                      • 1467

                      Tror det är panduro. Nijssenihannar är väl lite blåa och det är hannen jag har inte...
                      Mvh.
                      Johan - akvarielös!

                      Kommentar

                      • Radioaktiva Räkor
                        • May 2007
                        • 1760

                        Jag säger också panduro, såg ett par för en två månader sen och vill minnas att det där är väldigt likt

                        //C
                        With a licence to krill!
                        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Kjaer
                          Tror det är panduro. Nijssenihannar är väl lite blåa och det är hannen jag har inte...
                          Panduro och Nijesseni hanar kan man inte ta miste på!

                          Men deras honor är väldigt lika.

                          Ett gott råd släpp inte dessa fiskar i samma kar, nijesseni hanen har då en dödsdom hängande på sig!
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Jemmba
                            • January 2008
                            • 432

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Det finns inget glasklart svar på din fråga. Det här är tänkbara scenarier.

                            1. Om du inte tar med den mobbade honan kan hanens uppvakning av den kvarvarande honan bli allt för kraftfull. Framförallt så kan de bli osams när/om de lägger rom vilket slutar med att de äter rommen. Eller så kommer ynglen fram och hanen vill "hjälpa till" med yngelvården för mycket eftersom han inte har något annat som upptar hans intresse.

                            2. Om du tar med den mobbade honan kan det mycket väl sluta med att hon är död efter två dagar.

                            Jag skulle ha valt alternativ ett. Visar det sig sedan att de leker men hanen blir för ivrig så prova med att byta hona till hanen. När/om den nya honan blir accepterad av hanen så stoppa i den före detta dominanta honan också. Då kanske hanen tycker det är helt ok med två tjejer.

                            Men som sagt var, det finns inget facit att läsa ur. Det är bara att prova sig fram och att ha lite fantasi.

                            Jo, det är bra med flera honor, men det är sällan man får lek samtidigt på bägge två. Däremot händer det ofta att hanen leker med dem i tur och ordning. Vilket medför att honorna får "vila sig" mellan lekarna och hanens ibland ganska hårda uppvaktande.
                            Tack för svaret! Ska pröva mej fram så får vi se vad som händer.
                            När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                            Kommentar

                            • JEK
                              • March 2007
                              • 1467

                              c90368: Nej, jag vet att man inte ska blanda fiskar från samma grupp.

                              Vilken apistogramma skullle ni rekommandera tillsammans med panduro? Jag har förstått att dom kan vara väldigt agressiva mot andra apistos.
                              Mvh.
                              Johan - akvarielös!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Kjaer
                                c90368: Nej, jag vet att man inte ska blanda fiskar från samma grupp.

                                Vilken apistogramma skullle ni rekommandera tillsammans med panduro? Jag har förstått att dom kan vara väldigt agressiva mot andra apistos.
                                Vet ej!
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...