Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    Behövs grottor om man har mycket har torv och lövbotten samt en massa rötter? Jag har några kokosnötter, men vill helst undvika att ha dom i karet eftersom jag inte tycker dom är så fina..
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • Galion
      • December 2004
      • 337

      Ursprungligen postat av c90368
      Min erfarenhet är att de är ganska bra föräldrar, men det finns några saker att tänka på.

      1. Det gäller att erbjuda bra lekställen, jag föredrar Ap. grottor. Om de lägger rommen så att nattaktiva malar kommer åt den så är det ofta kört.

      2. Sällskapet, det måste finnas ”lagom” med andra fiskar så att hannen har något att göra. Finns det för få andra fiskar i karet så blir hannen för engagerad i rommen och det brukar sluta med att den blir uppäten.

      3. PH värdet, jag tror att ett för högt PH gör att rommen möglar. Fiskarna märker detta innan vi noterar det och käkar helt enkelt upp rommen för att ta igen den energi de förbrukat på att lägga den. Men det här är fortfarande bara en teori.
      Man tycker juh att ett 720L kar borde ha rätt gott om grottor osv men *Hehe*
      Mina Agassizii lägger sina ägg i min stora svärdplanta och försvarar äggen mot allt som rör sig runtomkring.
      Sedan allt det som du säger visste jag redan också men jag tänkte mest på ifall det kan vara annars när allt annat stämmer lixom.
      Kurvcikliderna har mycket tetror som sälskap och ett par mesiga malar som sticker iväg som ett skott så fort Kurvciklidshanen tittar på dom *Hehe*
      Mvh Peter

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Kjaer
        Behövs grottor om man har mycket har torv och lövbotten samt en massa rötter? Jag har några kokosnötter, men vill helst undvika att ha dom i karet eftersom jag inte tycker dom är så fina..
        Behöver och behöver, allt är relativt här i världen. Mina Ap föredrar helt klart Ap grottorna. Antagligen är de inte ensamma om det eftersom det uppenbarligen finns en marknad för att tillverka och sälja dessa grottor.

        På sidan två i denna tråd finns en bild på det jag kallar Ap grotta, om någon undrar…
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          var har du beställt eller inhandlat dom fina grottorna?
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Min lokala affär, Fyra Tassar i Linköping. Inte beställt, de finns hemma.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj Ap-boys!
              Nere i Z-shopen där jag brukar handla har dom för jävla granna Kakaduaciklider med otroligt fina orange-melerade fenor och fyggfensstrålar som är helt sanslösa, och en annan vrålfin apa som kallas "double red", kan inte komma på artnamnet...
              Nu är man ju så sugen så det dônar i tänderna... Fan också!

              Hmmm, jaja, jag följer denna och andra trådar med mycket stort intresse.
              Det är hög tid att börja apa sig på allvar!

              Kommentar

              • Långås
                • December 2005
                • 1368

                Inte en apistogramma längre men hoppas den får vara med ändå. Köpte den för tre dagar sedan och har redan börjat färga ut rätt ok.

                Klicka på bilden för större version

Namn: fjäril2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 137,7 KB
ID: 2097870
                Mvh Peter

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Halloj Ap-boys!
                  Nere i Z-shopen där jag brukar handla har dom för jävla granna Kakaduaciklider med otroligt fina orange-melerade fenor och fyggfensstrålar som är helt sanslösa, och en annan vrålfin apa som kallas "double red", kan inte komma på artnamnet...
                  Nu är man ju så sugen så det dônar i tänderna... Fan också!

                  Hmmm, jaja, jag följer denna och andra trådar med mycket stort intresse.
                  Det är hög tid att börja apa sig på allvar!
                  Jag vet inte hur din inställning är till avlad fisk som inte finns i naturen. Men just de du nämner lär du förmodligen inte hitta i någon bäckfåra i Amazonas.

                  Därmed inte sagt att det är något fel med att ha dessa fiskar i sin burk.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Fjärilsciklider, scalarer, discus, tanganyika och en hel del andra har man ju hyfsad koll på - men just dessa är nytt vatten för min del... Aha, dessa som jag såg är alltså odlingsvarianter...OK!

                    Långås! Mycket fin F-hane du har där! Tycks vara av den stabilare varianten med lite högre panna.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 November 2007, 22:04.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Långås
                      Inte en apistogramma längre men hoppas den får vara med ändå. Köpte den för tre dagar sedan och har redan börjat färga ut rätt ok.

                      [ATTACH]8939[/ATTACH]
                      Den är helt klart välkommen

                      Det vore intressant om du fortsatte att rapportera hur det går med dina fjärilar. Som du säker har sett i forumet så har de en tendens att bli ganska kortlivade.

                      Vilket i och för sig även gäller för Ap. Vissa påstår att Ap fiskar är näst intill säsongsfiskar som dör efter ett antal lekar.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Galion
                        • December 2004
                        • 337

                        Eftersom du snackade om Kakadua Ciklider och även nämde "dubble red" så tänkte jag att jag kunde visa upp min KakaduaCiklids hane som jag hade förut
                        Åldern på KakaduaCikliderna blir sällan mer än ett år så ska man köpa en så ska man nog helst köpa sig en liten rackare!
                        Bifogade filer
                        Mvh Peter

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Galion
                          Eftersom du snackade om Kakadua Ciklider och även nämde "dubble red" så tänkte jag att jag kunde visa upp min KakaduaCiklids hane som jag hade förut
                          Åldern på KakaduaCikliderna blir sällan mer än ett år så ska man köpa en så ska man nog helst köpa sig en liten rackare!

                          Ungefär så ser de ut som jag kollade på, fast med ännu längre 2:a och 3je fenstrålar... Double redden var för jävla grann också, måste jag säga...

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Fjärilsciklider, scalarer, discus, tanganyika och en hel del andra har man ju hyfsad koll på - men just dessa är nytt vatten för min del... Aha, dessa som jag såg är alltså odlingsvarianter...OK!

                            Långås! Mycket fin F-hane du har där! Tycks vara av den stabilare varianten med lite högre panna.
                            Nja, jag ska INTE påstå att de är odlingsvarianter. Men just Apistogramma cacatuoides och Apistogramma agassizii har funnits i handeln väldigt länge och det kommer fram finare, mer färggranna varianter varje år.

                            Jag kan inte minnas att jag har sett vildfångade fiskar av ovanstående på väldigt länge. Särskilt ”double red” ger mig dåliga vibrationer.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Nja, jag ska INTE påstå att de är odlingsvarianter. Men just Apistogramma cacatuoides och Apistogramma agassizii har funnits i handeln väldigt länge och det kommer fram finare, mer färggranna varianter varje år.

                              Jag kan inte minnas att jag har sett vildfångade fiskar av ovanstående på väldigt länge. Särskilt ”double red” ger mig dåliga vibrationer.

                              Där kom namnen också, BRA! Den DR som jag kollade på ser ungefär ut som på artbeskrivningen men med en mycket tydligare uppdelad "rödhet" i de två färgfläckarna på stjärtfenan...
                              Kan D R vara ett "modernt poppisnamn"... om du diggar vad jag menar? Eller kallas kanske en odlad variant så...?

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Det är ganska intressant att jämföra Ap träsket med Ta dito.

                                Jag är nybörjare i Ta men har uppfattningen att där är man stenhård på naturvarianter och att odlingsvarianter icke göre sig besvär.

                                Men med Ap som kan fungera som färgklick i ett sällskapsakvarium är fältet fritt för odlingsvarianter eftersom det finns en mindre kunnig kundkrets.

                                Rätt eller fel, jag vet inte det är bara en känsla jag har
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...