Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #76
    Ursprungligen postat av Galion
    *haha*
    Jag och polaren som ska dit har typ 20 mil eller nått enkel resa :P
    Inga problem att avvärka det på en dagstripp
    Fasen har juh åkt till Expo Syd i Kristanstad fram och tillbaka samma dag.. Drygt 80 mil!
    Lätt värt!
    Lite får man väll offra sig *Hehe*
    30 mil, eller 60 mil tur och retur är inga problem för mig Hämtade sjuk son i somras från ett läger, det blev 95 mil med start efter lunch och sedan start på en semesterresa med 50 mil morgonen därpå. Sonen inhystes hos farmor och farfar

    Problemet är att förklara för min äkta hälft att det är värt 60 mils resa för att köpa några fiskar. Hon har liksom inte hajat det här vi håller på med
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #77
      Ursprungligen postat av c90368
      Jag har läst vad du skrivit, men jag förstår inte vad du vill säga?
      Han menar precis vad han skrivit: om man vill ta miljöhänsyn skall man uteslutande köpa vildfångad fisk.

      Det finns två anledningar till hur det kommer sig att det är så.
      Den första är att när du köper vildfångad fisk går en del av pengarna till fattiga i fiskens hemland.
      Den andra är att när du köper vildfångat hjälper du till att ge vild icke-matfisk ett kommersiellt värde, ett värde mätbart i dollar. Det skyddar fiskarten, eftersom det i världen idag inte längre finns plats för arter som inte har ett värde mätbart i dollar. Alla djurarter antingen är lönsamma, eller ersätts med nånting som är lönsamt.
      Alternativet till vildfångst är inte att fisken får vara ifred hemma i sitt vatten, alternativet är att fisken ersätts med t.ex. oljepalmer, tilapia, kraftverk, eller nilabborre.

      Tyvärr, som exemplet Xingu visar, genererar inte alltid vildfångst tillräckligt med pengar för att skydda arterna - mot ett miljard-dollars vattenkraftprojekt med miljoner i mutor till regeringens tjänstemän står sig inkomsterna från fiskfångst slätt - men utan vildfångst finns inget skydd alls.
      Senast redigerad av Azur; 17 November 2007, 14:16.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Galion
        • December 2004
        • 337

        #78
        Ursprungligen postat av c90368
        30 mil, eller 60 mil tur och retur är inga problem för mig Hämtade sjuk son i somras från ett läger, det blev 95 mil med start efter lunch och sedan start på en semesterresa med 50 mil morgonen därpå. Sonen inhystes hos farmor och farfar

        Problemet är att förklara för min äkta hälft att det är värt 60 mils resa för att köpa några fiskar. Hon har liksom inte hajat det här vi håller på med
        *hehe* Jo det kan juh vara ett problem såklart!!
        Får säga att du ska iväg och handla bara en dag :P
        Mvh Peter

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #79
          var på Grizzly i Sisjön för en stund sen, dom hade riktigt fina kakaduor inne. Sitter nu och klurar på om jag inte ska köpa mig ett par hehe
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #80
            Ursprungligen postat av Azur
            Han menar precis vad han skrivit: om man vill ta miljöhänsyn skall man uteslutande köpa vildfångad fisk.

            Det finns två anledningar till hur det kommer sig att det är så.
            Den första är att när du köper vildfångad fisk går en del av pengarna till fattiga i fiskens hemland.
            Den andra är att när du köper vildfångat hjälper du till att ge vild icke-matfisk ett kommersiellt värde, ett värde mätbart i dollar. Det skyddar fiskarten, eftersom det i världen idag inte längre finns plats för arter som inte har ett värde mätbart i dollar. Alla djurarter antingen är lönsamma, eller ersätts med nånting som är lönsamt.
            Alternativet till vildfångst är inte att fisken får vara ifred hemma i sitt vatten, alternativet är att fisken ersätts med t.ex. oljepalmer, tilapia, kraftverk, eller nilabborre.

            Tyvärr, som exemplet Xingu visar, genererar inte alltid vildfångst tillräckligt med pengar för att skydda arterna - mot ett miljard-dollars vattenkraftprojekt med miljoner i mutor till regeringens tjänstemän står sig inkomsterna från fiskfångst slätt - men utan vildfångst finns inget skydd alls.
            Oj, här fick man sig en tankeställare. Utifrån det här resonemanget är Kjells inlägg glasklart, det var mina tankar som inte hängde med riktigt.

            Är det här sättet att resonera något som är en ”sanning” genom hela akvarie Europa?

            Mina tankar i ämnet har varit grundade på att man ska störa den vilda fisken så lite som möjligt, samt att det blir en ganska stor miljöpåverkan när fisk ska transporteras runt halva globen.

            Men jag köper helt klart argumenten. Tyvärr så fungerar inte allt som man helst skulle önska på vår moder jord.

            M.v.h
            Maths D.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • JEK
              • March 2007
              • 1467

              #81
              Så dær har jag aldrig tænkt nær det gæller vildfångade... Men det verkar ju førnuftigt så længe bestånden i naturen inte tar slut...

              En annan sak: Vilka erfarenter har ni med att ha flera apistogramma arter tillsammans i større kar? Några arter som funkar bættre till detta æn andra?
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #82
                Eftersom det är sent på kvällen och jag är trött så gör jag det enkelt för mig och kopierar en text jag skrev i en annan tråd för ett tag sedan.

                Att para ihop olika Ap sorter är lite av ett lotteri. Ett exempel från min 400 liters burk.
                Jag har Apistogramma steindachneri (AS), Apistogramma baenschi (AB) och Apistogramma nijsseni (AN).

                AN hannen jagar AB hannen så fort den kommer inom synhåll. AS hannen bryr sig däremot ingen om och han bryr sig inte om de andra hannarna.

                Varför är det så här? Jo, tittar man på ursprung kan man konstatera att AB och AN är Peruaner, kommer med andra ord från samma område och har en liknande kroppsform. AS däremot kommer från ett annat område och har en annan kroppsform och en fenuppsättning som inte liknar Peruanerna.

                Så utifrån min högst amatörmässiga men dock praktiska erfarenhet så passar nog inte Agassizii och Cacatuoides så bra ihop. Välj hellre Apistogramma borellii eller Apistogramma hongsloi, dom kommer från ett annat geografiskt område och har en avvikande kroppsform och andra typer av fenor jämfört med dina Agassizii.

                Vill påpeka ytterligare en gång. Detta är ingen sanning! Det är mina personliga iakttagelser. Men det vore roligt om det finns någon på Zoopet som antingen kan bevisa att jag har fel eller kanske har kommit till samma slutsats.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  #83
                  Ja, det ær nog vigtigt att dom inte ær før lika varandra. Jag fick førresten ett bra svar med några "regler" på apistogramma.com "You ask a very difficult question. Much depends on how you aquascape the aquarium, which species you use, and even the personalities of the individual specimens. It also depends on if you want to breed the fish or simply keep the aquarium as a community.

                  Here are a few rough (very rough) rules:

                  Each female needs a brood territory of about 12"/30 cm in diameter, centered on the breeding cave. The male will need an area outside of the brood territories of his harem females.

                  Polygamous males will control as much territory as they possibly can. A single macmasteri-group male was known to claim an entire 2 meter long tank! This is very unusual.

                  The territories of polygamous males can be reduced by breaking up the "line of sight" with visual boundaries. Visual boundaries are also recommended to separate female brood territories.

                  Non-polygamous or oportunistic-polgamous species (smaller species of the regani-, the steindachneri-, pertensis-, iniridae- & nijsseni-groups) will accept smaller territories & can be housed more densely. Females still need the a brood territory of the same size.

                  Males of polygamous species that look very different are more likely to accept each other near their territories than when the species are similar in appearance.

                  Territorial fighting between females - both intraspecific & interspecific - is more likely to be lethal than between males.

                  Larger species will bully smaller species. Species that form bonded pairs (like A. panduro) will bully any other, even larger, species. Such attacks can be lethal."
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #84
                    Visst är det bra när andra på ett bra sätt kan plita ner vad man själv tycker och tänker

                    Jag instämmer med ovanstående text till 100%
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • JEK
                      • March 2007
                      • 1467

                      #85
                      Ja, det ær några bra regler att ha i bakhuvudet nær man ska starta ett apistogramma kar.
                      Så man ska altså undvika A. panduro och andra monogama arter till kar med flera arter... Men vilka ær egentligen det førutom den?

                      Ær det førresten någon som har Apistogramma baenschi? Tycker den ær vældigt snygg: http://s42.photobucket.com/albums/e3...aenschihan.flv

                      Verkligen en fisk jag skulle vilja ha!
                      Mvh.
                      Johan - akvarielös!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #86
                        Ursprungligen postat av Kjaer
                        Ja, det ær några bra regler att ha i bakhuvudet nær man ska starta ett apistogramma kar.
                        Så man ska altså undvika A. panduro och andra monogama arter till kar med flera arter... Men vilka ær egentligen det førutom den?

                        Ær det førresten någon som har Apistogramma baenschi? Tycker den ær vældigt snygg: http://s42.photobucket.com/albums/e3...aenschihan.flv

                        Verkligen en fisk jag skulle vilja ha!
                        Visst är det typiskt A.panduro är nog den häftigaste Ap. jag någonsin haft. Snacka om tuffa stridlystna honor

                        Jag har eller väldigt snart haft A. baenschi. Köpte ett par i höstas, honan dog efter en vecka Det typiska för Ap. honor, fenorna fastklibbade på kroppen och simmar omkring med öppen mun, ser ut som som de inte kan stänga munnen.

                        Såg av en slump nu i kväll hur hannen simmade totalt knäppt. Han snurrade runt sin egen axel och verkade helt enkelt packad. Jag fick syn på honom i ena hörnet under utblås CO2 och cirkulations pump, när jag höll på att laga mat. När jag senare skulle försöka fånga honom var han helt borta. Finns hur många ställen som helst för en liten Ap. att gömma sig på

                        Men det är som sagt var ingen bra kombination att ha Ap. baenschi och Ap. nijsseni tillsammans. Var jag tvungen att välja mellan dessa faller valet helt klart på nijsseni eftersom deras honor är snyggare och tuffare.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • JEK
                          • March 2007
                          • 1467

                          #87
                          Sorry, du hade ju just skrivit att du hade den. Vad dum jag ær

                          Hoppas din hane klarar sig.
                          Mvh.
                          Johan - akvarielös!

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #88
                            Ursprungligen postat av c90368
                            Är det här sättet att resonera något som är en ”sanning” genom hela akvarie Europa?

                            Nej, inte alls, det är en relativt ny tankegång, som bl.a. torgförts av WWF. Fortfarande har nog många en (no offense) romantisk syn att den bästa policyn är att lämna djuren i fred i naturen - det är bara det att det inte fungerar. Det finns inga områden på jorden idag som inte känner trycket av befolkningsexplosionen, så skall man skydda diversiteten måste man se till att det är lönsamt för lokalbefolkningen att bevara den - t.ex. genom zoohandeln - annars utnyttjas marken till annat.


                            Mina tankar i ämnet har varit grundade på att man ska störa den vilda fisken så lite som möjligt, samt att det blir en ganska stor miljöpåverkan när fisk ska transporteras runt halva globen.
                            Visst är det så. Insamlingen bör ske hyfsat ansvarsfullt - men i slutänden är det ändå bättre om en åtråvärd art fiskas till sällsynthet än att hela ekosystemet dräneras, bränns av, plöjs upp, och blir en oljepalmsplantage för produktion av biobränsle (vilket är vad som händer med alla sumpmarker i hela sydostasien just nu).
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              #89
                              Ursprungligen postat av Kjaer
                              Ja, det ær några bra regler att ha i bakhuvudet nær man ska starta ett apistogramma kar.
                              Så man ska altså undvika A. panduro och andra monogama arter till kar med flera arter... Men vilka ær egentligen det førutom den?

                              Ær det førresten någon som har Apistogramma baenschi? Tycker den ær vældigt snygg: http://s42.photobucket.com/albums/e3...aenschihan.flv

                              Verkligen en fisk jag skulle vilja ha!


                              den var snygg!

                              Själv ska jag inskaffa Kakaduor igen, så fort jag fått sålt mina Crystal red räkor.
                              Vad tror ni om 1+2 i ett 63liters kar?
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              • JEK
                                • March 2007
                                • 1467

                                #90
                                Det borde funka bra
                                Mvh.
                                Johan - akvarielös!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...