Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #61
    Ja, bitaeniata ær fin

    Hur ser ni førresten på framodlade varianter av apistos?
    Jag tycker en del kan vara fina, men det skulle kænnas fel att ha en framodlat variant tycker jag. Nær man vet att det inte finns sådana i naturen kænns det liksom inte "ækta" på nått sætt..
    Andra som kænner det likadant?
    Senast redigerad av JEK; 15 November 2007, 22:40.
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #62
      Ursprungligen postat av Kjaer
      Ja, bitaeniata ær fin

      Hur ser ni førresten på framodlade varianter?
      Jag tycker en del kan vara fina, men det skulle kænnas fel att ha en framodlat variant tycker jag. Nær man vet att det inte finns sådana i naturen kænns det liksom inte "ækta" på nått sætt..
      Andra som har det likadant?
      Instämmer till 100% det är därför jag numera inte vill ha någon Apistogramma cacatuoides. Jag kan inte se om de är vildform eller avlade numera. Frågan är om det överhuvudtaget finns några vildformer kvar i handeln?

      Men jag har säker någon avlad variant av någon annan art. Är bland annat tveksam till min hongsloi eftersom den är så fint röd.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • JEK
        • March 2007
        • 1467

        #63
        Ja, men fiskar i naturen kan ju också vara færggranna Så din hongsloi kan ju vara "ækta" æven fast den ær kraftigt færgat...
        Mvh.
        Johan - akvarielös!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #64
          Ursprungligen postat av Kjaer
          Ja, men fiskar i naturen kan ju också vara færggranna Så din hongsloi kan ju vara "ækta" æven fast den ær kraftigt færgat...
          Så kan det mycket väl vara

          Vill samtidigt påpeka att jag helst inte köper vildfångad fisk av arter som jag vet finns odlade. Men det skulle uppskattas om fiskarna som finns till salu var bättre ”varudeklarerade” i fråga om ursprung på föräldrarna. Jag har inga problem med att mina firrar kan var några genrationer från vildfångade, så länge de är ”rena”.

          Enligt min uppfattning ska vildfångat gå till proffsodlarna som sedan kan sprida deras avkomma till oss amatörer.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Albin1
            • January 2007
            • 21

            #65
            Stämmer det att många Apistogrammor i handeln är artificiellt odlade?
            De butiker som jag handlat i brukar inte alls veta något om detta eller om varifrån de kommer, med undantag av några gånger då de trodde att fiskarna kom från odlingar i Tjeckien.
            Brukar ni få bättre info i era butiker?

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #66
              Ursprungligen postat av Albin1
              Stämmer det att många Apistogrammor i handeln är artificiellt odlade?
              De butiker som jag handlat i brukar inte alls veta något om detta eller om varifrån de kommer, med undantag av några gånger då de trodde att fiskarna kom från odlingar i Tjeckien.
              Brukar ni få bättre info i era butiker?
              Nej, eventuell information fastnar förmodligen hos grossisten.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Galion
                • December 2004
                • 337

                #67
                Att Apistor kan se olika ut inom samma art kan också i vissa fall bero på vart ifrån dom kommer, så det behöver inte alltid vara framavlade färgvarianter man hittar i handeln..
                Förrästen så såg jag att dom hade A.bitaeniata inne på Åleds

                Har mycket fina fiskar i den butiken.
                Har redan börjat spara ihop pengar så jag kan åka dit och handla efter jag köpt Ljusrampen och dom resterande växterna till mitt 720L kar =)
                Mvh Peter

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #68
                  Ursprungligen postat av Galion
                  Förrästen så såg jag att dom hade A.bitaeniata inne på Åleds
                  www.aleds.se
                  Har mycket fina fiskar i den butiken.
                  Har redan börjat spara ihop pengar så jag kan åka dit och handla efter jag köpt Ljusrampen och dom resterande växterna till mitt 720L kar =)

                  30 mil enkel väg
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Galion
                    • December 2004
                    • 337

                    #69
                    Ursprungligen postat av c90368
                    30 mil enkel väg
                    *haha*
                    Jag och polaren som ska dit har typ 20 mil eller nått enkel resa :P
                    Inga problem att avvärka det på en dagstripp
                    Fasen har juh åkt till Expo Syd i Kristanstad fram och tillbaka samma dag.. Drygt 80 mil!
                    Lätt värt!
                    Lite får man väll offra sig *Hehe*
                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #70
                      Ursprungligen postat av Albin1
                      Stämmer det att många Apistogrammor i handeln är artificiellt odlade?
                      De butiker som jag handlat i brukar inte alls veta något om detta eller om varifrån de kommer, med undantag av några gånger då de trodde att fiskarna kom från odlingar i Tjeckien.
                      Brukar ni få bättre info i era butiker?
                      Vet inte vad du menar med artificiellt odlade. Om du med det menar att äggen plockas bort föräldrarna per omgående så skulle jag nog påstå att nästan alla alla apisto, skalare, diskus etc. etc. odlas på det viset eftersom det är enda sättet att få lönsamhet i odlingen.
                      Vill man ha yngel som har skötts från föräldrarna hela vägen ut så skall man nog köpa dom av någon som odlar lite för skojs skull hemma och inte bryr sig om att hobbyn går med förlust.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #71
                        Ursprungligen postat av c90368
                        Vill samtidigt påpeka att jag helst inte köper vildfångad fisk av arter som jag vet finns odlade. Men det skulle uppskattas om fiskarna som finns till salu var bättre ”varudeklarerade” i fråga om ursprung på föräldrarna. Jag har inga problem med att mina firrar kan var några genrationer från vildfångade, så länge de är ”rena”.

                        Enligt min uppfattning ska vildfångat gå till proffsodlarna som sedan kan sprida deras avkomma till oss amatörer.
                        Jag köper nog vilket som. För även om jag nu helt ut vore miljömedveten och då enbart skulle köpa vildfångat, så ser jag även gärna att det också odlas
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Albin1
                          • January 2007
                          • 21

                          #72
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Vet inte vad du menar med artificiellt odlade. Om du med det menar att äggen plockas bort föräldrarna per omgående så skulle jag nog påstå att nästan alla alla apisto, skalare, diskus etc. etc. odlas på det viset eftersom det är enda sättet att få lönsamhet i odlingen.
                          Vill man ha yngel som har skötts från föräldrarna hela vägen ut så skall man nog köpa dom av någon som odlar lite för skojs skull hemma och inte bryr sig om att hobbyn går med förlust.
                          Jo det var precis det jag menade med artificiellt.

                          Bra då vet jag hur det ligger till med apistogramma i handeln, lite synd tycker jag väl att det är men får väl som du säger köpa av hobbyodlare (eller ev. vildfångat)

                          För det är väl så att ägg, som tagits bort från föräldrarna direkt, själva växer upp till individer som inte har så bra yngelvård?

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #73
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jag köper nog vilket som. För även om jag nu helt ut vore miljömedveten och då enbart skulle köpa vildfångat, så ser jag även gärna att det också odlas
                            Ursprungligen postat av c90368
                            Vill samtidigt påpeka att jag helst inte köper vildfångad fisk av arter som jag vet finns odlade. Men det skulle uppskattas om fiskarna som finns till salu var bättre ”varudeklarerade” i fråga om ursprung på föräldrarna. Jag har inga problem med att mina firrar kan var några genrationer från vildfångade, så länge de är ”rena”.

                            Enligt min uppfattning ska vildfångat gå till proffsodlarna som sedan kan sprida deras avkomma till oss amatörer.

                            Jag har läst vad du skrivit, men jag förstår inte vad du vill säga? Ibland när jag själv skriver inlägg så tänker jag på en sak och skriver utifrån mina tankar och det blir helt obegripligt för dom som inte kan läsa mina tankar. Kan du ha råkat ut för detta?
                            Vill påpeka om någon skulle tvivla på det, att jag ser mig själv som en glad amatör
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #74
                              Välkommen in i ”min” Apistogramma tråd Kjell. Jag hoppas verkligen att några Ap kommer att få plats i ditt stora SA projekt.

                              I 3000 liter så finns ju möjligheten att verkligen kunna studera vissa Ap’s haremsrevir.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #75
                                Ursprungligen postat av Albin1

                                För det är väl så att ägg, som tagits bort från föräldrarna direkt, själva växer upp till individer som inte har så bra yngelvård?
                                Min erfarenhet är att Ap för det mesta har en förhållandevis bra yngelvård. Även de föräldrar som kommer från grossister.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...