Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #31
    Jag nämnde ordet Apistogramma grotta i ett tidigare inlägg. Så här ser den ut, kan jag varmt rekommendera. Bägge mina senaste lekar har skett i dessa grottor. Ynglen är garanterat säkra fram tills de är frisimmande.

    Finns i välsorterade akvarieaffärer.

    Så inhandla en sådan och sätt ner i ditt kar Mats.
    Bifogade filer
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #32
      Om vi säger såhär... Innan det åker i fler ciklider i karet så måste jag nog göra en liten makeover till - ta bort Ancistrusarna... Det går uppemot 10-12 stycken där nu, mestadels yngel och dom skulle ÄLSKA de där grottorna.
      Men kanske det ändå blir lite AP-ciklider i karet snart - måste dock planera noggrannt!

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #33
        Härligt att tråden kommit igång igen. Jag kommer med bilder på mina nyinköpta Ap. trifasciata när storebror släpper ifrån sig datorn.
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          #34
          Här kommer några bilder..
          Första är på Ap. trifasciata hanen, något blek eftersom bilden togs några timmar efter inkoppning i nytt akvarium. Han har inte de typiska höga främre ryggfenstrålar, har trådskaparen nån aning om dom kanske kommer lite senare? Han är 3-4 cm nu.

          De senare bilderna är på ena Ap. borellii-honan.
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Vic; 09 November 2007, 21:49.
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #35
            Ursprungligen postat av Vic
            Här kommer några bilder..
            Första är på Ap. trifasciata hanen, något blek eftersom bilden togs några timmar efter inkoppning i nytt akvarium. Han har inte de typiska höga främre ryggfenstrålar, har trådskaparen nån aning om dom kanske kommer lite senare? Han är 3-4 cm nu.
            Vet ej, min var "utrustad" när jag köpte honom. Men som jag tror att jag skrivit tidigare, så var det den finaste Ap. trifasciata dom någonsin haft hemma.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #36
              Har Googlat lite eftersom jag tyckte det här var intressant.

              Läs vad som står i denna tråd. Apistogramma.com

              http://www.forum.apistogramma.com/showthread.php?t=6160&highlight=trifasciata[/SIZE][/FONT]

              Hoppas du kan läsa den, vet inte om man måste vara medlem. Men om du inte är det redan så finns det ju en anledning nu

              Sök även på bilder i Google på Trifasciata & Maciliensis. Jag vill inte påstå att vi har svaret på din "fenlösa" firre här, men man får en ökad förståelse för komplexiteten i frågan.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #37
                Kom just på en sak, jag hade en underlägsen hanne som du kan se på bild nedan. Kan det vara så att hannar i lägre rang inte utvecklar de fina fenstrålarna? Dom försöker likna honor för att inte få stryk

                Det är ju en liiiten skillnad på den dominanta och underhuggaren
                Bifogade filer
                Senast redigerad av c90368; 10 November 2007, 22:50.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Vic
                  • November 2006
                  • 1533

                  #38
                  Ursprungligen postat av c90368
                  Kom just på en sak, jag hade en underlägsen hanne som du kan se på bild nedan. Kan det vara så att hannar i lägre rang inte utvecklar de fina fenstrålarna? Dom försöker likna honor för att inte få stryk
                  Låter intressant.. Fast han dominerar ganska mycket i akvariumet. Dom kommer kanske senare när han kommit mer tillrätta i akvariumet.. Kan allt se svagt rött i topparna änsålänge. Kom och tänka på en gammal artikel i CB där det stod om att Ap. trifasciata hade några underarter med. Måste kolla upp den.
                  Mvh Viktor


                  Apistogramma för hela slanten!

                  Kommentar

                  • Vic
                    • November 2006
                    • 1533

                    #39
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Har Googlat lite eftersom jag tyckte det här var intressant.

                    Läs vad som står i denna tråd. Apistogramma.com

                    http://www.forum.apistogramma.com/showthread.php?t=6160&highlight=trifasciata[/size][/font]

                    Hoppas du kan läsa den, vet inte om man måste vara medlem. Men om du inte är det redan så finns det ju en anledning nu

                    Sök även på bilder i Google på Trifasciata & Maciliensis. Jag vill inte påstå att vi har svaret på din "fenlösa" firre här, men man får en ökad förståelse för komplexiteten i frågan.
                    Det blir en del att läsa
                    Tog några nya kort på hanen, fick inga bra när han spände sig..
                    Bifogade filer
                    Mvh Viktor


                    Apistogramma för hela slanten!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #40
                      Ursprungligen postat av Vic
                      Låter intressant.. Fast han dominerar ganska mycket i akvariumet. Dom kommer kanske senare när han kommit mer tillrätta i akvariumet..
                      Jag tänkte nog mer att detta är ett resultat av uppväxten. Du vet, mobbad i trean typ
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #41
                        Vad avundsjuk jag blir på dig VIC som kan söka och hitta information. När jag var i din ålder (1978) så hade jag två akvarieböcker. Det fanns ungefär tio att låna på biblioteket, men dom var minst tio år gamla och handlade om 40 liters burkar som man aldrig skulle byta vatten i. Så det var mycket ”try and error” på den tiden.

                        Men en gång Ap alltid Ap Små fiskar i stora burkar är det härligast som finns
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • pittbullpleco
                          • February 2007
                          • 44

                          #42
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Men en gång Ap alltid Ap Små fiskar i stora burkar är det härligast som finns
                          om man har med med en stor burk, ja .Det ekar tomt i plånboken
                          HÖJ STUDIEBIDRAGET...eller nåt
                          mvh pitbullpleco

                          Kommentar

                          • Vic
                            • November 2006
                            • 1533

                            #43
                            Ursprungligen postat av c90368
                            Vad avundsjuk jag blir på dig VIC som kan söka och hitta information. När jag var i din ålder (1978) så hade jag två akvarieböcker. Det fanns ungefär tio att låna på biblioteket, men dom var minst tio år gamla och handlade om 40 liters burkar som man aldrig skulle byta vatten i. Så det var mycket ”try and error” på den tiden.

                            Men en gång Ap alltid Ap Små fiskar i stora burkar är det härligast som finns

                            Jag har tänkt att starta om 72 liters och odla någon lite ovanligare Apisto i karet. Någon som har nåt förslag?

                            Har skaffat en Nikon D40, och har testat lite på firrarna, det står att filen är för stor, hur gör jag för att förminska den utan att beskära?
                            Mvh Viktor


                            Apistogramma för hela slanten!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #44
                              Det beror vilket/vilka program du har. Mitt fotovisningsprogram HP Photosmart har en funktion där jag kan ange formatet 1024 * 1000 och spara bilden.

                              I Paint kan du välja ”spara som” och välja färre färger för att få ner formatet.

                              Det bästa är naturligtvis om man har ett redigeringsprogram, vilket jag inte har. Eftersom jag själv är delvis färgblind så är det ingen höjdare att börja mixtra med bilderna

                              Skicka ut en fråga eller sök i forumet är nog bästa rådet
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                #45
                                jag använder ett program som heter "mihov image resizer", det hittar du här:


                                ett litet och lätt program.
                                du bara öppnar programmet, letar upp din/dina filer till vänster och markerar dem, sen trycker du på JPG fliken och väljer storlek på dom. väljer du typ 1000 i storlek så blir filen inte alls stor (Kb stor dvs)
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...