Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av c90368
    Det är ganska intressant att jämföra Ap träsket med Ta dito.

    Jag är nybörjare i Ta men har uppfattningen att där är man stenhård på naturvarianter och att odlingsvarianter icke göre sig besvär.

    Men med Ap som kan fungera som färgklick i ett sällskapsakvarium är fältet fritt för odlingsvarianter eftersom det finns en mindre kunnig kundkrets.

    Rätt eller fel, jag vet inte det är bara en känsla jag har

    Jag kan möjligtvis var väldigt mycket ute och cykla vält nu, men... Jag vet banne mig inte om det förekommer några direkta "odlingsformer" när det gäller T-ciklider (iallafall de få som jag intresserar mig av). Det är de vilda formerna som slår knockout på en jämt och ständigt. Så fort man ser en blek, urtvättad Julle t.ex så vet man instinktivt att; jaha... här behövs det nytt blod.
    Men, jag har en omodern gammal koll på detta, så jag kan ha helt fel - men, när man ser de olika "riktiga" varianterna har dessa en alldeles särkild lyster.

    Förresten, är det någon som vet om det finns speciella odlingsvaraianter av T.ciklider?

    Jag kan lägga denna fråga i min tråd också, så stör jag inte ämnet här!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Problemet, eller fördelen med just agassizii är att det är en av de mest förekommande Ap arterna. Den finns i vilt tillstånd på många ställen i olika färgvarianter. Detta i kombination med att man sällan ser vildfångat gör att det är svårt att veta vad man köper.

      Den här länken kan hålla vem som helst sysselsatt i många timmar



      Om man inte orkar läsa så kan man titta på bilder istället

      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av c90368
        Jag är nybörjare i Ta men har uppfattningen att där är man stenhård på naturvarianter och att odlingsvarianter icke göre sig besvär.
        Det finns men det hör till ovanligheterna - hör dock som sagt inte hemma i denna tråd.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av MaxB
          Jag vet banne mig inte om det förekommer några direkta "odlingsformer" när det gäller T-ciklider
          Just vad jag som glad nybörjare oxå har som uppfattning.

          Men med tanke på utvecklingen i de Afrikanska sjöarna så borde just dessa fiskar vara de perfekta att odla fram varianter på. Men det finns ingen marknad eftersom de som sysslar med dessa firrar har så stor kundskap och vill inte ha odlingsformer.

          Det är vad jag tror.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av c90368
            Just vad jag som glad nybörjare oxå har som uppfattning.

            Men med tanke på utvecklingen i de Afrikanska sjöarna så borde just dessa fiskar vara de perfekta att odla fram varianter på. Men det finns ingen marknad eftersom de som sysslar med dessa firrar har så stor kundskap och vill inte ha odlingsformer.

            Det är vad jag tror.
            Som jag skrev i mitt förra inlägg - det förekommer.
            Sedan tycker jag nog att detta inlägg är rätt obegripligt
            de som sysslar med dessa firrar har så stor kundskap och vill inte ha odlingsformer.
            De absolut mest kunniga akvaristerna är de som håller på med odlingsformer -men som sagt jag tycker att vara sig en diskussion om detta eller ens om tanganyika hör hemma i denna tråd.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Galion
              • December 2004
              • 337

              Ursprungligen postat av MaxB
              Ungefär så ser de ut som jag kollade på, fast med ännu längre 2:a och 3je fenstrålar... Double redden var för jävla grann också, måste jag säga...
              Detta är en sk Dubble Red
              Mvh Peter

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Har nog tänkt att införskaffa ett gäng med fjärilar och någon apistogramma-art (får se vad jag kan komma över) till mitt 3.000 liters akvarium
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Edit; (svar på maths inlägg)


                  Du har säkert en jättepoäng där!
                  Som sagt, jag flyttar över detta intressanta spörsmål till min tråd, så det inte blir galet...

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Har nog tänkt att införskaffa ett gäng med fjärilar och någon apistogramma-art (får se vad jag kan komma över) till mitt 3.000 liters akvarium

                    Det var nåt sådant man drömde om att få se i ditt enormt spännande projekt! Härligt!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Galion
                      Detta är en sk Dubble Red
                      OK... men det var kakaduorna som hade enormt långa fina fenstrålar på ryggfenan... (2:a och 3je fenstrålen)

                      Kommentar

                      • JEK
                        • March 2007
                        • 1467

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Har nog tänkt att införskaffa ett gäng med fjärilar och någon apistogramma-art (får se vad jag kan komma över) till mitt 3.000 liters akvarium
                        Vanlig eller bolivians fjäril?
                        Mvh.
                        Johan - akvarielös!

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Har nog tänkt att införskaffa ett gäng med fjärilar och någon apistogramma-art (får se vad jag kan komma över) till mitt 3.000 liters akvarium

                          skulle det inte va ett T-kar ??

                          eller du ska blanda lite ?
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Som jag skrev i mitt förra inlägg - det förekommer.
                            Sedan tycker jag nog att detta inlägg är rätt obegripligt
                            de som sysslar med dessa firrar har så stor kundskap och vill inte ha odlingsformer.
                            De absolut mest kunniga akvaristerna är de som håller på med odlingsformer -men som sagt jag tycker att vara sig en diskussion om detta eller ens om tanganyika hör hemma i denna tråd.
                            Satt och plitade på ett svar på ditt förra inlägg.

                            Men jag gör en pudel och backar ur

                            Fel forum och fel utgångspunkt för diskussionen. Men vart på Zoopet ska denna typ av frågor ventileras?
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Oj, här gäller det att hänga med åtta inlägg på sju minuter
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Satt och plitade på ett svar på ditt förra inlägg.

                                Men jag gör en pudel och backar ur

                                Fel forum och fel utgångspunkt för diskussionen. Men vart på Zoopet ska denna typ av frågor ventileras?

                                Åååååooooaahh... jag vågar nästan inte skriva nu... men... klart som korvspad är de som odlar (all fisk) enormt duktiga oh kunniga, men jag tror frågan dök upp enbart för att vi (jag och trådskaparen) är väldigt osäkra på om och vilka direkta odlingsvarianter det finns av t-ciklider... ajajajaj - duckar och hukar mig...
                                (Nu är det slut - vi tar denna fråga i min tråd från här... OK?)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...