Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    Tycker väl det är dyrt, och onödigt att ta upp plats i karen med sånt som oftast inte blir sålt, bättre att lämna plats för platy, guppy och svärdbärare...
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      Ursprungligen postat av Sultanen
      Tycker väl det är dyrt, och onödigt att ta upp plats i karen med sånt som oftast inte blir sålt, bättre att lämna plats för platy, guppy och svärdbärare...
      jo men kan de ha arowanor o diskus så kunde de iaf haft ngn liten SA dvärgciklid:P

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        Ursprungligen postat av Långås
        Här kommer lite nya bilder på mina tefe. Kör med alkottar nu och det verkar faktiskt som dom ser lite mer leksugna ut.

        [ATTACH]11433[/ATTACH]
        [ATTACH]11434[/ATTACH]
        Det där är verkligen en av de vackraste apistogramma jag sett. Är det agassizii?
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          Ursprungligen postat av Vic
          Det där är verkligen en av de vackraste apistogramma jag sett. Är det agassizii?
          håller med! de är sjukt fina!

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            håller med
            Diskus

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              Ursprungligen postat av danneregner
              håller med
              såg att du har diskus i ett 300L (snygga föressten), tänkte fösöka få tag på ett lekpar frammåt hösten som ska gå i mitt 240L med ngra fjärils och kakadu ciklider som rumskompisar,

              har du ngt bra tips om skötsel förutom det vanliga man säger om diskus?

              Kommentar

              • danneregner
                • October 2006
                • 1347

                ja detta e ju mina första diskus, men mer e påväg. ett tipps e väll då att vuxna fiskar e lättare att hålla en yngel, vuxna menar jag 8cm+. sen ska man nog inte köpa en diskus där och en diskus där om man köper vuxna då dom kanske inte funkar ihop. unga fiskar växter bättre i hög temp. 30-32 grader. vuxna trivs i 28-30. filter borde man ha ett bättre en vad som e rekomenderat för akvarievolymen. ska vara lätt att städa. så ett tipps e att göra som jag när jag skaffade diskus. gjorde om karet så att jag plantera alla växter så jag fick en plätt sand i mitten. ger även mycke simmyta. men om man har sanden som en grop där de inte e nåra växter så samlas skiten där och de e lätt att rengöra. corydoras e bra att ha då dom äter upp de som faller till botten (maten). men inte alla corysar klarar så hög temp så kolla upp de. mina schwartsii klarade 32 grader men paleatusen måde riktigt dåligt. och fiskarna som man har med diskusarna ska inte va för glupska. alla dvärgciklider funkar därimot. skalarer tycker olika om man ska ha med diskus. jag tycker de e bra med skalarer som e ungefär hälften så stora som diskusarna. dom blir bra sälskap och lär också diskusarna att dom får äta lite snabbare och då hinner även diskusarna äta.
                Diskus

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  tar med mig ditt inlägg till diskus-tråden!

                  Kommentar

                  • Jemmba
                    • January 2008
                    • 432

                    Hej någon som har lust att ge mej lite info om vad jag ska försöka eftersträva för vatten värden för att få mina hongsloi att leka? Det står säkert redan här någonstans men det blir för mycket att läsa så här sent=)Dom går nu i mitt stora akvarium 360l men köper antagligen ett lite mindre i morgon 125l.Tänkte att det ska få bli eventuell yngelburk. Vad för fiskar skulle kunna funka att ha där mer än hongsloi som inte hotar rom och yngel så mycket?Eller kanske bättre att koncentrera sej på bara hongsloi om det ska bli lek?
                    Tacksam för svar! fiskiga hälsningar Niklas
                    När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Jemmba
                      Hej någon som har lust att ge mej lite info om vad jag ska försöka eftersträva för vatten värden för att få mina hongsloi att leka? Det står säkert redan här någonstans men det blir för mycket att läsa så här sent=)Dom går nu i mitt stora akvarium 360l men köper antagligen ett lite mindre i morgon 125l.Tänkte att det ska få bli eventuell yngelburk. Vad för fiskar skulle kunna funka att ha där mer än hongsloi som inte hotar rom och yngel så mycket?Eller kanske bättre att koncentrera sej på bara hongsloi om det ska bli lek?
                      Tacksam för svar! fiskiga hälsningar Niklas
                      Att få dem till att leka ska inte vara några problem om de trivs och får bra mat.
                      Ett större problem är att få rommen att utvecklas så det blir yngel. Det är här det blir viktigt med rätt vattenvärden. Som vanligt gäller det att ha mjukt och surt. Helst ett pH ner mot 6.

                      När det gäller sällskap så glöm allt vad malar heter förutom Oticinclus som får ta hand om algerna.

                      Alla bottenlevande tetror får man också välja bort, då de tar ynglen hur bra föräldrarna än vaktar.

                      Förslag på sällskap:

                      Smycketetra
                      Bilbuk
                      Stänktetra

                      Oavsett vilken/vilka du väljer så ska de inte vara för många.

                      Lägg gärna i mycket med Ekblad, Ap gillar det och ynglen kan gömma sig lätt bland dem.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Jemmba
                        • January 2008
                        • 432

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Att få dem till att leka ska inte vara några problem om de trivs och får bra mat.
                        Ett större problem är att få rommen att utvecklas så det blir yngel. Det är här det blir viktigt med rätt vattenvärden. Som vanligt gäller det att ha mjukt och surt. Helst ett pH ner mot 6.

                        När det gäller sällskap så glöm allt vad malar heter förutom Oticinclus som får ta hand om algerna.

                        Alla bottenlevande tetror får man också välja bort, då de tar ynglen hur bra föräldrarna än vaktar.

                        Förslag på sällskap:

                        Smycketetra
                        Bilbuk
                        Stänktetra

                        Oavsett vilken/vilka du väljer så ska de inte vara för många.

                        Lägg gärna i mycket med Ekblad, Ap gillar det och ynglen kan gömma sig lätt bland dem.
                        Ok tack så mycket!ska försöka följa dom riktlinjerna.
                        Får köpa mej lite ek extrakt eller liknande? som sänker ph.

                        Några tips på prepparat som är bra?

                        Ska dom bladen förvellas då?
                        När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                        Kommentar

                        • Jemmba
                          • January 2008
                          • 432

                          den där Oticinclus kan jag inte hitta här på zoopet. heter den något mer?
                          När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                          Kommentar

                          • Jemmba
                            • January 2008
                            • 432

                            Vad är riktigt najs Ap mat då=)
                            När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Jemmba
                              den där Oticinclus kan jag inte hitta här på zoopet. heter den något mer?
                              Halloj! Här är några länkar!




                              Kommentar

                              • Jemmba
                                • January 2008
                                • 432

                                thnx MaxB!
                                När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...