Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galion
    • December 2004
    • 337

    Ursprungligen postat av c90368
    Har sökt Google bilder men bara hittat några små bilder, finns inte på ciklid.se

    Har du någon bra bild?
    Tjena!
    Tänkte jag skulle tipsa dig om vart du kan hitta bild på Wilhelmi


    Ska försöka få tag i en grupp på ca 4-5st individer av den arten när det väl bär av
    Tycker personligen att dom är någon av det snyggaste arterna av Apistos!
    Mvh Peter

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      Ursprungligen postat av c90368
      Har använt mycket fruset foder, men numera så är nog 60 - 70 % av det jag erbjuder torrfoder från Aquatic Nature, lite dyrare men verkar fungera förbaskat bra. Förmodligen innehåller detta torrfoder mer näring och vitaminer än det frusna…

      http://www.aquatic-nature.be/2eng_visvoer.html
      Detta kör jag också med.
      Tycker du att dom färgar ut bättre, eller ser du bara att dom trivs bättre med fodret?
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Vic
        Detta kör jag också med.
        Tycker du att dom färgar ut bättre, eller ser du bara att dom trivs bättre med fodret?
        Ehh, ja du det där med magkänsla är svårt att beskriva i ord, liksom. Men det är granulat som sjunker fort till botten. Jag ser mina Ap gå och plocka på botten en lång tid efter att jag har matat, särskilt inne bland växter och snår där andra fiskar inte når. De är ju inte världens snabbaste på att roffa åt sig mat när det erbjuds. Särskilt inte när det är Skalarer, Nyckelhål och en massa tetror som också vill ha mat.

        Rent konkret så ser de välmående ut, förut så tyckte jag att de var lite smala om buken.

        Dessutom tror jag att malarna får lite kvällsmat av det som blir över.

        Jag matar bara en gång om dagen och bryter då mot regeln att man bara ska mata vad man ser fiskarna äta inom några minuter. Jag matar på kvällen ca två timmar innan ljuset släcks.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Galion
          • December 2004
          • 337

          Ursprungligen postat av Vic
          Detta kör jag också med.
          Tycker du att dom färgar ut bättre, eller ser du bara att dom trivs bättre med fodret?
          Jag matar mina med Apistor med flingfoder och röda mygglarver.
          flingfodret innehåller mycket vitaminer och allt smarrigt som fiskarna mår bra av
          Färgar ut mycket mer och stormtrivs med den maten, sedan gör juh omgivningen mycket på hur dom trivs också.
          Iallafall har jag märkt detta hos mina fiskar
          Mvh Peter

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av Galion
            Tjena!
            Tänkte jag skulle tipsa dig om vart du kan hitta bild på Wilhelmi
            www.aleds.se

            Ska försöka få tag i en grupp på ca 4-5st individer av den arten när det väl bär av
            Tycker personligen att dom är någon av det snyggaste arterna av Apistos!
            Den nya bilden visar en suverän fin fisk. Bilden på en uppeggad hanne framför en spegel liknade en Agassizii väldigt mycket. Personligen har jag snöat in på de mer högryggade arterna typ Apistogramma nijsseni och Apistogramma hongsloi men är även sugen på tuffingen Apistogramma panduro men mitt nästa inköp kommer att bli några riktigt snygga Dicrossus filamentosus helst vildfångade. Såg just att Guldfisken.se har vildfångade, tyvärr är det för långt att åka.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av c90368; 25 November 2007, 21:59.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av Galion
              Jag matar mina med Apistor med flingfoder och röda mygglarver.
              Antar att du har övervägt och fattat ett beslut just om röda mygglarver, med tanke på allergier osv.

              Jag använder svarta istället nu mera.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Galion
                A.Wilhelmi är riktigt fina
                Jag kan notera att wilhelmi inte finns med i http://www.fishbase.se/ som väl är något av facit för oss amatörer. Så om du köper några wilhelmi hur vet du att det är just wilhelmi

                Vem har tagit hem dem från Sydamerika?

                Är nog trots allt lite nyfiken, den är fin
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Galion
                  • December 2004
                  • 337

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Jag kan notera att wilhelmi inte finns med i http://www.fishbase.se/ som väl är något av facit för oss amatörer. Så om du köper några wilhelmi hur vet du att det är just wilhelmi

                  Vem har tagit hem dem från Sydamerika?

                  Är nog trots allt lite nyfiken, den är fin
                  Dels så har jag sett där på Åleds att dom haft inne och i djuraffären i grannstaden som alltid har väldigt mycket fina dvärgciklider hade dom inne Wilhelmi's för ett tag sedan.
                  Så jag ska prata med honom igen när det börjar bli dags att börja köpa fisk om dom kan ta hem igen.
                  Och bara för att dom inte står registrerade på en hemsida så behöver juh inte det betyda att man inte kan vara säker på vad det är eller ej *Hehe*
                  Isåfall skulle juh många som håller på med sällsynta arter inte ha en aning om vad dom pysslar med :P
                  Vilket iofs många inte har men
                  Du fattar säkert vad jag menar.
                  Jag kommer höra av mig iallafall om jag får tag i ett gäng
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • JEK
                    • March 2007
                    • 1467

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Jag kan notera att wilhelmi inte finns med i http://www.fishbase.se/ som väl är något av facit för oss amatörer. Så om du köper några wilhelmi hur vet du att det är just wilhelmi

                    Vem har tagit hem dem från Sydamerika?

                    Är nog trots allt lite nyfiken, den är fin
                    Klart den inte finns med på fishbase. Den är inte beskriven är
                    Mvh.
                    Johan - akvarielös!

                    Kommentar

                    • mazzkot
                      • June 2007
                      • 400

                      atajena. Är nu en av medlemmarna till appistogramma var och köpte in ett jätte fint par kakadua cikllider.har dom tillsammans med guppy och platy och verkar fungera btra =)

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av mazzkot
                        atajena. Är nu en av medlemmarna till appistogramma var och köpte in ett jätte fint par kakadua cikllider.har dom tillsammans med guppy och platy och verkar fungera btra =)
                        Välkommen

                        Så nu är det dags att leta reda på kameran
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • mazzkot
                          • June 2007
                          • 400

                          Min kamera är så dålig så man ser inte vad det är för något när jag ska fota på akvariet men ska kolla tror det går med min mobiol =)

                          Kommentar

                          • mazzkot
                            • June 2007
                            • 400

                            Hej.Har någon erfarenhet eller tips hur jag ska få lek på mina kakaduor =).

                            Kommentar

                            • Vic
                              • November 2006
                              • 1533

                              Ursprungligen postat av mazzkot
                              Hej.Har någon erfarenhet eller tips hur jag ska få lek på mina kakaduor =).
                              Mycket grottor, gärna pH under 7, sen så sköter dom det hela själva. dom är väldigt lättlekta.
                              Mvh Viktor


                              Apistogramma för hela slanten!

                              Kommentar

                              • JEK
                                • March 2007
                                • 1467

                                pH under 7 borde väl inte vara nödvändigt till kakaduor? I naturen finns dom blant annat i vitvatten som ofta har en pH kring 7-7.5.
                                Mvh.
                                Johan - akvarielös!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...