Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Inga Ap men så nära man kan komma, en helt underbar film!

    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • wenna
      • April 2012
      • 10

      Ursprungligen postat av c90368
      Hej och välkommen både till Zoopet och Ap världen.

      Du har just upptäckt en av egenskaperna hos Ap, honorna bygger medvetet grottor så att hanen inte ska kunna komma in. Vi lek står hanen utanför öppningen och gör det han ska göra för att rommen ska bli befruktad. Detta är en av anledningarna till att man ska ha ganska stillastående vatten till Ap. Därmed inte sagt att man inte ska ha bra filtrering och bra vattencirkulation.
      Tack!

      Ah, det förklarar ju en hel del. Som nybörjare på apistogrammor så lär man sig något nytt varje dag. Mina honor är väldigt olika och har valt att gräva sina grottor på lite olika ställen. Jag har väldigt stor växtmassa och mkt rötter och även eklöv men en valde att gräva ut sin grotta där det var lite mera öppet framför grottan nära glaset. Den andra honan valde ett ställa under en rot där det var som mest j*vligt med växter, eklöv och rötter och den tredje valde en håla en bra bit upp på den något ihåliga roten, ungefär en 15 cm ovanför botten. Men som du säger, hanen har inte en chans att rymmas. En annan sak jag upptäckte är att honorna har delat upp karet i en triangel form så att varje hona har sin triangel och den mest dominanta honan har valt mitten där det är flest rötter och växter men även lite öppna ytor framme vid glaset men å andra sidan måste hon försvara reviret från två håll - kanske inte så smart hehe.

      De är så roliga att titta på, så personliga med sina små egenheter. Tänkte skaffa mig ett par av en ciklid som inte konkurrerar med apistorna, tex schackbrädesciklid, bågfensciklid el kurvciklid. Är mest sugen på schackbrädescikliderna. Roliga små gynnare.

      Tänkte börja med Moina odling, något jag inte provat på tidigare. Jag odlar artemia och har odlat hoppstjärtar men eftersom mina apistor inte är uppe vid ytan mkt alls så går hoppstjärtarna bort, samt är jag rädd att tetrorna jag tänker införskaffa äter upp allt innan apistorna hinner reagera. De är ibland lite tröga på att reagera när mat flyter el simmar förbi dem. De ser ut att titta på maten och fundera innan de reagerar. Ger de nyckläckt artemia, frysfoder och någon slags sjunkande pellets.

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        För att göra det ännu surare för er som inte var på akvarie helgen kan jag meddela att vi har sett den bästa filmen någonsin på apisto habitat som någon filmats.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          Det finns lite korta klipp av Ivan Mikoljis filmer på youtube men godbitarna är inte med där. Här är en liten snutt på M ramirezi

          Do you wish to learn more about freshwater fish and their natural habitats? Visit our website: https://www.mikolji.com Please like and subscribe to our chann...
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Bilder på mina Apistogramma sp. Roca Eterna
            Bifogade filer
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • MrSwedeman
              • February 2012
              • 70

              Skulle lagt in en länk på när mina Apistogramma Vijeta börjar leka men det verkar va nåt fel på filen (198Mb) får be om att återkomma!

              L


              Nu då.........



              Neeeeeeej,, är på 11Mb........

              Återkommer.

              Sista försöket!
              Senast redigerad av MrSwedeman; 15 April 2012, 18:46.

              Kommentar

              • pelle
                • January 2002
                • 419

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Bilder på mina Apistogramma sp. Roca Eterna
                Den där hanen är nog bland det snyggaste jag sett när det gäller apistogramma. Bilden/ fotot är ju kanonbra också!
                Hoppas att arten blir vanligare framöver. Kanske till och med kan odlas i Sverige av någon entusiast
                Per

                Kommentar

                • Thezzizen
                  • May 2004
                  • 46

                  Ni allvetare här inne!!

                  Nån som har koll på när man kan skilja kön på kakaduayngel? Vid vilken ålder eller ser man från början? Mina är nu 4-5 månader gamla, tror att det är minst tre kanske fyra som nu huserar i stora karet. Dock ser man mest den som taigt reviret längst fram mest så det är den man har koll på, det är också den största av dem..

                  Kommentar

                  • Thezzizen
                    • May 2004
                    • 46

                    Och ytterligare en annan fråga.... har en vjiejitahanne som är inne på sin tredje dag hos mig. Bor tillsammans med en hpn och tio glödbandstetror. Idag står han endast vid pumpen nästan. Plockar och tuggar på den, står lodrätt jäms med den oftast. Vad är felet? Har han inte kommit tillrätta bara ? Tetrorna och honan ser ut att må som vanligt..

                    Lte trist om han är dålig när han är så ny... Eller kan jag behöva fixa lite mer gömställen kanske? Nu är det inrett med lite löv och växter och rötter.. Har ingen lust att förlora honom

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Bilder på mina Apistogramma sp. Roca Eterna
                      Riktigt snygga
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Riktigt snygga

                        Tack
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0385.jpg
Visningar: 2
Storlek: 54,7 KB
ID: 2140336Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0389.jpg
Visningar: 2
Storlek: 40,6 KB
ID: 2140337
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Fina
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              snygga
                              hanen har röd och blå krigsmålning

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Hanen är frölunda-supporter
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...