Myter och sanningar om odling av Scalarer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Harley50
    • February 2007
    • 28

    Myter och sanningar om odling av Scalarer.

    Myter och sanningar om odling av Scalarer.

    Jag tror att det är få fiskar som det skrivs så mycket om i odlingssammanhang som det skrivs om Scalarer, jag tror att det beror på att Scalarer är relativt lätt att få att leka men att det kan vara lögn i H-e att få dom att behålla rommen.

    Syftet med den här tråden är att få Scalerens betende kartlagd och hur man kan få ett ”dåligt par” att faktiskt ta hand om sin rom.

    Jag kanske ska börja med att beskriva vem jag är då jag är ny i forumet. I yngre år hade jag ett stort akvarieintresse och hade på den tiden en förkärlek till Chiclasoma släktet, vilket nu när jag har tagit upp mitt intresse igen har splittats till en massa andra familjer. Jag blev övertalad av en gammal barndomsvän (Rsoderberg som brukar skriva i det här forumet) att ta upp mitt intresse igen och köpte ett ca 300 l hörnakvarium av honom och populerade det med några diskusar tetror och en blackghost. Akvariet blev snabbt för litet så jag var tvungen att köpa en 800 Liters burk i stället, jag fick två scalar hanar av Rsoderberg som fick gå med mina Diskusar i 800 liters burken. När jag vid ett besök på en akvarieaffär i stan fick syn på ett par scalarer som var i full färd att börja leka bestämde jag mig för att köpa dom. Jag tog hem firrarna varvid paret splittades och dom bildade par med varsin hane i stället. Det visade sig att det var 2 honor som jag hade köpt.
    Allt var frid och fröjd jag hade två lekpar av scalarer som båda hade rom efter 2 dagar i sitt nya akvarium. Tyvärr gick det som det brukar göra, föräldrarna åt upp romen inom 2 dagar.
    Då jag av naturen är en person som inte kan acceptera en ”sanning” om jag inte förstår dom bakomliggande orsakerna bestämde jag mig för att ta redo orsakerna och försöka att lösa problemen.

    Steg ett var att sära på paren och varsitt lekpar i varsitt akvarium Det jag såg var att båda paren var dåliga på att plocka bort vita romkorn med följd av att större delen av romkakan blev vit av svampangrepp varvid föräldrarna antagligen tyckte att det var för lite friska korn kvar och därför åt upp allting. Jag tänkte att om jag ger dom några lekar så kanske dom lär sig.. Icke.. Jag tänkte att om jag hjälper dom på traven så inte svampangreppet sprids så kanske det går bättre. Med hjälp av general tonic som är mot bland annat svampangrepp samt en temperatur höjning så att romen kläcks snabbare så klarade föräldrarna i det stora akvariet att dra upp en kull nästan frisimmande (att sedan det var för strömt i akvariet för ynglen att kunna sitta kvar var en annan historia).

    Som alltid vid ”forskning” så måste försöken kunna dupliceras för att kunna räknas som en sanning, Så vid nästa lek i lilla akvariet hällde jag i General tonic, körde utan nattbelysning höjde temperaturen och efter 2 dygn hade även det paret lyckats få en skaplig kull av larver som sedan blev frisimmande, köpte en artemia kläckare för att förenkla matningen till ynglen som sedan alla svalt ihjäl (är det någon som har fått en artemia kläckare att fungera).
    Åkte och köpte protogen och djupfrysta cyclops samt byggde om artemia kläckaren för nästa kull

    Bestämde mig för att satsa på paret i det lilla akvariet då det inte finns några konkurrenter där som kan käka ynglen, så vid nästa lek i det lilla akvariet spillde jag i mycopur som också är mot bland annat svamp angrepp (det var slut på general tonic) och väntade. Efter 2 dagar var romen borta. Skit tänkte jag och åkte ut till stugan, när jag efter 3 dagar kom hem och skulle slamsuga lilla burken var båda föräldrarna fruktansvärt aggressiva efter ett tag såg jag att föräldrarna höll på att flytta yngel, tydligen hade dom någon gång under andra natten flyttat rom/larver till ett ställe som jag inte kunde se.

    Jag har nu en kull (50 -100) yngel som har varit frisimmande i 3 dagar som jag matar med protogen (infusorier) och jag har även kört i gång artemia kläckaren med en bättre kvalitet av artemia så förhoppningsvis är jag på god väg att lyckas, dock minskar antalet yngel i stadig takt så helt säker är jag inte än. Återkommer senare om jag har lyckats lösa mat frågan.
    Då jag av naturen är lat anser jag att det är för besvärligt att kläcka artemia via petflaska så jag måste komma på en annan lösning då Artemia kläckaren verkar ha en för låg kläcknings procent för att var ända utfodrings källan. Kanske någon har något tipps?
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Om du letar lite igenom forumet så hittar du snart en metod som en del kallar "bigpacartemiakläckaren"
    Jag har då effektiviserat denna burkmetod lite mer och använder mig av större köttråg som man får i mataffärerna.
    Dessa som min sambo som arbetar i köttet på citygross tagit hem till mig har jag använt mig av många gånger för att kläcka artemia till diverse yngel med stor framgång.
    Då trågen är ca: 5 cm höga och vita och 25 cm X 15 i bredd är dom helt perfekta att ställa ovanpå en lysramp eller uppe på täckglasen om man har ett akvarie med amazonas temperatur i d.v.s 28-30 grader.
    Det jag har gjort är att ta ett tråg och hälla i en liter saltat vatten ( 1 matsked / liter vatten ), ta en plastbit och tejpa fast nåstans runt 10 cm från ena sidan.
    Sedan är det bara att ställa det på ett ställe med lite temp och i med 1 kryddmått artemiaägg och vänta ett dygn ungefär beroende på tempen.
    Sedan tar du bara en lampa och lyser på ena kortsidan och när artemian kläckts så samlas dom där det är ljust.
    Du tar bara en pipett eller en slang och suger upp artemian, sköljer den i vatten i ett artemiasåll och sedan ner i karet till skalarynglen och vips är dom mätta.
    Då jag dragit upp massor av skalarer just på detta vis så startar jag om satsen varannan dag med 2 burkar.
    Lycka till !
    Bifogade filer
    Senast redigerad av drd; 19 May 2007, 10:39.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Här är sidan om glassburksmetoden
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Harley50
        • February 2007
        • 28

        #4
        Jo jag har sett den metoden och jag var till och med för lat för att prova den .
        Är det så att det inte fungerar nu med protogen kombinerad med den förbättrade artemia kläckaren ska jag testa glassburks metoden nästa gång.
        Man får alltid räkna med ett visst procent yngelbortfall av vissa anledningar Hur stor del av din kull brukar klara sig förbi yngelstadiet?

        Kommentar

        • Harley50
          • February 2007
          • 28

          #5
          Det funkar

          Det räcker tydligen med Artemia kläkaren och tillskott av protogen för nu har antalet ungar hållt sig konstant ett tag, det är nu ungefär 40 yngel som irrar omkring i närheten av föräldrarna.
          Nu till det konstiga föräldrarna har bestämt sig för att lägga en ny omgång rom aldeles under artemia kläckaren medan dom fortfarande vaktar dom frisimmande ynglen, vilket naturligtvis ställer nya frågor?
          Kommer föräldrarna att ta hand om dom gamla ynglen när rommen kläcks?
          Ska jag flytta på dom gamla ynglen till ett annat akvarium?
          Varför gör föräldrarna så tycker dom att det är idialiska förhållanden att driva upp ungar eller tycker dom att det var för få som överlevde så dom ska göra ett nytt försök.
          Är det inte oansvarigt av föräldrarna och ha sex mitt framför småttingarna?

          \\Christer

          Kommentar

          • Harley50
            • February 2007
            • 28

            #6
            Rommen är kvar I akvariet dom har lagt rom på två stenar och föräldrarna turas om att sköta om rommen och valla yngel.
            Honan verkar ha det lite jobbigt för hon försöker att spotta fast dom frisimmande ynglen i romkakan med följd av att ynglen simmar i väg så hon får jaga efter dom igen.
            Är det någon som har sett ett sånt här beteende tidigare?

            Kommentar

            • Svenskmicke
              • March 2007
              • 23

              #7
              jepp, det gör de även efter att ynglen är frisimmande...

              Kommentar

              • p-ö
                • August 2005
                • 429

                #8
                Ursprungligen postat av drd
                Om du letar lite igenom forumet så hittar du snart en metod som en del kallar "bigpacartemiakläckaren"
                Jag har då effektiviserat denna burkmetod lite mer och använder mig av större köttråg som man får i mataffärerna.
                Dessa som min sambo som arbetar i köttet på citygross tagit hem till mig har jag använt mig av många gånger för att kläcka artemia till diverse yngel med stor framgång.
                Då trågen är ca: 5 cm höga och vita och 25 cm X 15 i bredd är dom helt perfekta att ställa ovanpå en lysramp eller uppe på täckglasen om man har ett akvarie med amazonas temperatur i d.v.s 28-30 grader.
                Det jag har gjort är att ta ett tråg och hälla i en liter saltat vatten ( 1 matsked / liter vatten ), ta en plastbit och tejpa fast nåstans runt 10 cm från ena sidan.
                Sedan är det bara att ställa det på ett ställe med lite temp och i med 1 kryddmått artemiaägg och vänta ett dygn ungefär beroende på tempen.
                Sedan tar du bara en lampa och lyser på ena kortsidan och när artemian kläckts så samlas dom där det är ljust.
                Du tar bara en pipett eller en slang och suger upp artemian, sköljer den i vatten i ett artemiasåll och sedan ner i karet till skalarynglen och vips är dom mätta.
                Då jag dragit upp massor av skalarer just på detta vis så startar jag om satsen varannan dag med 2 burkar.
                Lycka till !

                Eftersom jag är ganska lat så köpte helt enkelt jag två st Artemiekläckare som fungerar alldeles utmärkt för mitt behov. 90% kläckta ägg inom 24 timmar anses väl som ganska bra. Jag "timar" en kläckare per dygn och alla mina yngel är uppfödda utifrån dessa kläckare.

                T.o.m mina Corai f1:or, och du drd,,,,, det verkar väl ha funkat ganska bra eller

                Så här lat och enkelt har jag löst det.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • dolcecascada
                  • November 2008
                  • 1

                  #9
                  [quote=Harley50;970752]Det räcker tydligen med Artemia kläkaren och tillskott av protogen för nu har antalet ungar hållt sig konstant ett tag, det är nu ungefär 40 yngel som irrar omkring i närheten av föräldrarna.
                  Nu till det konstiga föräldrarna har bestämt sig för att lägga en ny omgång rom aldeles under artemia kläckaren medan dom fortfarande vaktar dom frisimmande ynglen, vilket naturligtvis ställer nya frågor?
                  Kommer föräldrarna att ta hand om dom gamla ynglen när rommen kläcks?
                  Ska jag flytta på dom gamla ynglen till ett annat akvarium?
                  Varför gör föräldrarna så tycker dom att det är idialiska förhållanden att driva upp ungar eller tycker dom att det var för få som överlevde så dom ska göra ett nytt försök.
                  Är det inte oansvarigt av föräldrarna och ha sex mitt framför småttingarna?

                  \\Christer[/quote]

                  Jag har läst mig till att dom lägger nya ägg för att mata ynglen med.

                  Kommentar

                  • sundance_kid
                    • April 2008
                    • 14

                    #10
                    vad jag kunde se så var det ingen som hade tagit upp det men det finns ju artemia som man inte behöver kläcka också, bara att hälla rakt ner i karet!
                    men se till att det är rätt sort så du inte får den med skal för den måste kläckas.
                    fördelen med det ena eller andra kan jag inte försvara då jag inte testat men vad jag har hört och läst så ska det inte vara någon skillnad.

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #11
                      Finns färdigkläckt att köpa. Kör på detta. inte dyrt heller om än dyrare.
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      Arbetssätt...