Odla Boliviansk fjärilsciklid?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • strato82
    • December 2006
    • 4

    Odla Boliviansk fjärilsciklid?!

    Tänkte börja odla Boliviansk fjärilsciklid i 54L akvario! Går det bra?! Har nån erfarenhet att odla Boliviansk fjärilsciklid?! Är de svårt få paret leka? Krävs det bra vatten till ynglen o vad ger man för mat till ynglen?!

  • Alexander72
    • April 2006
    • 244

    #2
    Hejsan!

    Jag har dragit upp en kull bolivianer och jag tror det är lättast att få dom att leka om dom har lite konkurans av andra bolivianer.
    Mina gick i mitt 720 liters akvarium och det var 8st.
    Jag bytte mycket vatten eftersom jag hade discus i karet och efter ett tag märkte jag att två st höll ihop och putsade på en sten.
    Då flyttade jag dom till ett 35 liters akvarium med bara sand och lite stenar.
    Där lekte dom ganska snabbt efter flytten.
    Dom fick vårda yngeln i några dagar sedan matade jag dom med nyckläckt artemia och det blev en kull på ca 50 st små bolivianer som alla blev vuxna.
    Jag gjorde en dum sak med paret eller mina andra bolivianer då jag tänkte nu har jag ett säkert par.
    Jag lämnade bort dom andra till en kompis och då var det tydligen inte lika roligt att leka längre.
    Nu har jag en ny hanne i karet och då verkar leklusten komma tillbaka igen.

    Mvh

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      (Jag har ändrat den här posten med detta tillägg; Alexander72 skrev sitt svar innan jag hann få med mitt (jag såg inte ditt svar Alexander72) och jag vill bara säga att jag håller med honom, alltså; det verkar som om fjärilar vill ha lite motstånd i form av artfränder som också bildar par - jag har märkt detta i mina lek-kar också.)

      Hej Strato 82!
      Jag är kanske inte någon expert på just "boliviansk" Fjärilsciklid, men "vanliga" fjärilar har jag haft i lek och dragit upp yngel på massor av gånger genom åren. Det material som jag studerat berättar om att det finns några olika former av fjärilsciklider beroende på vilka vattendrag i den sydamerikanska regionen de kommer ifrån.
      Allright, nog om det!
      Inred ditt kar med fin sand (jag har haft goda resultat även med grov sand), många gömställen som rötter, växter och stenar.
      Det är bra om akvariet är inrett i en "murrig" miljö, alltså massor av små gömställen och prång som de små cikliderna kan kila igenom och både gömma sig, som att hävda revir i.
      Köp en grupp på 4-6, kanske fler, fiskar och låt naturen ha sin gång. Efter ett tag så kommer ett eller flera par att bildas. Låt dessa få hålla på att leka upprepade gånger, i början kanske äggen stryker med, då någon eller båda föräldrarna är ovana och behöver lite tid på sig att få igång yngelvården, Det rättar till sig såsmåning om.
      Okej, när man nu har ett, eller fler, par som uppenbarligen klarar av att hantera sina yngel skall man ha is i magen, låta föräldrarna gå med ynglen tills ynglen får lite form och styrfart. Då kan man ställa iordning ett yngelkar som i mångt och mycket liknar det som föräldrarna går i, men kanske inte med så mycket gömställen och grejer, utan lite mer öppet, så att det blir lättstädat och att man har koll på ynglen.
      Jag har alltid sugit över ynglen med en hävert, det går fort och smärtfritt, varken yngel eller föräldrar märker något och efter ett par dagar är paret igång med en ny lek!
      Ynglen ger du nykläckt artemia eller annan vanlig, mosad mat. Jag har kört med vattenloppor och en del andra trick. Nuförtiden finns det flera olika yngelpreparat som går att köpa i zooaffärerna som funkar finfint.
      I flera diskussioner här på forumet talar man om att dagens - (och, yes, det är en jävla skillnad på dagens Fjärilsciklider, och hur de var förr) -Fjärilsciklider inte har fått med sig föräldrarnas förmåga att ta hand om sina yngel.
      Detta beror på, tror jag, att man ofta lyfter över ynglen, till och med innan de kläckts, till något annat kar och driver upp dem på så sätt, alltså utan föräldrarnas "uppfostran".
      Nu får det vara som det vill med moderna metoder, och jag säger inget om det, men om man tar det lite isigt och har en god miljö i sitt kar, väntar ut några lekvilliga par så är det en lätt match att ha ett eller flera par Fjärilsciklider som leker och drar upp ungar.
      Fjärilarna går nog bäst i ett kar på runt 150 liter och uppåt och brukar trivas runt 26 grader eller däromkring.
      Hoppas du får igång din Fjärilsodling!!

      /Max

      Bilder: http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 March 2007, 23:10.

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Jag instämmer med Alexander 72 och MaxB, finns det ett hot i akvariet de kan hålla ihop emot så leker de lättare. MEN i ett akvarium på 54 liter tycker jag inte att det får plats mer än ett lekpar. Skulledu sätta ner fler så är det någon som förr eller senare kommer att jagas eller stressas till döds.
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Pontus du Rietz
          • February 2007
          • 1

          #5
          Har ett par i mitt 300-liters som går tillsammans med 31 olika tetror och ett par Apistogramma Hongsloi.
          De lekte i dag efter att varit här en vecka.

          Akvariet är inrett med 3 stora och några mindre rötter ,en hel del flytväxter,lite andra växter + torv och boklöv.Engelsk sjösten under detta.
          Belysningen är därför rätt dämpad och vattnet relativt surt,har inte mätt HUR surt. Temperaturen är ungefär 28°.

          Det står på olika ställen att de leker på en sten men jag har tagit ut alla stenar.
          Honan vaktar just nu rommen som sitter på ett boklöv,vilket ligger i en grop.

          Ett moln av tetror håller sig strax ovanför henne så konkurrens finns!

          Hannen är i andra änden av akvariet och umgås med Herr och Fru Hongsloi men han lär komma och hjälpa till när det är dags att vakta larverna om jag fattat rätt.
          Senast redigerad av Pontus du Rietz; 16 February 2014, 18:14.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            (Jag har ändrat den här posten med detta tillägg; Alexander72 skrev sitt svar innan jag hann få med mitt (jag såg inte ditt svar Alexander72) och jag vill bara säga att jag håller med honom, alltså; det verkar som om fjärilar vill ha lite motstånd i form av artfränder som också bildar par - jag har märkt detta i mina lek-kar också.)

            Hej Strato 82!
            Jag är kanske inte någon expert på just "boliviansk" Fjärilsciklid, men "vanliga" fjärilar har jag haft i lek och dragit upp yngel på massor av gånger genom åren. Det material som jag studerat berättar om att det finns några olika former av fjärilsciklider beroende på vilka vattendrag i den sydamerikanska regionen de kommer ifrån.
            Allright, nog om det!
            Inred ditt kar med fin sand (jag har haft goda resultat även med grov sand), många gömställen som rötter, växter och stenar.
            Det är bra om akvariet är inrett i en "murrig" miljö, alltså massor av små gömställen och prång som de små cikliderna kan kila igenom och både gömma sig, som att hävda revir i.
            Köp en grupp på 4-6, kanske fler, fiskar och låt naturen ha sin gång. Efter ett tag så kommer ett eller flera par att bildas. Låt dessa få hålla på att leka upprepade gånger, i början kanske äggen stryker med, då någon eller båda föräldrarna är ovana och behöver lite tid på sig att få igång yngelvården, Det rättar till sig såsmåning om.
            Okej, när man nu har ett, eller fler, par som uppenbarligen klarar av att hantera sina yngel skall man ha is i magen, låta föräldrarna gå med ynglen tills ynglen får lite form och styrfart. Då kan man ställa iordning ett yngelkar som i mångt och mycket liknar det som föräldrarna går i, men kanske inte med så mycket gömställen och grejer, utan lite mer öppet, så att det blir lättstädat och att man har koll på ynglen.
            Jag har alltid sugit över ynglen med en hävert, det går fort och smärtfritt, varken yngel eller föräldrar märker något och efter ett par dagar är paret igång med en ny lek!
            Ynglen ger du nykläckt artemia eller annan vanlig, mosad mat. Jag har kört med vattenloppor och en del andra trick. Nuförtiden finns det flera olika yngelpreparat som går att köpa i zooaffärerna som funkar finfint.
            I flera diskussioner här på forumet talar man om att dagens - (och, yes, det är en jävla skillnad på dagens Fjärilsciklider, och hur de var förr) -Fjärilsciklider inte har fått med sig föräldrarnas förmåga att ta hand om sina yngel.
            Detta beror på, tror jag, att man ofta lyfter över ynglen, till och med innan de kläckts, till något annat kar och driver upp dem på så sätt, alltså utan föräldrarnas "uppfostran".
            Nu får det vara som det vill med moderna metoder, och jag säger inget om det, men om man tar det lite isigt och har en god miljö i sitt kar, väntar ut några lekvilliga par så är det en lätt match att ha ett eller flera par Fjärilsciklider som leker och drar upp ungar.
            Fjärilarna går nog bäst i ett kar på runt 150 liter och uppåt och brukar trivas runt 26 grader eller däromkring.
            Hoppas du får igång din Fjärilsodling!!

            /Max

            Bilder: http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
            Detta inlägg är inte för gammalt, bara så ni vet...

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            Arbetssätt...