Hur gamla blir diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grus
    • December 2004
    • 24

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    En hög temperatur ökar ju energiförbrukningen och förkortar livslängden och när du skriver "rätt temperatur" ovan så antar jag att du menar den onaturligt höga temperatur som många diskusodlare håller på sina diskus. I så fall är "rätt temperatur" om man ser till att fisken skall få en lång livslängd.
    Självklar så menar jag att "Rätt temperatur" i detta fall är en något högre temperatur än vad den i normala förhållanden ska vara. Och det är ju det jag försöker få fram, gör man rätt så går det bra - gör man "fel" så kan det gå sämre.
    Huruvida 30 grader för en odlad diskus är onaturligt eller ej kan ju dristas i det oändliga, men att dom SKALL hållas vid 30 grader är nog första gången jag hört.

    Själv håller jag mina fiskar i 29 gradigt vatten, det fungerar utmärkt. Jag har ytterst sällan inre och yttre parasiter och fiskarna trivs och växer bra.

    Denna sak kanske hör hemma i diskusforumet men jag anser att den Diskus som idag finns i Sverige håller en relativt hög kvalitet. Vill man ha riktigt bra kvalitet så söker sej dom flesta till Danmark eller Tyskland. Vill man ha annorlunda diskus så söker man se till Asien (med varierande kvalitet).
    Varför ska då vara "fel" av en svensk diskusodlare att utvecklas, använda sej av dom metoder som fungerar och därigenom kunna få upp den svenska diskusen till en nivå som kan liknas med den Danska och Tyska?

    MVH

    Claes

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Själv håller jag mina fiskar i 29 gradigt vatten, det fungerar utmärkt. Jag har ytterst sällan inre och yttre parasiter och fiskarna trivs och växer bra.
      Nu är det väl som så att som konsument så tycker jag att man skall informeras om de fiskar man köper är odlade under någorlunda naturliga förhållanden eller under extremt artificiella förhållanden (som du håller dina).
      Själv föredrar jag det naturliga både vad gäller arter och färger och uppdragningsförhållanden (oavsett art) och betalar hellre lite extra för detta. Med detta inte sagt att jag är motståndare vare sig till varmvattenodlade oxhjärtediskusar, konstiga papegojciklider eller malawikorsningar. De som gillar sådana och håller på med dessa skall självklart få göra det.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Grus
        • December 2004
        • 24

        #18
        Skönt är väll att smaken är olika.

        Självklart ska konsumenten informeras om under vilka förhållanden fisken är uppdragen. Jag informerar kanske dom som köper fisk av mej mer än vad som behövs (om man nu kan det?).

        Hur kan du säga att jag håller mina fiskar under "extremt arteficiella förhållanden" bara genom att veta min vattentemperatur?

        Är väll i och för sig inte så svårt att räkna ut efter som att jag "odlar" (om jag nu ska kalla mej för odlare?).

        Jag matar mycket och där av håller jag mej för tillfället till BB kar med gott om rötter i. När mina avelsfiskar vuxit klart kommer jag inreda en Amazon biotop till dom som vi tillsammans kan njuta av.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Hur kan du säga att jag håller mina fiskar under "extremt arteficiella förhållanden" bara genom att veta min vattentemperatur?
          Nåväl - nog nämnde du väl nåt om oxhjärta i ditt förra inlägg
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Angående diskusars temperaturtålighet kan jag nämna ett exempel som inträffade för ett 10-tal år sedan.
            Jag hade diskusar ihop med bl.a. dolksticktetra (enormt stora fina ex), jordätare (kommer inte igåg arten) samt lite L-malar och Corydoras i ett 1600 liters akvarium.
            Så försvann strömmen i hela lokalen under närmare 3 dygn och temperaturen sjönk rejält. Kommer inte ihåg hur mycket men det var en bra bit under 15 grader i alla fall. De enda som klarades sig helt utan problem var L-malarna och diskusen. Samtliga tetror dog, de flesta jordätare och även många Cory.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • jolle
              • November 2004
              • 61

              #21
              vet inte om jag e helt ute och cyklar nu men jag har fått för mej att de flesta tropiska fiskar leker vid en regnperiod då vatten stiger och tillgången till mat ökar. om det nu så är fallet i amazonas som redan har mer eller mindre regnperiod hela tiden borde det påverkas av områden runt omkring åxå. dvs glaciärerna avger smält vatten som sedan tar sig neråt och fyller på floden och biflöden som med bara de extra mängder regn som kommer borde sänka temperaturen i vattnet då det borde forsa snabbare och inte hinna stanna upp och påverkas av den vanliga värmen som är. om då 28,5 är den mest optimala tempen för deras fortplantning och vad jag tror att vattnets temp sänks vid en regnperiod så undrar jag vart man mäter vatten temperaturen.... i mitten av en flod (biflöde), i kanten eller var fisken står.... hur vet man vad fisken trivs bäst i? den tål ju bra över 30 grader.. då borde ju tamperaturen sjunka till 28,5..? lite funderingar bara....
              kan för övrigt tillägga att jag håller mina discusar i ca 28 grader och när jag vill sporra till lek så gör jag ett vatten byte för att simulera regnperiod dvs nytt "rent" vatten och en lägre temperatur (regn och smältvatten) än det som e i akvariet..
              har annars ca 30 för att påskynda kläckning och frisimmande och sedan ämnesomsättning hos de små.
              Senast redigerad av jolle; 16 January 2006, 02:45.

              Kommentar

              • jolle
                • November 2004
                • 61

                #22
                ingen som har vetskap eller andra teorier?

                Kommentar

                • jolle
                  • November 2004
                  • 61

                  #23
                  hittade en intressant grejj angående detta med temp/värden om någon är intresserad så kanske detta kan vara till hjälp.
                  Denna webbplats är till salu! biotopaquarium.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, biotopaquarium.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Nu är det väl som så att som konsument så tycker jag att man skall informeras om de fiskar man köper är odlade under någorlunda naturliga förhållanden eller under extremt artificiella förhållanden (som du håller dina).
                    Själv föredrar jag det naturliga både vad gäller arter och färger och uppdragningsförhållanden (oavsett art) och betalar hellre lite extra för detta. Med detta inte sagt att jag är motståndare vare sig till varmvattenodlade oxhjärtediskusar, konstiga papegojciklider eller malawikorsningar. De som gillar sådana och håller på med dessa skall självklart få göra det.
                    Något lite gammal tråd
                    Jag gillar attityden i den. Att jag som köpare av diskus bör få veta hur den fötts upp. Tänker här på temperatur. För om "alla" odlar vid 29 grader och uppåt blir det ju en avel som leder till fisk som kräver den temperaturen och det har jag ju som köpare ingen nytta av.
                    Senast redigerad av Gäst; 28 February 2021, 10:43.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...