Varför äter inte mina Scalarer husmanskost ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Libby
    • May 2010
    • 5

    Varför äter inte mina Scalarer husmanskost ?

    Hej!
    Köpte ett 200L akvarium i våras och lite senare köpte jag 6 st juveniler Red Back Macapuru Angel. Idag är dom vuxna och har färgat ut, ett par har lite kvar. Men nu undrar jag om dom är speciellt svåra med mat? De är ju så kräsna att jag aldrig varit med om maken! Jag har försökt med allting: flingfoder, pellets, gelefoder, frysfoder i olika kombinationer. Inget duger! Blackworms är det enda som faller dem på läppen och levande förstås. Akvariet är stort och högt (Lido), det sämsta köp jag har gjort, men det är dock mycket snyggare än de rektangulära är, enligt mig. För att hålla reda på mina fiskar bland all växtlighet så lyckas jag inte så bra. Tre kommer fram och visar sig då och då. Resten av gänget huserar nån annan stans. Jag funderar om det kan ligga 3 döda Scalarer bland alla grönväxter långt därinne. Vet inte när jag såg dom sist. Sen härom dan kom en av dem fram ur växtligheten och hade fått spelet på en annan fisk som tydligen var för nära hans revir. Vilken jakt! Jag var så glad att jag satt utanför.Kan det va så att han har bildad par och de har ägg i djungeln därinne? Ja, jag undrar, och vad tror ni? Nån som har en ide'? Är dom kräsna eller överlever dom på bottenskrapet. Jag har bara väntat mig att de helt enkelt skulle dö? Ingen är mager tycker jag.

    Hälsningar
    Libby
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Stress kanske? En stressad fisk äter inte och håller stressen i sig så kan det leda till att dem sakta tynar bort och till slut dör.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Libby
      • May 2010
      • 5

      #3
      Tack för svar åheim!
      Jag tror jag hittat svaret nu. Dom har ich! Alldeles i början vad jag kan se. Så igår var det bara att sätta igång medicineringen och hoppas att allt går enligt planen. Ich är väl om något, stressande för fisken!
      Mvh
      Libby

      Kommentar

      Arbetssätt...