Herotilapia multispinosa ihop med andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias_K

    • March 2022
    • 2

    Herotilapia multispinosa ihop med andra fiskar?

    Fick äntligen hem ett par (6cm hane 5cm hona)för 5 dagar sedan som vi trodde skulle gå ihop med befintliga fiskar i vårat 240liters akvarium. Enligt fiskaffären och diverse internetsökningar skulle dessa "fredliga" ciklider gå ihop med t.ex. regnbågsfiskar och siamesiska algätare.

    Idag fick vi skicka av cikliderna till en kompis akvarium efter att hanen bitit av stjärtfenan på en algätare, jagat våra boesmans regnbågsfiskar så mycket att dessa inte ätit på flera dagar och tappat färgen helt. Så fort en algätare kom inom ett halvt akvarium ifrån ciklidhanen attackerade han. Även honan blev tuggad på och jagad runt akvariet så det känns som att just den hanen var lite speciell. Hanen åt inte någon direkt mat heller, han tuggade och spottade ut oavsett vad vi stoppat i... Allt från flingor till vita mygglarver och granulat spottades ut. Lite mat svaldes ibland men corydoras åt och var pigga så blev mat till dessa i alla fall.

    Lustigt nog lät cikliderna våra corydoras vara ifred och även vår snow white longfin ancistrus.

    Hade vi otur med detta paret eller ska vi överge tanken på multispinosaciklider i detta akvariet och eventuellt köra i ett annat med lite tåligare fiskar som kan "slå tillbaka"?
  • Måns
    • June 2002
    • 191

    #2
    Min erfarenhet av dem är att de är väldigt fredliga. Inte ens när de har yngel så har mina mer än hotat andra fiskar.
    Antingen har du fått någon väldigt speciell individ, eller så är det någon annan art som de förväxlat i affären.
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

    Kommentar

    • Mattias_K

      • March 2022
      • 2

      #3
      Den var rätt speciell tror jag. När den hamnade i kompisens akvarium med Malawi så gick den till anfall från första sekund. Hade dock lugnat ner sig lite nu då den inte hade något att hämta i det karet.

      De flesta fiskar hemma i det akvariet har börjat återhämta sig i alla fall.

      Kommentar

      Arbetssätt...