Ciklider i kallare vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Ciklider i kallare vatten?

    Hej!
    Med tanke på de närmaste chockartade elpriserna samt hänsyn till miljön så har jag tänkt om när det gäller min nystartav 350l karet.

    Min tanke var att hålla 23-24 grader i karet. Men tänker nu att hålla runt 21 grader istället. Karet står i källaren där det är ca 20 grader. Det kommer vara väldigt mycket växter och pH runt 7,4-7,8. Har ganska högt pH i kranen och ca 3 kh.

    Vilka ciklider (eller annan intressant fisk) rekommenderar ni? Helst under 10 cm.
    Gillar Apistogramma och gjorde en sökning här på sidan med angiven temperatur, fick då upp 8 st Apistor (se nedan) som jag aldrig hört talas om och aldrig sett i min affär.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Apisto.jpg
Visningar: 317
Storlek: 113,2 KB
ID: 2434444
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Jag gillar ju mina CW009 corydoras väldigt mycket och om jag förstått det rätt kan de gå i runt 20 grader, det gäller nog flera sorters corydoras kan jag tro. Ciklider kan jag nada om men har för mig att apistogramma borelli kan gå kallt?

    Elpriserna har för övrigt fått även mig att rygga tillbaka lite men men, miljön tror jag tyvärr är körd alldeles oavsett, kalla mig cynisk och visst försöker jag göra mitt men med rådande konsumtionsmönster, överfiske, avverkning av regnskog, bilar osv så tror jag tyvärr varken det gör till eller från.
    Senast redigerad av Munin; 16 January 2022, 14:57.

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      #3
      Läst på lite nu av intresse(och för framtida projekt såklart, jag har slutat lura mig själv . Gymnogeophagusar verkar kunna gå i kallt vatten och dessutom må bra av att göra det periodvis under året, kanske skulle ett kar utan värmare fungera för dessa.

      "Temperature: Prefers water a little cooler than most other South American cichlids. Somewhere in the range 70-77°F (21-25°C) is best. Most experts agree that the species does best with an 'overwintering' period of 3-4 months, during which the temperature is maintained around 60-64°F (16-18°C). This simulates the changing seasons in its natural, subtropical waters. It's thought that the lifespan of the fish may be reduced substantially without this artificial 'winter'. It may be worth investing in a programmable chiller for a tank containing this species in order to maintain these very specific conditions. Unfortunatel,y this adds significant cost to the setup, making it an expensive proposition."

      Det står skriver om exempelvis gymnogeophagus balzanii på en ansedd(?) sida.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #4
        Vad smart. Jag vet att det skrivits om ciklider från Uruguay som går i kallare vatten på www.ciklid.org
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          Munin Tack för tipsen!
          G. Balzanii känner jag till, den blir dock lite för stor för min smak.
          Någon Corydoras får det absolut bli!
          Kanske någon killifisk.
          Och Kardinalfisk.
          Har läst att en del barber klarar låga temperaturer.

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11215

            #6
            Här var tråden:https://www.ciklid.org/forum/forum/a...attenscilkider
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              #7
              Tycker fler av gymnogeophagerna är väldigt fina och verkar väl kanske vara det bästa alternativet för ett akvarium utan värmare i svenskt klimat, vad det gäller ciklider förstås.

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                #8
                Ursprungligen postat av admin
                Tackar!
                oj, 15 grader i akvariet

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  #9
                  Ursprungligen postat av Munin
                  Tycker fler av gymnogeophagerna är väldigt fina och verkar väl kanske vara det bästa alternativet för ett akvarium utan värmare i svenskt klimat, vad det gäller ciklider förstås.
                  Jag har dålig koll på de andra arterna i det släktet. Har bara sett balzanii i affären. Är de andra arterna lätta att få tag på?

                  Kommentar

                  • stefanr72
                    • November 2010
                    • 1022

                    #10
                    Jag har för mig att vattentempen i stora kar kunde sjunka ner till 15-16 grader vintertid. Hans tropiska sydamerikanare frodades bra ändå.

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      #11

                      Kommentar

                      • Lusse

                        • April 2008
                        • 328

                        #12
                        Ja det har den fördelen att när man tar bort doppvärmaren så tar man bort en mycket liten risk att den hänger sig i på/on läge med förödande konsekvenser för invånarna i karet.
                        (Har inte haft det problemet men sett ett par YouTube:ers som råkat ut för det.)

                        I och för sig ovanligt och mycket låg chans att det händer men tar man bort doppvärmaren så har man minskat chansen till 0%.

                        Jag kör också utan doppvärmare för just den saken men har ändå 24.5°-25° C så den behövdes inte egentligen.. Cikliderna är lite lugnare behöver inte "elda på" dem.

                        Men har tyvärr inga bra rekommendationer åt dig.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          #13
                          Att värmaren skulle koka fiskarna får man nog beteckna som en risk, förlåt men det är en av de saker jag hakat upp mig på att folk, i allmänhet, inte skiljer på risk och chans- så tråkig människa är jag Men ja det är ju en klar fördel att slippa riskera kokad fisk, egentligen finns det väl mest fördelar med att ha akvarium utan värmare, problemet är ju som sagt vad man kan stoppa i akvariet.

                          Jag kan inte mera om gymnogeophager än det jag läste igår, om de är ovanliga eller inte vågar jag inte svara på men jag har inte sett dem (överhuvudtaget) på min lokala affär, o andra sidan har jag inte kollat heller. Kanske kan kolla på Imazos(Vad heter den andra stora grossisten nu igen? Glazer?) listor och be affär ta in om det finns.

                          Kommentar

                          • Tyko
                            • April 2015
                            • 279

                            #14
                            Apistogramma borelii och Laetacara dorsigerus bör inte ha något problem med temperaturer ner mot 15C (https://www.apistogramma.com/forum/t...rientes.14700/), så länge du inte köper väldigt hårt avlade exemplar. Sedan så är 20C fortfarande ganska varmt, så de flesta arter med utbredning längs med Anderna eller söderut in i Argentina/Uruguay bör trivas bra.

                            Kommentar

                            • Yadina
                              • December 2014
                              • 367

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lusse
                              Ja det har den fördelen att när man tar bort doppvärmaren så tar man bort en mycket liten risk att den hänger sig i på/on läge med förödande konsekvenser för invånarna i karet.
                              (Har inte haft det problemet men sett ett par YouTube:ers som råkat ut för det.)

                              I och för sig ovanligt och mycket låg chans att det händer men tar man bort doppvärmaren så har man minskat chansen till 0%.

                              Jag kör också utan doppvärmare för just den saken men har ändå 24.5°-25° C så den behövdes inte egentligen.. Cikliderna är lite lugnare behöver inte "elda på" dem.

                              Men har tyvärr inga bra rekommendationer åt dig.
                              Vi har bara ca 19-20 grader i källaren så jag måste ändå använda värmare om jag ska upp i 21 grader. Inte värt att höja tempen i hela källaren.
                              jag använder dock 2 st mindre värmare så att om en fastnar på så bör den inte höja tempen så värst många grader.

                              Har du >24 grader inomhus?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...