Discus!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    Discus!?

    Hej!
    jag har bestämt mig för att skaffa discus och jag har läst ihjäl mig på skötselråd.
    Det är dock några saker som är lite oklara för mig! Så jag tänkte fråga er som har lite kött på benen vad ni anser/tycker!
    Jag har ett 350l som just nu håller på att köras in med rödmuns tetra.
    .jag har 8,2-8.3i ph (bor i malmö)
    Jag kommer beställa stendker discus.
    1. måste jag göra något med pht?
    2.Jag vill ha så fina välmånde discus som möjligt påverkar ph värdet utseendet, matlusten, sjukdomsrisken, på discusen?
    3. Jag vill inte ha så många diskus måste man köpa 8-10 stycken om man köper dem som små 6-8cm . Eller funkar 5 st? Risker/ fördelar?
    Anledningen att jag frågar är för att stendker rekommenderar att man minst ska ha 10st om de är 10cm eller mindre och att de ska gå trångt.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Att man bör ha många ungdiskus på liten yta tillhör grundkursen inom diskushållning. 5 småttingar i ett 350l kar är ingen bra plan. Skaffa fler fiskar och ett mindre uppväxtkar. Dina värden ska vara acceptabla enigt deras hemsida. Det viktigaste är att vattenvärdena inte varierar för mycket.

    Kommentar

    • Pop81
      • May 2019
      • 130

      #3
      Hej! Ok tack för rådet! Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha ett akvarie till i lägenheten då jag har kämpat med regeringen för att få in 350litarn. Så jag antar att jag får lägga discus på hyllan tills jag har råd lägga tio tusen på vuxna discus istället:/

      Kommentar

      • Pop81
        • May 2019
        • 130

        #4
        Sen angående ph värdet så är mellan 7-8 acceptabelt enligt dem. så ligger lite högt även där tycker det är lite tråkigt då jag köpte akvariet för att jag skulle kunna ha discus, men det blir väl till att spara till vuxna exemplar

        Kommentar

        • Pop81
          • May 2019
          • 130

          #5
          Men om vi ponerar att jag har mitt 350l hur många 6-7cm hade jag behövt köpa då för att det ska funka? Är väldigt sugen på discus !

          Kommentar

          • Pop81
            • May 2019
            • 130

            #6
            Ingen som kan hjälpa mig!? Jag får så himla mycket info överallt och den är väldigt tvetydig! Mina förutsättningar är som jag skrivit innan ett 20 tal tetror lite corydoras som kommer om två veckor. Jag är på läst om övriga saker gällande vattenkvaliteten bakterie osv det enda jag undrar över är antalet discus man bör köpa om man inte köper dem som 10cm+ Jag har ett eheim pro4 600 och ett oase biomaster 850 ytterfilter fyllt med eheim pro substrate bortsett från förfiltret och en korg alla pondguru. Vattenbyten är inga problem hade tänkt mig två 30% vattenbyten per vecka.

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1026

              #7
              Ursprungligen postat av Pop81
              Men om vi ponerar att jag har mitt 350l hur många 6-7cm hade jag behövt köpa då för att det ska funka? Är väldigt sugen på discus !
              Kan du verkligen inte få regeringens tillstånd att tillfälligt skaffa ett litet kar?

              Kommentar

              • Pop81
                • May 2019
                • 130

                #8
                Nä tyvärr vi bor litet och ha en liten knodd på 2.5 år. Jag har precis fyllt 40 och lyckades då uppgradera mitt 240l till ett 350l! Efter 2 års tjat!!! Så det ser mörkt ut på den fronten tyvärr:/

                Kommentar

                Arbetssätt...