Bolivianska fjärilar med vanliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Farsot
    • March 2021
    • 132

    Bolivianska fjärilar med vanliga?

    Hej
    Jag har kommit över 8 små unga bolivianska fjärilsciklider genom ett byte med en privatperson. Karet är 240 liter. Kan de funka att introducera vanliga fjärilsciklider också eller kommer de bråka?

    Jag tänker mig att jag så småningom kanske inte ”behöver” 8 bolivianer utan kan skänka de vidare?

    Undrar också hur lång tid det tar för bolivianer att bli fullvuxna, lekmogna och ”färga ut”?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Farsot; 02 May 2021, 18:44.
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Hej! Revirhävdande ciklider kan alltid ”bråka” med varandra. Det lär bolivianerna göra med varandra också på sikt även om de är den enda sortens ciklid i karet. Jag hade, oavsett storlek på karet, inte blandat bolivianer med vanliga fjärilar främst av den anledningen att bolivianerna kommer se färglösa, tråkiga och bleka ut i jämförelse med de vanliga. Bolivianerna kommer absolut komma mer till sin rätt, och se vackrare ut, om de inte blandas med vanliga fjärilar.

    Kommentar

    • Farsot
      • March 2021
      • 132

      #3
      Förstår hur du tänker. De är ju fortfarande små så iom det är de ju också lite färglösa just nu. Hur lång tid innan de blir ”roligare” i färgen? Som stora tycker ja de ser söta och trevliga ut. Brukar det va svårt att skicka dom vidare när de börjar bråka och man kanske vill spara ett lekpar? Jag menar finns det en bra marknad för dessa? Fick dom i utbyte mot gröna neontetror, vet liksom inte deras värde...

      Förresten, är det en bolivian du har på din profilbild?

      Hade kanske tänkt tillföra citrontetror också, skulle det funka med bolivianer? Vill gärna ha en gul stimfisk.
      Senast redigerad av Farsot; 02 May 2021, 20:00.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #4
        Jag tycker bolivianer är jättefina! Det är bara det att bredvid en vanlig fjäril kommer även den snyggaste bolivianen att se blek ut.

        Ja, min profilbild är på en bolivian. Möjligen är bilden något färgförstärkt. När jag köpte mina bolivianer såg de helt gråa ut i några dagar om jag minns rätt. Sedan började de färga ut och blev med tiden väldigt snygga. Vill minnas att de även lekte ganska snabbt men det beror ju på hur gamla de är när man tar dem också. Jag vet inte riktigt när de brukar bli lekmogna. Det är en väldigt trevlig, robust och lättlekt fisk!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #5
          Tror Citrontetror skulle funka fint med bolivianer. En annan (delvis) gul och fin fisk är gul fantomtetra.

          Kommentar

          • Farsot
            • March 2021
            • 132

            #6
            Tack för svar!
            Vad brukar/brukade du mata dina bolivianer med?

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #7
              Jag matar med olika sorters foder; flingor, små pellets, frysfoder typ artemia samt svarta- och vita mygglarver, ärtor/ zucchini samt levandefoder (mest blackworms).

              Kommentar

              • Farsot
                • March 2021
                • 132

                #8
                Tack. Hittills har mina bara uppskattat Bloodworms, de verkar än så länge bara äta från botten, de har nafsat lite på wafers/tabletter. Jag har förstått att Bloodworms är omdiskuterat men det visste jag inte när jag blev lurad att köpa dom i affären. Vilket frysfoder är mest energitätt?

                En har redan börjat mopsa sig, hen är lite större och verkar mer utfärgad. Att den mopsar sig, kan det vara ett tecken på att det är en hane?

                Kommentar

                Arbetssätt...