Nyintroducerad A. borellii som hänger vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fileunderwater
    • March 2021
    • 22

    Nyintroducerad A. borellii som hänger vid ytan

    Jag skaffade mina första två Apistogramma borellii igår, och idag hänger hanen bara passivt uppe vid ytan. Fenorna är inte tilltryckta, men den står i stort sett stilla och hänger lite mot en flytväxt, i ca 45 grader. Honan verkar ha anpassat sig bättre och patrullerar istället runt botten. Igår kväll och natt (dvs första tiden) så var även då honan mer framåt, och hanen stod mest i en växt och stack ut huvudet ibland. Han verkar dock nästan "sämre" idag, även om den är mer synlig.

    Vanligt beteende eller något att bli orolig för? Bara avvakta några dagar för att ge den mer tid? I butiken så såg båda fiskarna pigga ut och rörde sig aktivt runt i akvariet.
    Senast redigerad av fileunderwater; 10 April 2021, 11:47. Anledning: Tillägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Han är nog rejält stressad så släck karet i nån dag och låt dem vara är mitt råd
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • fileunderwater
      • March 2021
      • 22

      #3
      Ok, tack för svar. Släckte faktiskt strax efter att jag skrev inlägget. Akvariet är inte särskilt fisktätt (kolglödstetra och otocinclus), och inget större eller aggressivare än Apistosarna, så tycker inte att sällskapet bör vara problemet. Vattenvärden ser bra ut (nitrit på noll och nitrat på 1), så tycker inte heller att det bör vara ett problem. De fick även acklimatiseras relativt långsamt med koppning (ca 1 timma), och såg OK ut då.

      Han står fortfarande i ett hörn med brant kroppslutning och munnen mot ytan. Färgerna ser ok ut (jämfört med vid inköp) och flämtar inte extremt, men den ser rätt så utslagen ut annars. Bara att vänta och hoppas antar jag.

      Kommentar

      • fileunderwater
        • March 2021
        • 22

        #4
        Uppdatering; ser inte ljust ut. Igår började den simma med rotation under dagen (kan inte hålla kroppen i position), och med kroppen/stjörtfenan böjd åt vänster. Har ju därför ingen chans att äta heller. Idag på morgonen samma sak, men ligger mest på botten inne i en växt, med flämtande andning. Vet inte om denna typ av reaktion kan komma av stress/miljöombyte i sig eller, eller om den dragit fram något underliggande.

        Kommentar

        • fileunderwater
          • March 2021
          • 22

          #5
          Död nu i eftermiddag. Snabbt förlopp. Sista tiden var den stelt böjd i sidled. Vet inte om det kan tyda på någon specifik orsak.

          Kommentar

          Arbetssätt...