Discus, hur många vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klaran99
    • December 2020
    • 1

    Discus, hur många vattenbyten?

    Har funderingar på att skaffa Discus till mitt 450L akvarium med ytterfiltret fx6. Det jag undrar är hur pass svåra de verkligen är att ha att göra med? Hur ofta tror ni att jag måste göra vattenbyten?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Det beror helt på hur många diskusar du ska ha i karet.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Ursprungligen postat av Klaran99
      Har funderingar på att skaffa Discus till mitt 450L akvarium med ytterfiltret fx6. Det jag undrar är hur pass svåra de verkligen är att ha att göra med? Hur ofta tror ni att jag måste göra vattenbyten?
      Läs gärna igenom Ekenberg`s grymma tråd, https://www.zoopet.com/forum/forum/-...-brutet-löfte
      Där skriver han hur mycket som helst om sina diskus, från inbitet Malawiproffs till nybörjare på diskus. En resa som verkligen gått upp och ner. Det mest fantastiska med Ekenberg är att han inte är blyg för att dela med sig utav misstag och motgångar och vilken du verkligen kan ta lärdom utav ifall du läser igenom hans tråd. Lång men väl värd, du kommer att lära dig massor.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Klaran99
        Har funderingar på att skaffa Discus till mitt 450L akvarium med ytterfiltret fx6. Det jag undrar är hur pass svåra de verkligen är att ha att göra med? Hur ofta tror ni att jag måste göra vattenbyten?
        Jag är ingen diskusägare men jag vet att dem vill ha väldigt "rent" vatten dvs. låg bakteriehalt och låg koncentration av nitrat. Ofta matar folk sina diskusar kopiöst mycket och det pratas om snabb tillväxt, men mat (och då inte minst oxhjärta) förstör ju vattenkvalitén och skapar en bakterie-explosion och då blir det problem. Jag skulle mata försiktigare och ha en mer långsam tillväxt, för vem har bråttom? Jag skulle byta ca 50% vatten varje vecka och inte ha mer än 4-6 diskus.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • skaggerik
          • May 2020
          • 47

          #5
          Ursprungligen postat av åheim

          Jag är ingen diskusägare men jag vet att dem vill ha väldigt "rent" vatten dvs. låg bakteriehalt och låg koncentration av nitrat. Ofta matar folk sina diskusar kopiöst mycket och det pratas om snabb tillväxt, men mat (och då inte minst oxhjärta) förstör ju vattenkvalitén och skapar en bakterie-explosion och då blir det problem. Jag skulle mata försiktigare och ha en mer långsam tillväxt, för vem har bråttom? Jag skulle byta ca 50% vatten varje vecka och inte ha mer än 4-6 diskus.
          Ursprungligen postat av åheim

          Jag är ingen diskusägare men jag vet att dem vill ha väldigt "rent" vatten dvs. låg bakteriehalt och låg koncentration av nitrat. Ofta matar folk sina diskusar kopiöst mycket och det pratas om snabb tillväxt, men mat (och då inte minst oxhjärta) förstör ju vattenkvalitén och skapar en bakterie-explosion och då blir det problem. Jag skulle mata försiktigare och ha en mer långsam tillväxt, för vem har bråttom? Jag skulle byta ca 50% vatten varje vecka och inte ha mer än 4-6 diskus.
          Jag skulle sikta på 7-10 fiskar. Ju färre fiskar desto mer bråk, sämre aptit och större risk för att någon blir utstött. Det är just när någon blir utstött/mobbad som man ofta får problem med sjuka fiskar. Mobbing - äter sämre - stress - vit skit/sluta äta - flagellater.

          Kommentar

          • Selafiel
            • June 2020
            • 137

            #6
            Jag kör med 4 diskus, ett 40-tal tetror, 15 oto, 2 scalarer i 450 liter och byter cirka 25% var 10e dag. Matar med oxhjärta regelbundet.

            Har förutom Juwels innefilter satt in ett filter till, ett Fluval U4.

            Kommentar

            Arbetssätt...