Hane som jagar runt och nafsar på honan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Hane som jagar runt och nafsar på honan?

    Så i söndags hade mitt bågciklid par lekt på en rot ju, och under tiden som honan vaktade äggen var hon väldigt kaxig och kunde jaga bort hanen. Men idag så såg jag att alla äggen var borta och hanen jagade runt honan i akvariet (mer aggressivt än han gjort tidigare). Honan gömmer sig nu oftast antingen under en utav rötterna eller ovanför filtret i hörnet av akvariet. Såg också i helgen att båda cikliderna var tilltufsade på fenorna och blev orolig om de var sjuka men hanen är bara knappt tilltufsad på två fenor medans honan har betydligt större skador på fenorna (inga andra fiskar har några skador på sina fenor). Kan det vara så att hanen har bidragit till honans skador? Tänker att det kanske är bäst att separera dem, har inget extra kar igång men har en plastback med akvarieväxter i som jag skulle kunna sätta i doppvärmare och ev. filter i om det behövs. Ska jag flytta ner hanen där och se om honans fenor läker ihop?
    112L växt/sällskapsakvarium
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    #2
    Var orolig att hanen skulle stressa ihjäl honan så jag håvade upp honom och satte honom i det gamla karet jag temporärt satt upp med lite grus, filter och växterna jag tänkt plantera i det stora karet. Men nu är ju frågan vad jag ska göra nu? Ska jag vänta ett tag och sätta ner honom igen när jag "planterat om" karet, ska jag se om jag kan lämna tillbaka honom och byta in mot en ny hane, eller ska jag ha 2 honor till honom? Tror inte karet är tillräckligt stort (112 liter) för 2 par av bågciklid, men hade det kunnat vara en lösning annars?
    112L växt/sällskapsakvarium

    Kommentar

    Arbetssätt...