Fjärilciklider 2hobor en hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 237
    • July 2019
    • 79

    Fjärilciklider 2hobor en hane?

    Köpte 2 honor och en hane på rekommendationer av zoobutiken.
    Bör jag köpa en till hane? Har 260l akvarium.
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Jag är inte expert och har bara haft dem ett kort tag - men så mycket vet jag iallafall att det inte är en art man har i två par. Hanarna är riktigt stridslystna och kommer att slåss järnet om de bara har en hona var. Antingen ska du ha ett par - eller en hane med flera honor. Jag brukar väl gå på ungefär en hane till 2-4 honor när det är elaka arter som typiskt lever i antingen par eller harem.
    För fjärilar (och många andra) är riktigt elaka mot även honorna ibland. Och då är det skönt för honorna att vara några stycken så att hanen kan sprida ut mobbningen.

    Ska man ha mer än en hane av någon sådan art vars hanar slåss och konkurrerar aggressivt - måste man ha samma fördelning - ett antal honor per hane. Ju fler desto bättre, för då har hanarna tillräckligt med honor för att inte behöva ha ihjäl varandra i kampen om harem. (De kan mycket väl döda varandra - och fjärilar är säkerligen inte annorlunda då de är ganska griniga fiskar).

    Kommentar

    • 237
      • July 2019
      • 79

      #3
      Ok! Tack för svar
      Då avvaktar jag med att köpa en till hane. Tyckte bara att ena honan såg lite ensam ut och läst att det ”ska” kunna gå bra om det blir 2 par.

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #4
        Ursprungligen postat av 237
        Ok! Tack för svar
        Då avvaktar jag med att köpa en till hane. Tyckte bara att ena honan såg lite ensam ut och läst att det ”ska” kunna gå bra om det blir 2 par.
        Tja, kanske någon annan skulle säga emot mig men jag har svårt att tro att det skulle funka så värst jättebra även i ett så stort kar. För de kommer att mötas och jag bara tycker att det är onödigt att ens riskera tjafs för det påverkar hela tanken. Det finns liksom ingen bra anledning att göra det, IMO.

        Jämna par hade jag aldrig haft av en art som är så revirhävdande och "macho" :P Skulle jag ha mer än en hane av en sådan art skulle jag se till att ha iallafall tre honor per hane och då bara i ett stort kar. Jag ska skaffa honungsgurami till mitt kar när det cyklat klart och även om honung ska vara de "snällaste" är de ändå ökända för att bråka järnet både med hanar av samma art och med andra fiskar som liknar dem för mycket. Det blir helt enkelt tryggare, lugnare och trevligare att bara ha en kung i huset och resten damer
        Djur är ju djur och oavsett om man tycker att deras idéer är så värst jämställda, så är det ju så de funkar Hahaha

        Med många arter är det väldigt lockande då hanarna ofta har mycket mer färg - så folk köper för många hanar och sedan blir det trubbel... Dock har jag sett ilskna arter funka bra när man BARA har hanar. Då har de ingen riktigt stark anledning att slåss. Men just med fjärilar har man ju bra färg på honorna också så generellt undviker folk att felbalansera. Katastrof blir det ju om man har flera hanar och bara en hona :S

        Men du kan ju köpa en eller ett par honor till? För då lär de "överblivna" honorna gå tillsammans. Och när hanen blir på lekhumör så har han fler att jaga runt.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ah just det - jag glömde. Jag är inte hundra på att det gäller för fjärilar men det brukar gälla för de flesta macho-arter; de kan ge sig på även fiskar som liknar dem själva. Det avråds t.ex. från att ha olika arter av gurami (och många fler arter) ihop om man har hanar - då de kan ge sig på allt i samma storlek eller samma utseende. I en stor tank kanske det funkar bättre. Men de går helt enkelt på "ungefär lika stor, ser ut ungefär som jag, har samma områden i tanken" - och ger sig på annan fisk vare sig de är av samma art eller ej. Antingen för att vakta honor eller revir. Eller både och.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Fjärilar bildar par och hanen kommer inte leka av båda honorna. En fördel med två honor är att hanen, mellan lekarna, sannolikt kommer jaga på båda honorna varför honan som han väljer att leka med inte kommer att få ta allt jagande. Nackdelen är att när paret leker kommer den ensamma honan bli väldigt utsatt. Det kan funka med två par i ditt kar, men mycket beror på hur det är inrett. Hanarna kommer att mäta sig med varandra och när de möts vid revirgränsen kan det bli bråk. Min erfarenhet av fjärilar är dock att de är ganska milda. Två jämnstora hanar kommer visseligen att tjafsa men det är inte någon strid för livet. Det större problemet brukar vara att honan/honorna blir hårt jagade mellan lekar, när/om paret hamnar i ofas med varandra. Då jagar hanen honan intensivt vilket kan stressa henne och i förlängningen göra att hon blir svag och sjuk. Det är här inredningen kommer in. Det måste finnas gott om gömställen och rötter/växter som bryter siktlinjen så att honan kan komma undan. Ska man ha flera hanar är det en fördel att släppa i dem samtidigt så att ingen redan har hunnit etablera revir.
            ​​​​​​
            ​​

            Kommentar

            • 237
              • July 2019
              • 79

              #7
              Då blir det lite svårt i min situation. Ska i med fler växter (beställt)
              Hanen har väl redan fixat sitt revir. Om jag då släpper i en till hane nu så kommer det bli krig?
              Zoobutiken borde ha rekommenderat 2 hanar och 2 honor på en gång eller bara en hona och en hane. Dom rekommenderade starkt 2 honor och en hane.
              Om jag bara har som nu med 2 honor och en hane så blir det kanske också jagande och utstötande.
              Ena honan är lite mindre än den andra honan. Skulle det lösa nått med att ha en till mindre hane till den honan?
              Eller ska jag skänka bort en hona?

              Är ju en otroligt fin fisk med otroligt fina färger

              Kommentar

              • 237
                • July 2019
                • 79

                #8

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #9
                  I din situation skulle jag ha lite is i magen. Låt det vara som det är och utvärdera efter en tid. Ibland ”tynar” fjärilar bort efter en ganska kort tid, så kanske sitter du ändå bara med en hona och hanen kvar på sikt. Om du vid något tillfälle vill tillföra fler fjärilar kan det vara bra att göra en liten ommöblering i samband med det, typ ner med några nya växter och byta plats på några rötter, så att de befintliga fjärilarna ”tappar” sitt revir och alla börjar om från noll. Nu vet jag inte hur erfaren du är på fjärilar men de vill gå varmt, ha god vattenkvalitet, få bra och varierande foder, ha gott om ”gömställen” samt få lugn och ro. Joxa inte en massa i baljan, sköt vattenbytena noga och iaktta fiskarna så ser du om något är på tok. Stressade fjärilar brukar bli bleka/gråaktiga och simma med fenorna nära kroppen.

                  Kommentar

                  • 237
                    • July 2019
                    • 79

                    #10
                    Tack! Väntar och ser hur det blir.
                    Har aldrig haft fjärilar.
                    Försöker hålla 26 grader.
                    Som det är nu så håller dom mest till bland växterna och gräver lite här och där.
                    jobbar mot en lite tätar vegetation och en liten öppen yta bland roten.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #11
                      Okej, beroende på vilka andra fiskar du har skulle jag, om möjligt för de andra, gå upp till 27-28 grader.

                      Kommentar

                      • Bambikill
                        • August 2014
                        • 384

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nando
                        Fjärilar bildar par och hanen kommer inte leka av båda honorna. En fördel med två honor är att hanen, mellan lekarna, sannolikt kommer jaga på båda honorna varför honan som han väljer att leka med inte kommer att få ta allt jagande. Nackdelen är att när paret leker kommer den ensamma honan bli väldigt utsatt. Det kan funka med två par i ditt kar, men mycket beror på hur det är inrett. Hanarna kommer att mäta sig med varandra och när de möts vid revirgränsen kan det bli bråk. Min erfarenhet av fjärilar är dock att de är ganska milda. Två jämnstora hanar kommer visseligen att tjafsa men det är inte någon strid för livet. Det större problemet brukar vara att honan/honorna blir hårt jagade mellan lekar, när/om paret hamnar i ofas med varandra. Då jagar hanen honan intensivt vilket kan stressa henne och i förlängningen göra att hon blir svag och sjuk. Det är här inredningen kommer in. Det måste finnas gott om gömställen och rötter/växter som bryter siktlinjen så att honan kan komma undan. Ska man ha flera hanar är det en fördel att släppa i dem samtidigt så att ingen redan har hunnit etablera revir.
                        ​​​​​​
                        ​​
                        Matnyttig info Jag har inte tänkt ha fjärilar igen men alltid bra att veta
                        Jag tycker att de är sjukt fina men de passar varken mitt kar eller några kar jag haft tidigare heller :S

                        Men om man har fler honor då - då borde väl de överblivna honorna ha sällskap? Då blir ju ingen över och man riskerar noll bråk mellan hanar. Istället för att ha två par, menar jag. Jag har ingen aning Kanske honor inte skulle vilja hänga ihop? Men om de gör det - om de inte har egna hanar - så vore det väl bara vara plus med att ha tre eller fler honor isf? Då behöver inte en hona ta all skit men samtidigt blir ingen ensam, överbliven och utsatt i rollen som tredje hjulet?
                        Men det beror ju såklart till syvende och sist på om honor utan hane skulle hänga med varandra eller om de inte skulle göra det. Vilket jag inte har någon aning om då jag bara haft ett par :P

                        Min hane var nog den elakaste (eller ja... djur är inte elaka, de beter sig som djur gör) fisk jag någonsin haft men det kan ha berott på en uppsjö anledningar, givetvis. Han var riktigt giftig mot pansarmalar framför allt, de var livrädda för honom. När han inte fick tag i dem gav han sig på honan istället. Han var extremt territoriell, jag kunde inte låta bli att tänka på tryckarfiskar :P Vilka INTE är en stor favorit hos mig, iallafall inte om man befinner sig i vattnet tillsammans med dem... haha...
                        Beteendet var en stor anledning till att jag kom fram till att inte behålla dem - men det var dock en samlad bild av att de inte funkade med de andra, att miljön inte var optimal och att det helt enkelt var det bästa för både alla fiskar och mig.

                        Jaja men hur som helst var det bra att du kunde ge korrekt information

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #13
                          Jag har ibland haft fler honor än hanar. Innan de börjar para ut kan de ”hänga” ihop men sedan upplever jag att honorna också jagar varandra. Så det blir inte så att ”panelhönorna” bildar en harmonisk liten grupp för sig själva . Eller så har det i alla fall inte blivit hos mig. Fiskar är ju också individer även om de är av samma sort. Ibland funkar en sammansättning, ibland inte. Man får testa och utvärdera. Det är dock bra att ha en reservplan att ta till ifall någon/några blir hårt ansatta, typ ett annat kar man kan flytta dem till.

                          Kommentar

                          • Bambikill
                            • August 2014
                            • 384

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nando
                            Jag har ibland haft fler honor än hanar. Innan de börjar para ut kan de ”hänga” ihop men sedan upplever jag att honorna också jagar varandra. Så det blir inte så att ”panelhönorna” bildar en harmonisk liten grupp för sig själva . Eller så har det i alla fall inte blivit hos mig. Fiskar är ju också individer även om de är av samma sort. Ibland funkar en sammansättning, ibland inte. Man får testa och utvärdera. Det är dock bra att ha en reservplan att ta till ifall någon/några blir hårt ansatta, typ ett annat kar man kan flytta dem till.
                            Aha Det var ju synd om de verkar tröttna på damsällskapet efter hand. Det hade ju varit det behagligaste för alla om de kunde hållt ihop lite grann och låtit hanen leva ut sina machofasoner bäst han vill utan konkurrens. Iofs brukar honorna av grinigare arter ibland vara rätt bra på att visa taggigare sidor de också. Hos tigerbarber är det ofta motsatt förhållande. Det är de stora kärringarna som styr och ställer och hanarna får ofta inte ens chansen att bråka sinsemellan om det finns några riktigt stora honor - för de tar över hela gruppen. Det är alltid de största som bestämmer men de största är ofta(st) honor. (Och de här fiskarna älskar jag alltså... lol... Ibland vet jag inte riktigt själv varför - när alla andra tycker illa om dem...)

                            Men jo, djur är ju individer också. Man ser knepiga saker ibland På dåvarande jobb fanns två mobbade småapor av olika arter, som blev bästisar och ratade sina egna arter helt och hållet. Lite underligt par, men so what Likaså fick en uppfödarkollega ger upp planerna för sin svindyrt inköpta avelshane efter att han bestämde att han var kär i sin kastratkompis (hane) och inte ville veta av några honor öht. Hon fick ge upp med "strejtifieringen" efter några år.


                            Jaja... TS; Jag hoppas iallafall att det reder ut sig med fjärilarna och att det blir lugnt och trevligt oavsett vilken konstellation det blir i slutänden

                            Kanske kunde det vara en idé att kolla runt på nätet efter biotoper för fjärilar, som en inspirationskälla till lämplig inredning? Jag såg nyligen ett kar som deltog i någon biotopkar-tävling, på någon sida när jag kikade på bilder på alla möjliga kar, för att få inspiration till mitt eget. Och då var det fjärilskaret med bland bidragen. Och där pratade karskaparen just om att fjärilar behöver specifika förhållanden för att trivas, att de för ofta hålls i kar som inte passar deras preferenser och att hens biotop var baserad på ett område där de förekom naturligt. Och skapelsen såg onekligen lite annorlunda ut mot hur man brukar se dem huseras hemma hos folk

                            Kommentar

                            • 237
                              • July 2019
                              • 79

                              #15
                              Ja jag hoppas dom håller ihop bra och håller sams
                              Ska leta lite efter inspiritation och se hur dom inrett.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...