Vad är bästa komplettering till skalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran 46

    • April 2020
    • 62

    Vad är bästa komplettering till skalarer?

    Tänkte ha 8 stycken skalarer som som huvudnumret i mitt 260 liters akvarie. Vad tycker ni är bästa komplemettet av lämplig stimfisk. Har funderat på rosentetra eller kongotetra, samt några malar som bottenfisk.
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Kerri tetran skulle jag vilja föreslå. En trevlig och underhållande tetra.

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      #3
      Själv gillar jag skarpt rödmunstetror. Ser fantastiskt ut i stim.
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Antar den måste vara stor nog att inte bli mat åt skalarerna.

        Kommentar

        • Göran 46

          • April 2020
          • 62

          #5
          Såhär ser det ut innan jag hittat jag hittat lämpligt komplement.

          Kommentar

          • Göran 46

            • April 2020
            • 62

            #6
            Det blev 20 rosentetra vilket hittills fungerar bra.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Halloj Göran 46!
              Siffror i användarnamnet brukar skvallra om vilket år man är född. Har jag rätt i min gissning är du 74 år och det tycker jag (om jag har rätt) är riktigt härligt!
              Själv är jag inte riktigt där, men närmar mig sextio... om ett par år.
              Helskönt att få ta del av dina bilder!
              Ditt val av Rosentetra till Scalarerna är klockrent. Det finns givetvis en hel räcka andra tetror man kan ha, men jag tycker att denna typ av högrest tetra passar alldeles utmärkt.
              Jag följer ditt projekt med stort intresse och vill tillägga att jag tycker ditt kar ser alldeles förträffligt ut.
              Kul att du är här, Göran!

              Kommentar

              • Göran 46

                • April 2020
                • 62

                #8
                Du har alldeles rätt jag är 74 år. På gamla dagar har jag tagit upp min hobby som jag första gången började med när jag var 12 år. Det har varit många olika akvarier under tiden. Nu har jag börjat med ett Vision 260 men önskar redan skala upp eller ytterligare ett akvarium med huvudsakligen Sydamerikanska ciklider. En av min gamla favoriter är Blå ciklider. Kanske börjar redan nu med några stycken i mitt nuvarande akvarium med skalare och rosentetra om du inte avråder.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av Göran 46
                  Du har alldeles rätt jag är 74 år. På gamla dagar har jag tagit upp min hobby som jag första gången började med när jag var 12 år. Det har varit många olika akvarier under tiden. Nu har jag börjat med ett Vision 260 men önskar redan skala upp eller ytterligare ett akvarium med huvudsakligen Sydamerikanska ciklider. En av min gamla favoriter är Blå ciklider. Kanske börjar redan nu med några stycken i mitt nuvarande akvarium med skalare och rosentetra om du inte avråder.
                  Hej Göran!
                  Jag tycker det är riktigt trevligt att även läsa trådar som jämngamla och äldre än jag själv skapar och skriver i.
                  Trots att jag har sysslat med akvarium, mer eller mindre konstant, sedan tioårsåldern finns det alltid något att lära och ta till sig - och det är riktigt kul!

                  Jag har också Blåcikliden högt på min favoritlista - en robust och ganska stor ciklid som kanske är en smula vansklig att ha tillsammans med Scalarer, speciellt i ett förhållandevis litet kar på 260 liter.
                  Man brukar ge Blåcikliden epitet som fredlig, lugn och i viss mån sävlig. Detta är dock en sanning med modifikation. Dessa ciklider hamnar ofta i "sällskapskar" där det kan ingå fiskar som Svärdbärare, Molly, Platy, Gurami och liknande.
                  De här ciklidernas naturliga beteende visar sig inte riktigt i sina rätta färger i sådana sammanhang.
                  Blåcikliden "triggar", som de flesta andra ciklider, på just; andra ciklider.
                  Sätter du Blåciklider i ditt 260-kar får du garanterat lek på dessa inom kort, och då kan Scalarerna ligga i riskzon för ett intensivt jagande.
                  Jag skulle väntat med Blåciklider till kommande kar - så som du har funderingar kring.
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 June 2020, 17:30.

                  Kommentar

                  • Göran 46

                    • April 2020
                    • 62

                    #10
                    Tack för råd Mats. Nu vet jag hur jag skall få möjlighet att skaffa ytterligare ett akvarium. Jag köper några blå ciklider så det säkert blir ett par. När dom börjar leka och ofredar min skalarer som min fru tycker mycket om föreslår jag att vi skaffar ytterligare ett akvarium till cikliderna. Som du förstår är hon inre lika begastrad som jag i akvarium och hon läser som tur är inte vad som skrivs på Zoopet.

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      #11
                      Tycker att det är bäst att bara ha Scalarer samt Pansarmalar.
                      Jag har 12 stycken i ett 350 liters kar,alla är inte fullvuxna så det blir nog att kanske minska ner antalet Scalarer längre fram.Det är så fint fint att se Scalarer i stim som inte störs av andra fiskar.Pansarmalarna är på botten och håller rent från överbliven mat men får även pellets.

                      När man har många Scalarer så fördelas aggrisiviteten och även då det är lek.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...