Funkar storleken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rori
    • November 2016
    • 5

    Funkar storleken?

    Hej,

    Jag har ett akvarium på 120L och är nyfiken om man skulle kunna ha två (helst fler) papegojciklider i? De i djuraffären är små än så länge men vill inte köpa om ni anser att det blir för trångt. Vad rekommenderar ni?

    /Rori
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Tre arter på zoopet matchar söktermen "papegojciklid":





    Rekommendationerna är mellan 300 till 540 liter beroende på art... Den som behöver 300 liter kanske du kan få ner två exemplar av i 120 l om inget annat finns i karet...

    ...men kan ju inflika att det är ganska vanligt att folk köper fiskar i akvarieaffärer som egentligen är för stora för deras hemmaakvarier vilket blir potentiellt (och som värst dödligt) plågsamt för fisken i slutändan när den växer sig långt bortom storleken vid köptillfället. Som sagt, jag tror en fisk där 300 liter rekommenderas kan hållas i 120 liter utan andra fiskar (akvarielängden står ju proportion till kubikroten av volymen) men 540 liter till 120 är nog väl mycket.
    Senast redigerad av Fiskburken; 15 April 2020, 00:25.

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Ursprungligen postat av Fiskburken
      Tre arter på zoopet matchar söktermen "papegojciklid":





      Rekommendationerna är mellan 300 till 540 liter beroende på art... Den som behöver 300 liter kanske du kan få ner två exemplar av i 120 l om inget annat finns i karet...

      ...men kan ju inflika att det är ganska vanligt att folk köper fiskar i akvarieaffärer som egentligen är för stora för deras hemmaakvarier vilket blir potentiellt (och som värst dödligt) plågsamt för fisken i slutändan när den växer sig långt bortom storleken vid köptillfället. Som sagt, jag tror en fisk där 300 liter rekommenderas kan hållas i 120 liter utan andra fiskar (akvarielängden står ju proportion till kubikroten av volymen) men 540 liter till 120 är nog väl mycket.
      Zoopets rekommendation är generellt minimum storleken för 1 vuxen individ och att då slänga i 2 i ett akvarium som är mindre än hälften så stort låter ju som en dålig ide i de bra lägena.

      Dessutom brukar de storlekarna som anges i artbeskrivningarna vara något för små anser jag personligen i många lägen.
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Ja, 120 l är nog illa faktiskt vid närmare analys och jag tog i för mycket, kubikroten av 2,5 är ca 1,36. Det är förmodligen på längden akvariet dras in på mest eftersom det är populärt med ungefär samma höjd och djup av viktfördelningsskäl. Revidera till 300 l till 200 l (för den minsta alltså).

        F.ö. blir ju mängden avfall av i vattnet lika hög fortfarande (och värre, högre koncentration) vilket ställer krav på filtrering som om det vore den större volymen och antagligen mer frekventa vattenbyten.

        Kommentar

        Arbetssätt...