Redback scalarer matvägrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Hall

    • January 2013
    • 11

    Redback scalarer matvägrar

    Insåg att sjukdomsdelen på forumet var fel, hoppas på respons här. Det gäller alltså två kinkiga redback scalarer, som jag börjar bli lite orolig för.

    Akvarium: 200 liter (Juwel Lido)
    Mycket växter, flytväxter, ganska starkt ljus
    Övrig besättning 10 fantomtetror, 1 ancistrus

    ph 6,8-7,2
    kh 3
    no3 5
    no2 inte mätbart
    temp 25

    Har ett ganska nystartat kar (2,5 månad), för två veckor sedan koppade jag in två 10 cm redbacks. Allt gick fint i några dagar, men de har matvägrat i en vecka nu. Inget vill de ha, senast ikväll smakade de på artemia men spottade ut. Jag börjar bli orolig, vill inte förlora dem. Den ena har vit avföring (ej långt och kladdigt) jag kunnat se ibland, men jag hoppas och tror att det beror på att den inte ätit och att det inte är parasiter eller så.

    Jag har läst att scalarer kan vägra mat. De uppför sig annars lugnt och normalt, inget flämt eller så.

    Jag tror att jag lyckades mäta en nitritrörelse häromdagen, men knappt märkbart. Borta nu.

    Finns det någon som kan hjälpa mig? Orolig.
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Förstår att du är orolig.
    Är dina redbacks odlade eller vildfångade?
    Vit avföring är generellt inget bra tecken, kan du möjligtvis ta en bild på detta och dra in här i tråden?
    Scalarer i allmänhet är matglada och hyfsat lätta att hålla - har du VF-scalarer kan det behövas en inkörningsperiod för att få igång dom.
    Varierad kost, och gärna levande foder.
    Det är den där vita avföringen som känns lite wobblig dock...

    Kommentar

    • Erik Hall

      • January 2013
      • 11

      #3
      Tack för respons.

      Har tyvärr ingen bild på avföringen, har bara sett det två gånger. Dyker det upp igen ska jag knäppa en bild. De visar i övrigt inga tecken alls på sjukdom utan de seglar runt fint utan rädsla för tetrorna.

      De är odlade, det är jag ganska säker på - priset var 300 kr st.

      En av dem åt två röda mygglarver utan att spotta ut, så det är ju bra - men hungriga är de verkligen inte. Jag testar daphnier, röda mygg, cyklops och artemia.

      Kan de vara ledsna för att de bara är två?

      Jag hade 5 stora amanoräkor i karet när jag släppte i scalarerna - de är borta nu. De kanske åt upp dem och fick smak för skaldjur och nu inte vill ha annat? Dyrt foder

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #4
        Jag har också redbacks. De är, som Mats skriver, generellt matglada. Äter de inte brukar det vara något fel enligt min erfarenhet.

        Har du tillgång till levandefoder så testa det. Annars brukar fryst artemia och vita mygg funka bra. Äter de röda mygg nu så kör på det också. Är det ungfiskar du har så föredrar de ju att gå i stim/grupp men två vuxna scalarer borde inte vara ett problem.

        Har du pratat med stället du köpte dem ifrån och hört om de har/haft problem med några fiskar i samma kar? Kanske kan de ha någon uppfattning om vad som är fel. Flagellater kan nog ge vit och trådig avföring men jag är inte tillräckligt duktig på sjukdomar för att ge råd.

        Kommentar

        • Erik Hall

          • January 2013
          • 11

          #5

          Kommentar

          • Erik Hall

            • January 2013
            • 11

            #6
            Var i affärn idag, de som fanns kvar mådde finfint. Har även testat ammonium/ammoniak, inget sånt heller. Nitrit 0, Nitrat 5. Idag åt de ingenting igen.

            Kommentar

            • Erik Hall

              • January 2013
              • 11

              #7
              Har nu påbörjat en tredagars octozinbehandling. Den där vita avföringen kan inte vara bra. Nu håller jag tummarna för att allt går åt rätt håll!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #8
                Hoppas det löser sig!

                Kommentar

                • skaggerik
                  • May 2020
                  • 47

                  #9
                  Gick det bra för dig?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...