Könsbestämning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oddie
    • May 2017
    • 12

    Könsbestämning

    Hej! Jag skulle gärna vilja få hjälp med att könsbestämma mina två Electric Blue Acara (Andinoacara pulcher) som vi köpte hem från butik i förrgår. Önskade en hane och en hona men tycker mig se två honor i akvariet - bägge ser ut att ha rundade ryggfenor och synliga äggrör. Den ena är dock några centimeter större än den andra, men det kan lika gärna ha med ålder att göra eftersom de kommer från butik. Vad tror ni? Bifogar några bilder...

    Större hona
    Ovan: Större hona
    Nedan: Mindre hona, ryggfenan är tydligt rundad men syns inte särskilt bra på denna bild
    Mindre hona - äggrör
  • Oddie
    • May 2017
    • 12

    #2
    Hmm okej, tack...
    Har hört att man bör titta på ryggfenan. Brukar inte hanar ha spetsiga ryggfenor och inte rundade som dessa?

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av Malawi_forever

      Jomen på ungfiskar är det svårt att skilja åt. Men där är kanske någon annan här som kan sydamerikanska bättre än jag.
      Ja så är det men väldigt generellt, det kan skilja sig åt mellan olika arter. hanarna brukar för det mesta, men inte alltid, även vara större och kraftigare.
      En del arter skiljer ju sig markant åt, medan andra har en fördel av att se likadana ut... Ändå är väl ciklider de fiskar som generellt sett är lättast att könsbestämma.
      Men spetsig genitala och spetsig bakåtdragen ryggfena brukar tyda på att det är en hane.
      Utifrån ovanstående bilder kan eller vågar jag inte säga vare sig bu eller bä.
      Jag kan inte riktigt förklara i text, men även beteendet kan vara en avgörande faktor i könsbestämningen.
      Men bästa förslaget är nog ändå att ta upp fisken och kolla med förstoringsglaset.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jag tycker det verkar som att genitalpapillerna på både hanar och honor av just Electric Blue Acara av nå'n anledning verkar vara tjockare, och sticka ut mer än på "normala" ciklider, även när de inte leker.

        Fiskarna på dina bilder är långt ifrån fullvuxna, så det är svårt att se på rygg/analfenorna vilket kön de har. Hos blåcikliden har både hanar och honor spetsiga fenor som vuxna, även om hanar tenderar till att ha längre utdragna spetsar. Ungfiskar, som de på dina bilder, har inte hunnit utveckla fenspetsarna än, och de brukar bli mer utdragna ju större fisken blir. Skulle tro att den på största på dina bilder är en hane.

        Det säkraste sättet att få en hane och en hona när man köper ungfiskar, är att köpa en liten grupp, men om man skaffar en större, lite mer långsträckt, och en lite mindre, med mer kompakt kroppsform så har man i alla fall en hyfsat stor chans att få en hane och en hona.

        Här är tre bilder som visar hur de kan se ut, de normalfärgade är en hona och en hane (den mindre är honan), och Electric Blue är en hane, som dock inte är utvuxen.


        Bifogade filer
        Senast redigerad av Shepard; 17 June 2019, 19:34.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...