Fjärilsciklider i ett aquascape?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terasque
    • April 2015
    • 47

    Fjärilsciklider i ett aquascape?

    Hej!

    Frågan i rubriken säger det mesta om det jag undrar. Jag är på väg att starta ett nytt aquascape i ett nytt 90x45x45-akvarium som skall innehålla det som ett aquascape brukar innehålla, soil, mycket växter, co2 och hög vattenkvalitét.

    Jag har fantiserat lite om att ha ett par ciklider och gillar fjärilscikliden(Mikrogeophagus ramirezi) väldigt mycket och funderar nu, när jag fått ett lite större akvarium, att sätta in ett par. Dock undrar jag hur mycket de kommer trivas? Jag gillar fjärilscikliden eftersom den verkar vara en fredlig liten ciklid som inte stör andra fiskar så mkt. Kommer att gå amanoräkor och otocinclus och tetror i samma kar.

    Vad jag har förstått så gillar de en lite högre temperatur 25-28c, vilket dock är för högt för ett aquascape då jag gärna håller temperaturen nära 21-22c. Skulle kanske kunna värma upp till 23c. Jag är inte mån av att de skall föröka sig(hade helst sett att de inte gör det) men jag vill inte utsätta något djur för onödig stress eller eventuell död på grund av felaktiga vattenparametrar.

    Vad säger ni med mer erfarenhet av fjärilsciklider? Kommer temperaturen att bli ett stort problem?
    35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ja, just fjärilar är ju idag ofta rätt känsliga så det är nog inte så lyckat i längden att hålla dom så "kallt"
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • terasque
      • April 2015
      • 47

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ja, just fjärilar är ju idag ofta rätt känsliga så det är nog inte så lyckat i längden att hålla dom så "kallt"
      Okej, tack för tipset! Får spara dem till jag gör ett biotop-kar någon gång. Har du några tips på andra ciklider som skulle passa?

      Alltså:
      Inte blir större än 6cm
      Fredliga
      Kan gå i kallare vatten

      tacksam för tips!
      35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Går man in på Zoopets artregister och söker på Sydamerikanska dvärgciklider som kan gå i 22 grader så får man upp en lista på 24 olika arter https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_a...t1=S%C3%B6k%21
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • terasque
          • April 2015
          • 47

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Går man in på Zoopets artregister och söker på Sydamerikanska dvärgciklider som kan gå i 22 grader så får man upp en lista på 24 olika arter https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_a...t1=S%C3%B6k%21
          Tack för din ansträngning och din hjälp! Jag tycker dock att det är svårt att avgöra vad ”relativt fredlig” är, därför undrar jag om någon hade några tips på ”snälla” ciklider. Har spanat in Nannacara taenia och Apistogramma baenschi. Jag kan absolut tänka mig att trycka upp temperaturen till 23-24 men då får de vara snälla mot mina amanoräkor och otocinclus. Tacksam för tips och råd! Mvh Ludvig
          35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            ALLA ciklidarter är revirhävdande så det är fel att skriva att någon art är helt fredlig eller snäll som du skriver.
            Sedan är de ju mer eller mindre tuffa och om det står i en artbeskrivning att de är "relativt fredliga" då räknas de in bland de som är minst tuffa.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...