Vad är lagom mängd mat för diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Vad är lagom mängd mat för diskus

    Man stöter ofta på rekommendationer om att mata lite, lagom, mycket, men hur ska man veta vad som är vad om man är nybörjare på diskus? Låt säga att man matar en gång om dagen, har 10 11-12 cm i ett 540 l, kar: Hur lång tid bör förflyta innan det ätit upp maten som de fått?
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #2
    Hej, ja jag har lite samma problem, är ny på diskus och funderar ofta om jag matar tillräckligt mycket.....
    jag har tjugo stycken i storlek 11-12 cm, matar tre till fyra gånger om dagen. Varje dag får de fryst foder av olika sorter, varierar mellan åtta olika sorter, fodret ligger i kuber och varje gång ger jag sex stycken alltså arton per dag. Fjärde gången ger jag granulat, fyra nypor. De äter som galningar, min uppfödare säger att det är svårt att ge diskusar för mycket...... Mina större diskusar är åtta stycken och de får också met tre till fyra gånger fyra kuber tre gånger och fjärde gången två nypor granulat. Men som sagt, om detta är för mycket eller för lite är ju svårt att säga..........de äter allt på tre fyra minuter.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Alla (ja nästan i alla fall) fiskar verkar alltid vara hungriga (en naturlig instinkt från naturen) vilket absolut inte innebär att de ofta skall matas. I naturen måste de ständigt söka efter mat och maten de äter där är betydligt mindre näringsrik än "akvariematen".
      Yngel kan med fördel matas flera gånger per dag, medan vuxna ofta klarar sig med 1 gång per dag och detta gäller även för diskus. Det viktiga är dock att ju mer man matar, ju oftare måste man byta vatten. Man brukar säga att man inte bör mata mer än att all mat är uppäten inom några (4-5) minuter.
      Sedan matas ju många diskusar av någon anledning med foder som oxhjärta och detta foder kan inte fiskarna ta upp i så hög grad och därför skitar detta foder i högre grad snabbare ned vattnet och därför bör man byta mer vatten och oftare om man använder denna typ av foder.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #4
        Tidigare gav jag mina stora diskusar bara mat en gång om dagen, men när jag började med små kändes det naturligt att även ge de stora diskusarna mat flera gånger. Nu kommer jag fortsätta så eftersom resultatet var så positivt. Precis som du säger Kjell så letar fiskarna mat i princip hela dagarna i vilt tillstånd, nu när jag ger mat många gånger, naturligtvis mindre mat varje gång än tidigare. Detta har gjort att vattnet är renare och diskusarna mycket mer aktiva. Nu är det ingen som står i något hörn utan alla letar mat. Nackdelen är att jag har fått mycket mer lek i karet, inte min önskan men förhoppningsvis ett tecken på att de trivs.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0039.JPG
Visningar: 137
Storlek: 667,4 KB
ID: 2392768

        Kommentar

        Arbetssätt...