Scalarer - skall det vara så här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Catchio
    • May 2013
    • 86

    Scalarer - skall det vara så här?

    Jag har inget nöje av att se fiskar bråka utan vill att akvariet skall vara lugnande att se på så jag bytte bort mina afrikanska ciklider. Jag hade tänkt undvika ciklider helt och ha ett mer traditionellt sällskapsakvarium men han som tog mina ciklider undrade om jag ville ha hans scalarer i byte då han skulle satsa helt på afrikaner?
    Ett artakvarium med scalarer kändes ändå värt att prova så jag fick ett dussin i varierande storlek mellan 7 och 15 cm. De hade gått tillsammans i ett mindre hörnakvarie så mitt 375 borde funka.
    Jag såg framför mig något liknande detta: https://www.youtube.com/watch?v=O3CrifCGJzo
    De tycks ha bildat 6 par och har delat upp akvariet mellan sig och ligger still i "sin" del. Det enda simmande som pågår utanför matningen är för att köra bort någon som råkat driva lite för nära gränsen. Gruffande pågår ständigt.
    Nu har jag bara haft dom i en vecka men är det så här det blir eller kan jag göra något?

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Flytten till nytt akvarium kan ha triggat lekbeteende och samtidigt vänt upp på ner på tidigare ordning. Förhoppningsvis mattas det av och det blir mer lugn, även om det kanske kan finnas ett par som är mer bestämda att leka och fullfölja det hela. Med ciklider att det kan vara en hel del gruff för att bestämma hackordning osv. Man får väl avvakta och se hur det utvecklas helt enkelt, en vecka är en rätt kort tid.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      När de hamnar i ett nytt kar, så behöver de nog etablera en ny rangordning i den nya miljön. Scalarer är ju ciklider, och revirhävdande, även om de går i grupp utanför lektiden. Men i akvarier tenderar de till att leka mest hela tiden, om de väl har bildat par. När dina har vuxit till sig, och etablerat rangordningen, så borde det väl lugna ner sig lite.

      Scalarerna på filmen du länkade till ser dessutom ut att vara altum, och de är väl rent generellt sett lugnare än den vanliga scalaren, och mycket svåra att få lek av i akvarium, kanske också en anledning till att det ser så lugnt ut på filmen, de är helt enkelt inte i lektagen. Så det går inte riktigt att jämföra altumscalarerna på filmen med dina vanliga.

      Jag hade två scalarepar i en 375:a en gång, och de lekte i varsin ände av akvariet, alltså ca en och halv meter ifrån varandra, och de bråkade ständigt.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Catchio
        • May 2013
        • 86

        #4
        Tack för svaren!
        Det får bli till att vänta då. De flesta har redan vuxit till sig och blir inte mycket större.
        Ett par lade rom redan dag två men de åt sedan upp dom så visst är det flera lekpar.
        Kanske 6 par är för många i ett 375 och jag bör göra mig av med hälften?
        Jag har just fått hem nya växter.
        Vad är en bra scape för scalarer anser ni? Skall det vara fritt simutrymme eller många siktblockeringar?
        Senast redigerad av Catchio; 21 September 2018, 15:56.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          #5
          Det bör väl gärna finnas mycket bredbladiga växter och snedställda rötter/grenar som scalarerna kan ”kryssa” mellan men också ett fritt simutrymme.

          Spontant tycker jag att sex par låter mycket för karets storlek. Två eller tre par vore nog lagom.

          Hoppas det lugnar ned sig i ditt kar på sikt! Förstår verkligen känslan av att inte vilja ha en massa bråk hela tiden.

          Kommentar

          • Catchio
            • May 2013
            • 86

            #6
            Tack!
            Jag tror att jag gör mig av med en del av dom i storleksordning, de största först, så får vi se var det landar.
            Någon här som vill ha några stycken (finns i Nyköping)?

            Ursprungligen postat av Nando
            Det bör väl gärna finnas mycket bredbladiga växter och snedställda rötter/grenar som scalarerna kan ”kryssa” mellan men också ett fritt simutrymme.

            Spontant tycker jag att sex par låter mycket för karets storlek. Två eller tre par vore nog lagom.

            Hoppas det lugnar ned sig i ditt kar på sikt! Förstår verkligen känslan av att inte vilja ha en massa bråk hela tiden.

            Kommentar

            Arbetssätt...