Multispinosa med äktenskapsproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Multispinosa med äktenskapsproblem

    Jag har ett par Archocentrus multispinosa (den rödögda varianten), som har lekt, och nu har wrigglers. Det konstiga är att hanen inte låter honan komma i närheten, han vaktade äggen, och nu de icke frisimmande ynglen, helt själv, och jagar bort honan om hon kommer för nära. Det är andra gången de leker hos mig, och första gången gick inte bra alls, hanen körde bort honan, och äggen försvann, eller om ordningen var omvänd. Detta par verkar inte dra riktigt jämnt. Undrar om detta är vanligt hos just multispinosa? Har haft den några gånger förr, de första paren funkade bra vad jag minns, men paret jag hade innan mitt nuvarande par visade samma tendenser, de lekte, men höll inte sams efter leken.

    Kan framtida lekar gå bättre? Med tanke på att de är mer eller mindre vuxna, så känns det som att deras beteende inte kommer att förändras/förbättras nämnvärt. Bilden visar paret i fråga.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ofta är det ju så att de första lekarna för många ciklider inte riktigt fungerar som det skall. Så se tiden an.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ja, jag får göra det. Butiken hade fått dem i inbyte, gissar att de betedde sig så även hos den förra ägaren, och att h*n tröttnade på dem.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj Shep!
        Fantastiskt vackra ciklider, kul att se att du har dessa.
        Det brukar ju sägas att bara för att multispinosan är hyfsat fredlig, kan den gå i ett mindre kar - vilket är en sanning med modifikation.
        Nu är det enormt svårt att pinpointa vad det är just i ditt kar som får detta par att bli oense, men jag tror att det har med storlek på karet och viss miljö att göra.

        Vi måste kolla lite på hur dessa ciklider beter sig i det naturliga.
        Reviret är ganska omfattande, åtminstone större än de man vanligtvis kan erbjuda i akvariet. Detta är en ciklid som har en uppdelning mellan könen då det gäller revirets försvar.
        Man kan säga att multispinosan är en ”meet and greet”-ciklid. Honan och hanen har ett ständigt utbytande av signaler då honan vaktar närområdet och hanen ytterkanterna på reviret. Hanen signalerar att ”jag försvinner och tar en runda” och när han patrullerat revirets yttre områden och kommer tillbaka visar både hanen och honan att; ”det är bara jag, allt är ok”.
        Tillåts dessa signaler att utvecklas på ett naturligt sätt ”bondar” hanen och honan, och kan lättare hålla sams.

        Är karet något snävt tilltaget tappar hanen en viktig funktion då han ständigt är i närheten av honan och de viktiga signalerna mellan de två upphör.
        Nu kan missriktad aggressivitet uppstå då antingen honan eller hanen tar ut ackumulerad försvarsenergi på sin partner. I ditt fall verkar hanen frustrerad över att inte kunna rikta aggressivitet mot något hot (i ett större revir) och honan blir bortskuffad.

        Ofta kan denna typ av ciklider ändå samsas på mindre ytor, men kanske efter en längre tid i karet.
        Ett sätt att rikta hanens försvarsinstinkt bort från honan är att sätta in någon fisk som hela tiden ”stör och hotar” reviret. Här skulle man kanske kunna tänka sig någon större grupp- eller stimfisk, typ Kongotetra som ständigt rör sig i karet. Då får hanen något att koncentrera sig på - en uppgift.
        Då vaknar också det signalsystem mellan honan och hanen som är viktigt för att de skall hålla sams.

        Fundamentala instinkter hos fiskar kan lätt rubbas och osämja kan i vissa fall uppstå.

        Kanske har du redan helt rätta förutsättningar i karet, och då får man tänka i andra banor.
        Hoppas det fixar till sig!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej Mats!
          Ja, de är fina, tycker deras förmåga att ändra färg/mönster från en stund till en annan, utefter sinnesstämning, är intressant. Vet du om den rödögda och den icke rödögda är samma art? Tycker även att dessa saknar det blå i fenorna, som de "vanliga" väl brukar ha.

          De går i ett Juwel Rio 240, ihop med bl.a ett nyckelhålspar, ett litet gäng nanoluteus, Corydoras arcuatus, Clownpleco, L028, L200, prickiga bottentittare, ett 20-tal Nannostomus beckfordi, och 10 vitfenade rosentetror. De andra multispinosaparen jag har haft tidigare har gått i samma kar, och dessa par (utom det senaste) har haft en bra pardynamik.

          Så en del "störfisk" finns ju där, och multispinosa har funkat i det karet förr, så det borde inte vara för litet, så vet faktiskt inte vad det är för fel, om det inte är så att de helt enkelt inte kommer riktigt överens, inte alla ciklidpar gör väl det. Här är några bilder på ett tidigare par, som kom överens, vad jag minns, och gick i samma kar som mina nuvarande. Den andra bilden visar hanen med yngel.
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Shepard; 14 September 2018, 15:40.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ok! Jag gissade att du säkert hade goda förutsättningar i ditt kar - du kan ju detta!
            På något vis känns det som om hanen behöver "pyssla" med något vid lek...
            Uppdatera om hur det går.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ok! Jag gissade att du säkert hade goda förutsättningar i ditt kar - du kan ju detta!
              På något vis känns det som om hanen behöver "pyssla" med något vid lek...
              Uppdatera om hur det går.
              Hehe, tja, har ju haft akvarier i ca 36 år, så nå't har man väl lärt sig, även om jag fortfarande inte är fullärd, och blir osäker rätt som det är.
              Hanen verkar fortfarande vakta nå't, och har yngelvårdsfärger, även om jag inte ser till några yngel, de kan ju gömma sig i Microsoriumsnåret där de lekte, såg några yngel där precis när de blivit frisimmande. Han kör bort honan om hon kommer för nära, men hon verkar inte särskilt kuvad, utan gör halvhjärtade försök att stå på sig.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av Shepard

                Hehe, tja, har ju haft akvarier i ca 36 år, så nå't har man väl lärt sig, även om jag fortfarande inte är fullärd, och blir osäker rätt som det är.
                Hanen verkar fortfarande vakta nå't, och har yngelvårdsfärger, även om jag inte ser till några yngel, de kan ju gömma sig i Microsoriumsnåret där de lekte, såg några yngel där precis när de blivit frisimmande. Han kör bort honan om hon kommer för nära, men hon verkar inte särskilt kuvad, utan gör halvhjärtade försök att stå på sig.
                Fan, det är ändå trist att de inte kan hålla ihop...
                Jag kollar ju runt hela tiden och snackar med olika ciklidintresserade människor - skall höra mig för om vad som möjligtvis kan vara orsak till att det är som det är med ditt par.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Fan, det är ändå trist att de inte kan hålla ihop...
                  Jag kollar ju runt hela tiden och snackar med olika ciklidintresserade människor - skall höra mig för om vad som möjligtvis kan vara orsak till att det är som det är med ditt par.
                  Ja, så'nt gör att jag tröttnar på dem, byter in dem, och skaffar nå't annat istället.
                  Tack, ja, nå'n borde väl finnas som har varit med om nå't liknande
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Hanen vaktar fortfarande sitt område vid roten med Microsoriumen och Anubiasen mot honan, och har antydan till lekfärger, även om det där riktigt kolsvarta inte har infunnit sig. Honan simmar runt och är knallgul, och när de möts vid ungefär halva karet simmar de lite halvhjärtat hotfullt mot varandra, och backar se'n. Nyckelhålsparet tar de ingen större notis om, nyckelhålshanen verkar dessutom vara den dominanta i karet.

                    Som sagt, några yngel kan ju vara gömda i ormbunken, men jag ser då inga, så vet inte riktigt vad multispinosahanen sysslar med
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...