ny hane, blåciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    ny hane, blåciklid?

    Min blåciklidshane dog för några veckor sedan. Idag såg jag att min butik hade halvstora exemplar hemma.

    Törs jag köpa en hane som är mindre i storlek än min hona?
    Eller kommer det bli bråk mellan dem?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Tja, svårt att svara på. Men jag hade nog testat att köpa ett par, så blir det en trio tillsammans, hane plus två honor brukar funka när det gäller stora ciklider, om du nu har plats, blåcikliderna är ju litet speciella och kräver ju rätt stora akavarier.

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Karet är inte jättestort, 180 liter. Har fått tipset från annat håll att skaffa 2 honor och 1 hane till...

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av gickan_87
        Karet är inte jättestort, 180 liter. Har fått tipset från annat håll att skaffa 2 honor och 1 hane till...
        Jaha...?? jag hade en gång endast ett par blåcilkider i ett 375 litersakvarium med något tetrastim och litet malar, det funkade väl "nästan" bra...Blåcilkiderna grävde litet, och jagade de andra fiskarna, fast bara under lektiden, bara det att de lekte rätt ofta. men du kanske har bättre erfarenheter av blåcilkider?
        Jag hade nog inte skaffat blåciklider öht till ett 180litersakvarium.... men det kanske fungerar hos dig. Så nu när jag vet vad du har för akvarievolym tar jag tillbaka min förra rekommendation.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Är hanen mindre än honan finns risken att hon inte accepterar honom, och inte tar honom på allvar, när det gäller arter där hanen ska vara större om de är lika gamla. Blåciklider brukar dock inte vara så kräsna vid val av partner, så när hanen har vuxit ikapp och förbi honan, blir han nog accepterad.

          Att ha två honor och en hane vet jag inte hur bra det är, när det kommer till parbildande ciklider kan ett "tredje hjul" få det jobbigt. Å andra sidan kan ju hanar av blåciklidens släkting guldsömscikliden leka med flera honor, så vem vet.

          Har ett par Electric Blue Acara som nyss lagt ägg på ett eklöv, som honan släpar runt på.
          Senast redigerad av Shepard; 11 May 2018, 15:19.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...