Zebra ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Björn J.
    svarade
    Jag känner till två olika arter med populärnamnet "zebraciklid" dels den mellanamerikanska zebran, dels "malawizebran".
    Men på din beskrivning tycker jag det verkar som du hade den som kommer från mellanamerika. Sådana hade jag också, i slutet av 1970-talet, en våldigt produktiv fisk som mer än gärna agerade inredningsarkitekt i akvariet...
    Svar, ja, 110 liter är för litet, dessa fiskar blir ju runt 15cm stora och är rätt kraftiga. Jag hade ett par i ett 220 litersakvarium, även det var i minsta laget. Senare flyttade det paret in i ett 375 litersakvarium, och tja... Eller nej, jag tyckte inte heller att det var bra, då detäven fanns andra fiskar i det akvariet. För övrigt var källaren var fyllt med mer eller mindre (oftast mindre) täta yngelakvarium. Jag sålde eller snarare bytte en massa yngel hos dåtidens zoohandlare, men de bad mig separera detta lekpar, då marknaden av zebrayngel snabbt blev övermättad.


    Och om du nu skulle ha "malawizebran" så har du utrymmesbrist även då, jag har iofs ingen som helst egen erfarenhet av varesig malawi- eller tanganikaciklider, men vet att dom visserligen kan hållas tätare, men inte riktigt så nära varandra. Dessa blir runt 14 cm.
    Jag ser i artbeskrivningarna att det även finns en zebraciklid i Viktoriasjön, en i Tanganikasjön och en hel del varianter. Även den mellanamerikanska zebran finns i några olika varianter.

    Om du istället väljer zebrafiskar, så kan du minst 20 stycken i ditt 110 litersakvarium. x 4, .
    Senast redigerad av Björn J.; 16 April 2018, 21:40.

    Lämna en kommentar:


  • riickie
    startade ett ämne Zebra ciklider

    Zebra ciklider

    Hejsan, har nu 7 st zebraciklider i ett 110 l akvarium men undrar om det är för litet?
    Det är 3 par som får ägg och yngel hela tiden.. senast så hade alla 3 honorna ägg samtidigt.. Men känns som att dom kommer lite för nära inpå varandra.
Arbetssätt...