Skalare växer inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Skalare växer inte

    Den 29 januari i år köpte jag 10 stycken skalare på 4-6 cm.

    Dem har inte växt ett dugg sedan jag köpte dem, vad gör jag för fel?

    Dem får foder 2 ggr/dag antingen fling eller frysfoder (vita/svarta mygg, tubifex, mysis) det varierar runt 26-28 grader i karet, värdena är bra, 40% vattenbyte en gång i veckan.

    Vad mer kan jag göra? :/
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Tålamod.
    Sedan är det så att skalarer behöver rätt mycket utrymme för att växa snabbt.
    Men se om du nu till våren kan fånga cyklops, och något senare levande mygglarver.
    Du kan också mata med små bitar av fiskfilé från vitfisk, små bitar av räka och dess rom funkar också.
    Oxhjärta ger man ibland till diskusar, skalarer äter det också, men möjligen alltför proteinrikt.
    Ibland finner man fryst räkmix hos zoohandkaren, det är bra, man kan också tillaga sådan mix själv.

    Det finns flera olika recept:
    Frysta skalade räkor körs i mixern tillsammans med ärtor och AD-droppar, det är väl grunden, sedan har varje akvarist sitt eget recept...
    Senast redigerad av Björn J.; 17 March 2018, 06:20.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Och framförallt så växer många fiskar i perioder - dvs de kan stå stilla en tid och sedan skjuter dom fart så dom kommer att växa

      Viktigt för skalarer är snarare att akvariet är högt annars kommer inte fenorna att skjuta fart utan det blir rätt "klumpiga" fiskar
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        #4
        Man ser inte att fiska växer från en dag till en annan. Jag har haft sex mosaikguramier ungefär lika länge... och jag tycker inte de har vuxit speciellt mycket, men om jag tänker på att jag fick hem alla sex i EN påse så har de vuxit mycket, för i dag hade man behövt minst tre påsar till samma fiskar .

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Lilla Damen
          Man ser inte att fiska växer från en dag till en annan. Jag har haft sex mosaikguramier ungefär lika länge... och jag tycker inte de har vuxit speciellt mycket, men om jag tänker på att jag fick hem alla sex i EN påse så har de vuxit mycket, för i dag hade man behövt minst tre påsar till samma fiskar .
          Man märker inte att håret växer för än det är dax att gå till frisören eller frissan, samma med fiskar, man ser inte de små förändringarna.
          Jag läste någonstans att skalare- och diskusakvarium inte skall vara lägre än 60 cm, kan ju vara ett riktmärke. Jag hade i många år ett 375 liters akvarium med många skalarer på tillväxt, det var 150 x 50 x 50 cm, funkade bra, det vara samtidigt ett växtakvarium. Jag matade med "allt möjligt" fångade mycket levande foder på den tiden. Men det vara även torakfilé, räka och frysta mygglarver som fick tina först. Ja även vanligt torrfoder förstås.
          Vad har du för temp i vattnet? Om du höjer litet kanske till 26° så ökar ämnesomsättningen och det kan bli mer fart på tillväxten. Å andra sidan kan man förkorta livslängden....

          Kommentar

          Arbetssätt...