Grön bågfensciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Soffan74

    • March 2017
    • 158

    Grön bågfensciklider?

    Funderar på ett par av grön bågfensciklider till mitt 100 liters. Kan det funka?
    Har corys, ancitrus, kulliål, snäckor där.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Visst borde det funka.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Efter leken kan dock honan bli väldigt aggressiv mot hanen. Så mycket växter/gömställen är viktigt, annars är risken att hon jagar ihjäl honom, i ett så pass litet kar.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4



        Ursprungligen postat av Shepard
        Efter leken kan dock honan bli väldigt aggressiv mot hanen. Så mycket växter/gömställen är viktigt, annars är risken att hon jagar ihjäl honom, i ett så pass litet kar.
        Detta var den andra ciklidarten jag odlade i min ungdom, efter palettciklider som man då skulle börja med.
        Nannacara anomala hette den på den tiden, den har väl bytt namn flera gånger sedan dess.

        Visst, det bästa är ett plocka bort hanen efter leken. Jag hade under en period två 50 liters akvarium med en grön bågfenshona i varje, och så fick hanen alternera mellan dessa.
        Ynglen växte sedan upp i mitt första "växtakvarium" ett 100 liters LLI med brun plastram, detta akvarium har sparats av nostalgiska skäl...
        Nåväl även palettyngel fick växa upp här samtidigt, kanske inte jätteoptimalt men det funkade, då i mitten av 1970-talet.

        Men en trevlig liten ciklid som jag nästan trodde var helt bortglömd idag. Du skall absolut stifta bekantskap med den fisken, väldigt trevlig men då litet speciell.
        Jag har hört att man kan ha en "omvänd trio" av denna art, alltså en hona och två (eller fler) hannar, men det är inget jag testat eller ens sett att någon annan gjort.

        Honan kan säkerligen vara rätt tuff mot de andra fiskarna du planerar i detta akvarium också...

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Björn J.




          Detta var den andra ciklidarten jag odlade i min ungdom, efter palettciklider som man då skulle börja med.
          Nannacara anomala hette den på den tiden, den har väl bytt namn flera gånger sedan dess.

          Visst, det bästa är ett plocka bort hanen efter leken. Jag hade under en period två 50 liters akvarium med en grön bågfenshona i varje, och så fick hanen alternera mellan dessa.
          Ynglen växte sedan upp i mitt första "växtakvarium" ett 100 liters LLI med brun plastram, detta akvarium har sparats av nostalgiska skäl...
          Nåväl även palettyngel fick växa upp här samtidigt, kanske inte jätteoptimalt men det funkade, då i mitten av 1970-talet.

          Men en trevlig liten ciklid som jag nästan trodde var helt bortglömd idag. Du skall absolut stifta bekantskap med den fisken, väldigt trevlig men då litet speciell.
          Jag har hört att man kan ha en "omvänd trio" av denna art, alltså en hona och två (eller fler) hannar, men det är inget jag testat eller ens sett att någon annan gjort.

          Honan kan säkerligen vara rätt tuff mot de andra fiskarna du planerar i detta akvarium också...
          Den heter fortfarande Nannacara anomala vad jag vet. Se'n finns ju brun bågfensciklid, Nannacara taenia.

          I "min" butik har han anomala inne nu, men såg ut att bara vara hanar, tyvärr. Jag hade faktiskt en hane och tre honor i ett 100-liters för ett antal år se'n, och alla tre honorna hade yngel samtidigt. Men det karet var rena djungeln, så hanen hade gott om möjligheter att hålla sig utom synhåll. Vad jag förstår så hjälper hanen till med det yttre revirförsvaret i större kar.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            #6
            Håller med Björn. En spännande ciklid att ha i sitt akvarium. Dessutom ser honan riktigt tuff ut i sin lekdräkt, nästan lite farlig. Helt annorlunda mot sin normala färgsättning.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av ICC
              Håller med Björn. En spännande ciklid att ha i sitt akvarium. Dessutom ser honan riktigt tuff ut i sin lekdräkt, nästan lite farlig. Helt annorlunda mot sin normala färgsättning.
              Vilka honor ser inte tuffa och farliga ut i sina "lekdräkter"...?

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av Shepard

                Den heter fortfarande Nannacara anomala vad jag vet. Se'n finns ju brun bågfensciklid, Nannacara taenia.

                I "min" butik har han anomala inne nu, men såg ut att bara vara hanar, tyvärr. Jag hade faktiskt en hane och tre honor i ett 100-liters för ett antal år se'n, och alla tre honorna hade yngel samtidigt. Men det karet var rena djungeln, så hanen hade gott om möjligheter att hålla sig utom synhåll. Vad jag förstår så hjälper hanen till med det yttre revirförsvaret i större kar.
                Jo det stämmer. Jag hade långt senare dessa i en "tresjuttiofemma" och hanen jagade bort skalarer, tetror och plecosar, han ansåg att ungefär hälvten av bottenytan och en hel del av det ovanför denna var hans revir. Men bara då det fanns rom eller yngel, men det fanns det ju nästan alltid. Dom är ju rätt så produktiva, nativiteten och det beskyddande föräldrarskapet är det j inget fel på.
                Jasså dessa har fått behålla sina namn, ja där ser man, inga regler utan undantag...
                Jag har haft den bruna varianten också, och samma erfarenhet egentligen, möjligen var den hannen mer sparsam med revirtänkandet.
                Dessa bågfensciklider adopterar gärna andra än sina egna yngel också. Det var en akvarist i GAF som en gång för många år sedan visade en VHS video på hur de tagit hand om ancistrusyngel.

                Kommentar

                • Soffan74

                  • March 2017
                  • 158

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Visst borde det funka.
                  hur vill de ha inrett? Grottor? Rötter? Växter? Temperatur?

                  Kommentar

                  • Soffan74

                    • March 2017
                    • 158

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björn J.




                    Detta var den andra ciklidarten jag odlade i min ungdom, efter palettciklider som man då skulle börja med.
                    Nannacara anomala hette den på den tiden, den har väl bytt namn flera gånger sedan dess.

                    Visst, det bästa är ett plocka bort hanen efter leken. Jag hade under en period två 50 liters akvarium med en grön bågfenshona i varje, och så fick hanen alternera mellan dessa.
                    Ynglen växte sedan upp i mitt första "växtakvarium" ett 100 liters LLI med brun plastram, detta akvarium har sparats av nostalgiska skäl...
                    Nåväl även palettyngel fick växa upp här samtidigt, kanske inte jätteoptimalt men det funkade, då i mitten av 1970-talet.

                    Men en trevlig liten ciklid som jag nästan trodde var helt bortglömd idag. Du skall absolut stifta bekantskap med den fisken, väldigt trevlig men då litet speciell.
                    Jag har hört att man kan ha en "omvänd trio" av denna art, alltså en hona och två (eller fler) hannar, men det är inget jag testat eller ens sett att någon annan gjort.

                    Honan kan säkerligen vara rätt tuff mot de andra fiskarna du planerar i detta akvarium också...
                    Har corys, ancitrus, kulli, snäckor redan i. Glömde - ett gäng neoner också

                    ett par eller trio?

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Tätt planterat, exempelvis med stabila vallesnerior, fiskarna bryr ju sig inte om vilka växter man har, men vallesnerian ger ju en tät ridå att gömma sig bakom.
                      Rötter, är ju aldrig fel, grottor är heller aldrig fel, bara bra i detta fall. Jag hade små, sådana där blomkrukor av minsta sorten man köper små kakusar i, hade lagt sådana på sidan, halvt nedgrävda i sanden (tag ut kaktusen först). Man det går ju bra med grottor av kokosnötskal, eller ihoplimmade stenar. Det finns även färdiga grottor i samma hylla i zoobutiken som dykarna och skattkistorna finns temp 24-26 grader, ungefär, pH lätt surt till neutralt, alltså omkring 6-7.

                      En par är nog bäst, eller en omvänd trio med två hanar, kan funka, men börja med ett par och var beredd på att evakuera hanen om honan blir för dominant och besvärlig för honom efter leken.
                      Corydoras och ancistrusarna kommer att få det tufft då honan vaktar rom eller yngel, och då hanen vaktar revirets gränser. Kuhliin går väl "under jorden" gräver ned sig (det gör den ju i vilket fall som helst, förr eller senare) Neontetrorna kommer att vara rätt oberörda, om de håller sig i de övre vattenlagren, men ve dem om de kommer på för djupt vatten.
                      Snäckorna lämnas i fred. Men jag tror inte honan skadar malarna, men de kommer att få veta var skåpet skall stå och vem som bestämmer. Så fixa bostadrsättsgrottor även åt ancistrusarna. Corydorasarna flyttar sällan in någonstans, men se till att de kan gömma sig ibland växterna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...