Ap. Borelli Opal - Hona och hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hultqvist
    • January 2018
    • 8

    Ap. Borelli Opal - Hona och hane?

    Hej experter!

    Köpte dessa som ett par och skulle bara vilja ha era åsikter. Är det en hona och hane av Ap. Borellii Opal?

    Den ena:

    Den andra:
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De är ju inte så stora än, men tycker de ser ut som två honor.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • hultqvist
      • January 2018
      • 8

      #3
      Jo, jag är inte helt säker själv.
      Men ryggfenan är kort på den första och längre på den andra. Vi får se när de växer till sig lite.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ser ut som om den första är lite naggad i ryggfenan, kanske därför den ser ut att ha kortare ryggfena. Hos vuxna individer är det stor skillnad i färg, kroppsstorlek, och fenornas storlek mellan hanar och honor. Hanar har mycket större och längre fenor.

        Vuxna hanar:
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av Shepard
          Ser ut som om den första är lite naggad i ryggfenan, kanske därför den ser ut att ha kortare ryggfena. Hos vuxna individer är det stor skillnad i färg, kroppsstorlek, och fenornas storlek mellan hanar och honor. Hanar har mycket större och längre fenor.

          Vuxna hanar:
          https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=142&SOK=1
          Tycker även jag att det ser ut som två honor, men vilka färgteckningar har dom? Svårt att se på bilderna eftersom deras färgnyanser går åt det gråa hållet. Som Shepard säger så är det en stor skillnad på könen.
          Nu har ju jag en hane, som inte alls stämmer med "opal-färgen" tyvärr (men jag gillar den ändå) - den som Apistogramman opal bör ha, så egentligen vet jag inte riktigt vad det är jag har .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • hultqvist
            • January 2018
            • 8

            #6
            De är ganska små, ca 4 cm och har inte färgat ut speciellt ännu.
            Jag tycker inte att den kortare ryggfenan ser naggad ut. Den är bara avrundad.

            Se bilden.


            Jag håller tummarna för att det ska bli tydligare de närmaste veckorna.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Tycker fenan ser ut att vara för kort i änden så att säga. Men förhoppningsvis kommer du snart att se vad de är
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • hultqvist
                • January 2018
                • 8

                #8
                Tog ett par bilder till. Tycker fortfarande att de ser ut som två honor.
                Enda skillnaden är att den ena oftast är ljusare och den andra lite mörkare.

                Bild 1

                Bild 2

                Kommentar

                • hultqvist
                  • January 2018
                  • 8

                  #9
                  Sådär ja. Då har en hane flyttat in också.

                  Bild

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av hultqvist
                    Sådär ja. Då har en hane flyttat in också.

                    Bild
                    Ja, det där är ju helt klart en hane
                    Och jag tror fortfarande att de två andra är honor.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...