Diskus i växtkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Diskus i växtkar

    Jag funderar på att börja med diskus (igen), men har lite funderingar innan jag bestämmer mig.

    Jag hade diskus för en massa år sedan, då blev jag med diskus av en slump men lärde mig ganska mycket på vägen. Men jag kan tänka mig att det har kommit en del nya råd och rön, så nu försöker jag läsa på igen.

    Det jag har är ett 240 liters som har varit igång i flera år och som rullar på väldigt stabilt. Just nu bor där enbart lite småfisk; diverse tetror, några yngel i olika storlekar av Apistogramma Hongsloi, amanoräkor samt några nyinskaffade fjärilsciklider.
    Akvariet innehåller mycket växter som växer så det knakar. Min första fundering handlar därför om mina marktäckande växter, kan man ha bottenväxter i ett diskuskar eller är det att föredra att köra utan?

    Jag tänkte satsa på några halvstora diskusar, 10cm+, beroende på vad jag får tag i. Vad tror ni om att börja med 6 stycken i mitt akvarium?

    Hur tänker man på vattenbyten och matning idag?
    Hur ofta och hur stora vattenbyten skulle ni rekommendera?
    Just nu fodrar jag bara en gång om dagen, skulle det räcka med att gå upp till 2 gånger om dagen?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Om du har växter så är det viktigt att inte mata med foder som t.ex. oxhjärta (vilket många matar diskus med) eftersom det fodret skiter ner akvariet mycket och sätter sig på växterna.
    Men diskus behöver absolut inte oxhjärta och i övrigt så är det inga problem med att hålla diskus med växter.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...