Fastställa kön på Boliviansk Fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dekk
    • October 2017
    • 25

    Fastställa kön på Boliviansk Fjärilsciklid

    Hejsan!

    Har köpt fyra st Bolivianska Fjärilsciklider och det sägs vara två hanar och två honor. Jag själv har jättesvårt att identifiera könen på dessa så förlitade mig helt på djuraffärens omdöme. Skulle behöva hjälp med att fastställa att det verkligen är två hanar och två honor som jag fått. Någon som kan hjälpa mig med det? Har kollat på ett tiotal olika hemsidor men jag blir inte klok!

    Bifogar en länk där jag lagt upp lite bilder!Det är alltså fyra st bolivaner, lyckades fånga alla på en och samma bild slänger även med två bilder där jag bara fått med två utav dem.


    Tacksam för hjälp!

    Mvh
    dekk
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Typ tusen bilder men ingen fjäril... tror det hjälper att justera länken
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • dekk
      • October 2017
      • 25

      #3
      Hej! Prova klicka på länken bilder. Den under det kan jag tyvärr inte ta bort. Förstår inte varför den är där och gör livet surt... Haha

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Kanske denna länken kan hjälpa dig.
        Discover the best restaurants and places with MoonFruit. Use our unique rating and review sorting system to find the perfect spots for your next journey. Get reliable advice and reviews from our community

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        M.altispinosa6.jpg Visningar:	1 Storlek:	416.7 kB ID:     	2378518Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        M.altispinosa7.jpg Visningar:	1 Storlek:	317.7 kB ID:     	2378519Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        M.altispinosa8.jpg Visningar:	1 Storlek:	372.0 kB ID:     	2378520
          Svårt att se, de är lite för små och outfärgade. Jag har själv 6 bolivianer, som jag inte är 100 på könen på, men tror jag har tre hanar och tre honor. De är större och mer utfärgade än dina. Några skillnader är bl.a att hanarna är större, med starkare färger, och större fenor.

          Här är några bilder på mina, de större på bilderna är säkerligen hanar, och de mindre honor. De är inte fullvuxna än, och de röda fenstrålarna i stjärtfenorna blir längre.
          Senast redigerad av Shepard; 22 January 2018, 15:35.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • dekk
            • October 2017
            • 25

            #6
            Ursprungligen postat av ICC
            Kanske denna länken kan hjälpa dig.
            http://brc.moonfruit.com/#/sexing-guide/4528902946
            Tack för länken, varit in där tidigare och titta men inte lyckats se några skillnader hos mina. Alla ser ungefär likadana ut. Möjligt att de är för unga helt enkelt? Dom kanske måste växa till sig några veckor till eller så. Dom har ju inte heller färgat ut speciellt mycket.. men det kommer väl. De jag har är väl runt 3-4cm så än så länge så är dom väl unga.

            Ursprungligen postat av Shepard
            Klicka på bilden för större storlek Namn:	 M.altispinosa6.jpg Visningar:	1 Storlek:	416.7 kB ID: 	2378518Klicka på bilden för större storlek Namn:	 M.altispinosa7.jpg Visningar:	1 Storlek:	317.7 kB ID: 	2378519Klicka på bilden för större storlek Namn:	 M.altispinosa8.jpg Visningar:	1 Storlek:	372.0 kB ID: 	2378520
            Svårt att se, de är lite för små och outfärgade. Jag har själv 6 bolivianer, som jag inte är 100 på könen på, men tror jag har tre hanar och tre honor. De är större och mer utfärgade än dina. Några skillnader är bl.a att hanarna är större, med starkare färger, och större fenor.

            Här är några bilder på mina, de större på bilderna är säkerligen hanar, och de mindre honor. De är inte fullvuxna än, och de röda fenstrålarna i stjärtfenorna blir längre.
            Tack för bilderna! Fina bolivianer! Får avvakta tills de blivit lite äldre helt enkelt

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av dekk
              Tack för bilderna! Fina bolivianer! Får avvakta tills de blivit lite äldre helt enkelt
              Ja, du får göra det Men vartefter de växer så bör du se skillnaderna tydligare, hanarna blir som sagt större, med längre fenstrålar. Hanarnas bukfenor verkar vara längre än honornas.

              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • dekk
                • October 2017
                • 25

                #8
                Jag tror att jag har två hanar och två honor. Men är inte helt säker. Ena som jag misstänker är en hane har ockuperat ena hörnet / kortsidan utav akvariumet. Kommer de andra tre nära så jagar han bort dom. Riktigt jävlig.
                Sedan utav de andra tre så är det en som sticker ut lite mer och "känns" som en hane. Han är stor och sätter gärna dom andra på plats vid utfodring. Dvs han ska äta först och dom andra ska flytta sig... Men får nog ge det en månad till så de färgar ut ännu mer innan jag kan säga säkert. Kommer med en ny bild här i början av mars så hoppas jag att ni kan hjälpa mig bringa klarhet i det här

                Mvh
                dekk

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ja, det kommer nog att visa sig vartefter Mina har än så länge inte visat några tecken på att bilda par, utan simmar mest omkring och småtjafsar med varandra, och undviker scalarernas sporadiska attacker. Men är fortfarande hyfsat säker på att det är tre hanar och tre honor, baserat på utseende.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • dekk
                    • October 2017
                    • 25

                    #10
                    Puttar upp den här tråden lite! Är fortfarande inte säker på vad jag har för kön på bolivianerna. Kan någon hjälpa mig? Har tagit lite bilder, ursäktar kvaliten och fokus men dom vill ju knappt vara still.. svårt med mobilkameran dessutom

                    3 bilder på 3 bolivianer. Sista bilden innehåller två st men det är den övre som gäller :P

                    Tacksam för hjälp!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #11
                      Jag tycker de två första ser ut som honor. Den sista skulle kunna vara en hane, men är inte alls säker på det. Hur länge har du haft dem? Det som syns tydligast på mina honor jämfört med hanen är äggläggningsröret. Lite skiljer de sig åt på stjärtfenan också. Hanen har en längre röd utstickande del på stjärtfenan, även om ett par av honornas motsvarande del också är ganska lång.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        #12
                        Bild på min hane bifogas. Inget äggläggningsrör och lång övre fenstråle (heter det så?)

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #13
                          Och här kommer några honor...

                          Kommentar

                          • dekk
                            • October 2017
                            • 25

                            #14
                            Införskaffade dem i Januari i år så har snart haft dem i ett år. Kan eventuellt vara så att jag bara har honor? Dom har inte bildat några par utan håller sig borta från varandra. Ibland stöter dom samman och liplockar och kaxar.

                            Om det nu skulle visa sig att alla var honor, kan man då komplettera med hanar nu så här i efterhand? Tror att affären har kvar bolivianer i ungefär samma ålder.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              #15
                              Det kan absolut vara så att du bara har honor. Jag köpte sex stycken, fyra visade sig vara honor. Om det nu är bara honor du har så bör det inte vara något problem att tillsätta jämnstora hanar. Har du redan någon hane kanske du skulle flytta om inredningen lite i samband med att nya hanar tillsätts, så får alla ”börja om” med ev. revir. Hur stort är karet? Tänk på att om/när de bildar par och börjar leka så håller de ett ganska stort revir. Om karet inte är så stort bör du inte köpa mer än en-två hanar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...