Papegojciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SebbeS
    • October 2017
    • 32

    Papegojciklid

    Hej igen!

    jag funderar över en sak! Och det är kan jag stoppa min papegojciklid i mitt 350 liters akvarium som det bor andra sydamerikanska ciklider i plus 40 kardinaltetror? Eller kommer papegojcikliden se dem som lunch. Papegojan är ungefär 5-7 cm lång om ni undrar.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Nu har jag ju en väldigt vardagsnegativistisk syn på saker och ting. Dessutom alltför traditionella och ibland gammalmodiga åsikter om akvaristiken.
    Jag vet precis var jag skulle stoppa papegojciklider, och det är definitivt inte i akvarier... Ok, jag kan backa, jag kan tänka mig att ha sådana i specialakvarium, eventuellt med andra stora och tuffa ciklider eller andra hårdföra fiskar.

    Papegojcikliden är ju en avelsform eller mutation från en centralamerikansk ciclasomaart, fela mig om jag har rätt!
    Jag vet vad som hände med ett stim glödbandstetror som pga ett missförstånd hamnade i ett större akvarium med papegojor här i närheten, frid över dessa glödbandstetrors minne!
    Jag kan gott misstänka att dina 40 kardinaler klarar sig både till lunch och till middag, men inte längre.
    Men du kan ju alltid inhämta andra uppgifter, googla exempelvis på "papegojciklid tillsammas med andra fiskar" så får du några sammatämmiga infallsvinklar.
    Bland annat några träffar som leder till detta forum.

    Ju det har ju förekommit en och annan odlingsvariant i mina akvarier också, nu senast självlysande blå fjärilsciklid, kanske får den en annan färg om jag byter till dagsljuslysrör i det akvariet... Men i grunden tycker jag egentligen att fiskar skall ha den färg och form som evolutionen gett dem. Även om nästan genomskinliga platys är tråkiga...
    Men den dagen någon kommer med rutiga skalarer kanske jag ändå blir intresserad... annars kan det kvitta.

    Men sammanfattningsvis, så tror jag inte att kombon papegojor och kardinaler är speciellt lyckad.
    Senast redigerad av Björn J.; 05 December 2017, 21:52. Anledning: Raderade ett förödande hänsyftningsfel

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av SebbeS
      Hej igen!

      jag funderar över en sak! Och det är kan jag stoppa min papegojciklid i mitt 350 liters akvarium som det bor andra sydamerikanska ciklider i plus 40 kardinaltetror? Eller kommer papegojcikliden se dem som lunch. Papegojan är ungefär 5-7 cm lång om ni undrar.
      Vilka sydamerikanska ciklider är det som du har?
      Under alla omständigheter så kommer de så klart att äta upp kardinaltetrorna.
      Sedan betraktas den nog mest som en centralamerikansk avelsform och inte en sydamerikansk (vilket innebär lite annorlunda vattenvärden, även om arten i sig är ganska tålig just vad gäller vattenvärdena).
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 December 2017, 18:11.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Artbeskrivning av papegojcikliden på en välkänd svensk akvarierelaterad webplats.
        <i>Cichlasoma</i> sp. 'hybrid'

        Kommentar

        • SebbeS
          • October 2017
          • 32

          #5
          Tack för förslagen, jag kommer naturligtvis inte placera den i ett akvarium där den kommer terrorisera andra fiskar! Men som tur är att den redan har ett stort akvarium så att det gör inget. Det var bara en tanke jag hade gällande det hära.

          ps tackar för att du upplyste mig om att det var en central amerikansk ciklid och inget syd amerikansk.

          Kommentar

          Arbetssätt...